Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye bruker dere på barna vedr. skolestart?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 16:10   #21
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye bruker dere på på barna vedr. skolestart?

På 5.klassingen har vi brukt:

Pennal: 250
Innhold: 300
Bokbind: 100
Klær: 400

På 9.klassingen har vi brukt:

Nye farger i pennalet: 170
Ny sekk: 730
Bokbind; 40

Vi kjøper ny sekk når de trenger, og det er ikke hvert år, nytt pennal når det trengs, heller ikke hvert år, og nye klær bare hvis de ikke har noe relativt nytt og fint å ha på seg. Jeg skjønner ikke hvorfor noen må ha alt nytt fra topp til tå for skolestart, liksom. I 1.klasse ja, men senere, nei det forstår jeg ikke.

Gammel 18-08-09, 16:13   #22
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Begge har fått nye sekker, og fargeblyanter ( for en liten formue), blyanter og viskelær. Skrivesaker får de nytt gjennom hele skoleåret da det tydeligvis er noen som spiser på både viskelær og blyanter.
Ingen klær som var øremerket 1.skoledag.

Så jeg vil tippe bortimot en tusenlapp pr.barn.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:17   #23
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Vi kjøper ny sekk når de trenger, og det er ikke hvert år, nytt pennal når det trengs, heller ikke hvert år, og nye klær bare hvis de ikke har noe relativt nytt og fint å ha på seg. Jeg skjønner ikke hvorfor noen må ha alt nytt fra topp til tå for skolestart, liksom. I 1.klasse ja, men senere, nei det forstår jeg ikke.

Da jeg var lita så fikk vi ikke klær så ofte. Mamma og pappa hadde dårlig råd og mange barn. På sommeren har man ofte litt mer penger enn ellers i året, og da passet det vel godt å la barna få et nytt antrekk hver. Jeg såg veldig fram til å kle på meg nye klær fra topp til tå, og det er vel derfor jeg har handlet til storesøster i år. Dessuten var det litt koselig å dra i lag bare oss to. Hun er ofte den som får minst oppmerksomhet, så det bøter litt på min dårlige samvittighet også. Dessuten trengte hun nye overdeler nå. :føler for å forsvare meg:

Gammel 18-08-09, 16:33   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg går gjennom det de har av utstyr fra året før og kjøper nytt av det som er utslitt. Dermed varierer det litt hva de får. I år ble det litt beskjedmapper og småtteri bare, kom på snaue 400 tilsammen for begge, da inklusive bokbind og Skate-Donald skrivebøker som de måtte ha!

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:38   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Oppvaskmaskin?

Imsdal-flaskene krymper når vi vasker dem i maskinen. :ikke kødd:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:42   #26
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Imsdal-flaskene krymper når vi vasker dem i maskinen. :ikke kødd:

Seriøst? Mine vaskes og vaskes. De blir bulkete, men ikke mindre.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:46   #27
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

200 i sko og 50 i bokbind. Sekk og penal ble sponset av bestemor.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:47   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Seriøst? Mine vaskes og vaskes. De blir bulkete, men ikke mindre.

Helt seriøst. Jeg regner med at maskinen min vasker litt i overkant varmt.

Du kan forøvrig prøve noe morsomt, hvis du vil lage en mindre, hendigere drikkeflaske:

Tøm en Imsdal sportsflaske (0,6 liter)
Sett en tom flaske i vasken. Ta av korken og legg den til side.
Kok opp vann.
Hell kokende vann på flasken. Se til at du overfyller flasken, slik at det også renner en del vann på utsiden av flasken.
Vent og se.
Vips. Du har en mini-sportsflaske. Og ja. Korken passer fremdeles.

Jeg vet ikke hvor nyttig det er, men det var i alle fall morsomt å eksperimentere og finne ut at, ja, det virker.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:49   #29
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den skal jeg jaggu prøve!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:56   #30
Left
Passiv

Standard

Vi har vel ikke brukt så veldig mye tror jeg, for mormor kjøpte sekk, som var den dyreste investering.
Han fikk seg penal til 250,- eller hva det var, og to sett med nye klær, joggesko, og litt småtteri som klistremerker, en mappe til løse ark osv.

Det tøyet hadde vi vel antakelig kjøpt allikevel, det samme med joggeskoene, så nei - vi har ikke kjøpt så mye.

Vi hadde et lite selskap, hvor vi inviterte nærmeste familie på litt mat og kake i går også, men det kostet ikke all verden.

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 17:00   #31
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har to gutter som vokser som bønnestengler om sommeren, så nye klær og sko er nødvendig til skolestart. Dessuten passer det greit å ta de med for å kle de opp mens de enda har skolefri iom at vi bor litt utenfor folkeskikken.

Men så mye penger har vi vel ikke akkurat brukt.

Gammel 18-08-09, 17:14   #32
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har nok svidd av rundt 1200,- på 1.klassingen min når jeg summerer sekk, penal, nye klær og bokbind. 3.klassingen har fått for rundt 300,-

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 17:21   #33
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av sønnene mine begynner på friluftsfolkehøyskole, og skal blant annet på hundekjøring i Alaska. Der blir det nok snakk om *litt* dyrere utstyr.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 17:24   #34
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

En av sønnene mine begynner på friluftsfolkehøyskole, og skal blant annet på hundekjøring i Alaska. Der blir det nok snakk om *litt* dyrere utstyr.

Så utrolig kult!

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 17:51   #35
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Skal vi se ...
Til 4. klassingen: Sekk (ca 450), pennal (ca 200), et par nye matbokser (ca 200), bokpapir (ca 20), hverdagskjole (ca 150), innejoggesko til gymmen (ca 300)

Til 1. klassingen: Pennal (ca 200), et par nye matbokser (ca 200), "dings" til å henge på sekken (ca 50), bokpapir (ca 20), bukse, skjorte, t-skjorte (ca 300), joggesko (500).

Ooops ... Ser at vi nok har brukt godt over 2000 på småttisene til skolestart, men føler ikke at vi har kastet bort penger. Klær og sko trenger de jo uavhengig av skolestart, sekk og pennal må de ha, og nye matbokser trengte de etter at jeg tok meg en rydderunde i skapene i sommer - da forsvant mye i søpla.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 18:24   #36
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke brukt ei krone på storesøster som skal begynne i 2 klasse. Hun har fått et lass med klær av søskenbarnet sitt, og ellers har hun alt av utstyr til skolen. Men etterhvert må hun ha ny regnbukse.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 18:33   #37
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

På tre unger har vi foreløpig brukt 90 kroner i bokbind, 10 kroner til merkepenn og ... jammen tror jeg at det er det hele. Dog skal vi kjøpe Lyrafarger til helga. De gamle er rundt 2 cm og ikke brukandes.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 18:41   #38
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann startet i 2. klasse i dag. I går var vi å kjøpte litt "kult" utstyr ala fotballviskelær, linjal mm, et lite rundt pennal, og litt annet smått. 200 kr. Ellers hadde han ny bukse, skjorte og sko til nette sum av 180 kr. Det var kjøpt på salg tidligere i sommer. Han trengte uansett nye klær. Det vi kjøpte i går var strengt talt ikke nødvendig, men han syntes det var veldig stas å få velge litt dill selv.

Vi har forresten kjøpt matboks og drikkeflasker til begge, men det var fordi det vi hadde var veldig slitt og ødelagt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:40   #39
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, ikke godt å si. Nye bukser og en genser fikk de i år, noen nye blyanter og hvert sitt pennal. Rundt 1000,- totalt. Da hadde vi fått stor sekk i gave til eldstemann.

Gammel 18-08-09, 20:53   #40
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Frem til nå; ingenting... Andungen fikk sekk av besteforeldre (500,-), bokbind, lapper og mappe av snill tante, pennal fra samme han har fått før.

Han fikk en rekke nye bukser for et par uker siden, det var helt nødvendig, og har mer med årstid enn skolestart å gjøre. Vannflaske fikk han ny til bursdag av en venn.

Det jeg skal kjøpe er en ny matboks, blyanter, saks, limstift og nye innesko.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.