Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Jeg ser på en måte ikke hvilke "voldsomme" problemer hos barna som ble eksponert her jeg. Det vi så var jo rimelig uskyldige ting. Kanskje er jeg også preget av å være lærer, men at man er litt urolig, kan slite med å komme igang, sloss litt av og til er nå iallfall normalt i den aldersgruppen. At barna leser variabelt i 1. klasse er vel noe alle vet og at man der ikke kan lese er jo ikke "unormalt". At noen barn bør få forsterket norskopplæring er heller ikke noe å være flau over, og den gutten som ble eksponert ift det fremstod jo ellers i et veldig sympatisk lys, rolig og arbeidssom (og så er det selvfølgelig veldig trist at ikke de hadde lærere til å støtte ham. Men det er ingen bombe). Ift minstejenta synes jeg foreløpig konklusjon av typen "sliter antagelig litt med bruk av språk" heller ikke er noe som på noen måte er å eksponere henne i et negativt lys, man hørte jo på foreldrene at her blir det ikke snakket lange og avanserte samtaler på norsk hjemme, så høyst sannsynlig vil vel jenta få sving på sakene med litt ekstra hjelp, selv om det selvsagt er ønskelig at en førsteklassing er sterkere språklig sett, og at det er utfordrende for skolen med mange som trenger ekstra hjelp med norsken - men det er jo en del av skolehverdagen mange steder i landet.
Jeg synes liksom ikke at tingene som ble vist fram var noe voldsomt, sikker på at de kunne ha eksponert andre og mye "verre" diagnoser og problemer, og at de har tenkt bevisst ift dette.

Jeg håper at denne serien kanskje kan sette et nytt lys på lærere og skolen. Hvor avgjørende det er for barna å få den hjelpen de trenger. Hvor dramatisk det kan være at de ekstra midlene uteblir. Samt hvor mangefull deler av lærerutdanningen er. Jeg synes det var litt vondt å se på han som var nyutdanna brølelærer, men jeg skjønner godt frustrasjonen. Og jeg kjenner veldig igjen redselen foran en foreldresamtale (selv om jeg er førskolelærer). Foreldrekontakt er vel en mangelvare i lærerudanninga også tenker jeg?