Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En stemme på Høyre er en stemme på FrP

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-09, 14:13   #121
bergenslabb
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2009
bergenslabb har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: En stemme på Høyre er en stemme på FrP

I år tror jeg faktisk at jeg håper det blir en ren FrP regjering, tror Høyre vil tape veldig på å gå inn i regjering med dem, så la dem styre alene. På den måten får folket oppleve hvordan en FrP regjering fungerer, og mest sannsynlig vil de tape mye velgere i løpet av de neste fire årene, og da kan muligens Høyre vokse en del igjen.

Til dere som er livredd for en ren FrP regjering: dere må ikke glemme at en mindretallsregjering ikke er så farlig som dere skal ha det til. Får å få gjennom sakene sine må de ha flertall i Stortinget, og siden det er få som er enig med dem på mange områdene, vil ikke de verste sakene deres bli omgjort til lov. Handlingsregelen vil ikke bli tuklet med, for det er ingen andre partier som er enig at vi burde bruke mer oljepenger.

FrP vil mest sannsynlig få støtte av Høyre i noen saker, og AP i noen saker, og resten vil de ikke få gjennomslag for. Spiller ingen rolle at de sitter i regjering aleine, uten flertall i Stortinget kan de ikke endre Norge drastisk.

Personlig blir det Venstre eller Høyre på meg, men tror nok et Høyre i regjering i år vil svekke partiet mye. Så la oss heller få fire år med FrP, så kan de prøve å styre landet uten flertall, og etter fire år vil nok FrP bli mye mindre akkurat som SV har blitt, fordi folket da vil skjønne at FrP ikke kan love gull og grønne skoger uten et flertall i ryggen som vil støtte sakene deres.

bergenslabb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 18:04   #122
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ja, hvis det hadde vært aktuelt å stemme Høyre ville det vært helt uaktuelt når de kan finne på å danne regjering med Frp. Men nå er jeg jo ikke på Høyresiden fra før da.

Gammel 12-08-09, 10:11   #123
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

I år handler det om Jensen eller Jens.
Det er rett og slett nesten et "presidentvalg".
Stemmer du borgelig, ender vi opp med Siv Jensen som statsminister. DET er farlig, på mange områder. Både økonomiske verdier, som andre verdier vi hver eneste dag gir uttrykk for at vi setter pris på. Her på FP, for eksempel.
Enkeltsaker er uvesentlige akkurat nå, faktisk. Det handler om en linje på mange områder, som vil ramme mange.
Vi er opptil flere trygdede her, for eksempel, og få med formue og aksjer vi trenger og tenke på. Som Stein-Erik Hagen...Vi har barn, barnebarn, foreldre med behov for offentlig støtte, helsemessig og ellers...

Stemmer man AP, taktisk i år, får vi stabilitet og erfaring de neste 4 årene, og kan trekke pusten litt til.
Særlig nå når det er finanskrise, ekstreme klimaspørsmål, etc, etc.
Jeg håper alle skjønner at det kun står mellom Jens og Jensen i år.
Jensen har riktig nok senket sin stemme, som hersketeknikk, Jens har sine blemmer, i hestehandel med flere partier. Men BRED erfaring i makt, økonomi, miljø, etc...OG han har Jonas Gahr Støre, støtte i mange innflytelsesrike mennesker, etc. Siv Jensen er bare et blaff i kjølvannet av Carl. I. Hagen, en dyktig politiker, men like fullt totalt blottet for nasjonalt ansvar og erfaring med makt. Han skal ha kreditt for å ha orket konas sjalusi, dog....

AP-flertall vil gavne Norge mest og best de neste fire årene. Uansett.
Redd Norge fra facistiske, uansvarlige, uerfarne, populistiske Frp.
Slå opp hva populisme er. Det er massesuggesjon, på enkeltsaker, der man tror man vinner "folk flest", saueflokken....
Vil dere breke etter Siv Jensen???
Jeg mener det seriøst.
Det blir fårikål, uten pepperkorn, med råtten kål og gammelt sauekjøtt av det.

Gammel 12-08-09, 10:48   #124
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Line: jeg syns du dramatiserer veldig. Vi var mange (ja, meg selv inkludert) som var rystet over å innsette en dame ved navn Kristin som Finansminister. Finansminister fra SV? Erru gæærn?? Men hun har lært seg hestehandel, kamelsvelging og løftebrudd, akkurat som alle andre politikere har lært seg når de har kommet i posisjon. Og akkurat som en dame ved navn Siv også vil lære hvis hun kommer i posisjon.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-09, 11:29   #125
Slettet bruker
Passiv

Standard

Akkurat når det gjelder Kristin så fikk jeg nesten teen i vrangstrupen da jeg hørte henne som finansminister første gangen. Enda jeg stemmer på henne og er stor fan.

Men jeg må si at jeg synes hun har gjort en super jobb altså, jeg er storfornøyd med veldig mye.

Svar med sitat
Gammel 12-08-09, 11:35   #126
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Akkurat når det gjelder Kristin så fikk jeg nesten teen i vrangstrupen da jeg hørte henne som finansminister første gangen. Enda jeg stemmer på henne og er stor fan.

Men jeg må si at jeg synes hun har gjort en super jobb altså, jeg er storfornøyd med veldig mye.

Jeg kan strekke meg til å si at hun har ikke gjort fullt så mye galt som jeg hadde fryktet. Men stemmen min får hun aldri.

Gammel 12-08-09, 11:43   #127
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Line: jeg syns du dramatiserer veldig. Vi var mange (ja, meg selv inkludert) som var rystet over å innsette en dame ved navn Kristin som Finansminister. Finansminister fra SV? Erru gæærn?? Men hun har lært seg hestehandel, kamelsvelging og løftebrudd, akkurat som alle andre politikere har lært seg når de har kommet i posisjon. Og akkurat som en dame ved navn Siv også vil lære hvis hun kommer i posisjon.

Det handler da ikke om at det er damer. Det har jeg ikke tenkt på en gang.
Det jeg tenker er holdningene, verdiene og det facistiske. Samt det populistiske.
Jeg synes det er skremmende at mennesker i Norge i dag er så ignorante og naive at de virkelig tror på at frp noensinne vil kunne føre en tilnærmet fornuftig politikk i dette landet.
Det er et parti som utelukkende har kommet seg opp og frem pga av en fantastisk dyktig, karismatisk leder som Carl. I. Hagen. Siv Jensen, etterfølgeren, har ikke klart å skjule det facistiske like godt. Heldigvis, egentlig.
Men folk lar seg fremdeles blende av populisme, og det er det som skremmer meg.
En eller annen blogger gikk gjennom Frps budsjett for 2008, og har notert seg kuttene - bare se hva de skal kutte for NAV, dagpenger, tilleggspensjon for uføre, kutt i tiltak for arbeidssøkere,

Det er som et mareritt!

Man kan jo bare begynne å lese her:
http://blog.christergulbrandsen.com/...e-l%C3%B8gner/

Gammel 12-08-09, 15:05   #128
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det handler da ikke om at det er damer. Det har jeg ikke tenkt på en gang.
Det jeg tenker er holdningene, verdiene og det facistiske. Samt det populistiske.
Jeg synes det er skremmende at mennesker i Norge i dag er så ignorante og naive at de virkelig tror på at frp noensinne vil kunne føre en tilnærmet fornuftig politikk i dette landet.
Det er et parti som utelukkende har kommet seg opp og frem pga av en fantastisk dyktig, karismatisk leder som Carl. I. Hagen. Siv Jensen, etterfølgeren, har ikke klart å skjule det facistiske like godt. Heldigvis, egentlig.
Men folk lar seg fremdeles blende av populisme, og det er det som skremmer meg.
En eller annen blogger gikk gjennom Frps budsjett for 2008, og har notert seg kuttene - bare se hva de skal kutte for NAV, dagpenger, tilleggspensjon for uføre, kutt i tiltak for arbeidssøkere,

Det er som et mareritt!

Man kan jo bare begynne å lese her:
http://blog.christergulbrandsen.com/...e-l%C3%B8gner/

DAMER???? Jeg har da ikke sagt at det handlet om at de var DAMER????

Det handlet om at ganske mange var svært kritiske til en FINANSMINISTER fra SV, og dertil Kristin Halvorsen. Det er da ikke ukjent at det var MANGE kritiske røster til dette?

Det jeg prøvde å si er at til tross for skepsisen så HAR ikke den godeste Kristin greid å sette økonomien helt over styr. Og TILSVARENDE kan jeg ikke se at det er noen stor sannsynlighet for at Siv skal greie å rasere velferdsstaten på et blunk.

Gammel 12-08-09, 15:09   #129
bina
Ustabil

Standard

Og apropos den bloggen du viste til, jeg skjønner ikke (hvis vi snakker om naivitet, ignoranter eller det å la seg blende) at man tror alt er sant bare fordi en blogger har omtalt det.

Jeg leste noe av det som sto i den bloggen. Og jeg sleit med å finne ut hva som var "fremskrittspartiets løgner". Jeg sleit også med å se hvordan dette raserer velferdstilbudet. Det jeg ser er at Frp ønsker større grad av kontroll med hva man bruker offentlige midler på (blant annet at uføreytelser skal gjennomgås hvert 4. år), samt at man ønsker større grad av private på banen (f.eks. mer til privat barnevern, mindre til offentlige). Dertil går Frp inn for kraftige kutt blant annet i forhold til samisk opplæring og sametinget, og ikke minst i forhold til asylpolitikken.

Hvordan raserer dette velferdstilbudet vårt?

Gammel 12-08-09, 15:14   #130
Line*
Expired

Standard

Jeg misforstod deg på damer. beklager det.
Men sjekk denne promillen av kuttlista:

Sitat:

Kutt i 125 mill under utgifter til NAV- og pensjonsreform - Kutt på 431 mill i driftsutgifter i NAV
- Kutt i 230 mill i tilskudd fra ShDir til Kvalifiseringsprogrammet (fjerning)
- Kutt på 7 mill til forsøks- og utviklingstiltak for arbeidssøkere
- Kutt på 300 mill i tiltak for arbeidssøkere
- Kutt i driftsutgifter for ventelønn med 100 mill
- Kutt i driftsutgifter for Arbeidstilsynet med 15 mill
- Kutt i tilskudd til statens arbeidsmiljøinstitutt på 4 mill
- Kutt på 275 mill på supplerende stønad til pensjonister over 67 år (fjerning)
- Kutt på 950 mill i dagpenger
- Kutt på 46,2 mill i utdanningsstønad til enslige foreldre
- Kutt på 780 mill i sykepenger
- Kutt på 100 mill til rehabiliteringspenger under medisinsk rehabilitering
- Kutt på 1,027 milliarder til grunnpensjon for uføre (men økning i særtillegg for uføre på 530 mill)
- Kutt på 174 millioner for tilleggspensjon for uføre
- Kutt på 13 millioner i foreløpig uførepensjon

Gammel 12-08-09, 15:16   #131
Line*
Expired

Standard

For de av oss som har litt erfaring fra det utmattende Nav-systemet som faktisk er i dag, samt barnevern, er dette seriøst skremmende.

Gammel 12-08-09, 15:23   #132
bina
Ustabil

Standard

Ja, jeg har roet meg ned nå, jeg ble litt opprørt. Jeg bare gadd ikke skrive hele navnet eller partiet, så det ble "en dame ved navn Siv", men det var ikke noe dypere mening rundt det. Da er vi ferdig med den saken.

Så til det siste innlegget ditt, med listen over kutt.

Hvis en kommune bruker dobbelt så mye som en annen kommune på spesialundervisning i skolen, betyr det da at den kommunen som bruker best har best skole? Eller kan det bety at den andre kommunen har en bedre skole, siden de greier å ivareta elevene uten spesialundervisning?

Er det et mål i seg selv å ha flest mulig utenfor ordinært arbeidsliv, og derfor bruke mye penger på uføretrygd, arbeidsmarkedstiltak, arbeidsledighetstrygd, sosialstønad, osv - eller er det et mål med "hele folket i arbeid"? Jeg ville trodd at samtlige partier går for sistnevnte. Få folk i jobb, så får du ned utgiftene til stønader gjennom NAV.

Frp har da også gått veldig inn for det, få fart på privat næringsliv slik at vi får verdiskapning og arbeidsplasser, og få folk i jobb. Det står INGEN steder at arbeidsuføre skal fratas stønadene sine, eller at de skal få mindre enn i dag. At man i sum bruker mindre penger kan vel så godt bety at det er færre stønadsmottakere - noe man vil få hvis man får "hele folket i arbeid".

Jeg mener at det er et sykdomstegn for et samfunn eller et land hvis andelen arbeidsføre mennesker synker, og stadig flere må ha ytelser fra det offentlige. Det blir en ond sirkel. Det er litt som man snakker om denne "eldrebølgen" som vil komme. Hvordan skal de etter hvert få som er arbeidsføre greie å betale for både de eldre, barna, de arbeidsuføre, asylsøkerne, de funksjonshemmede, osv? Hvis det skal gå rundt må en ganske stor andel av mennesker i arbeidsfør alder også faktisk være i jobb, bidra til verdiskapning i samfunnet, betale skatt, og derigjennom holde hjulene i gang.

Når det gjelder kutt i sykepenger antar jeg at Frp mener noe om karensdager, uten at jeg vet noe om det. Ja, det er et kutt i velferdsordninger. Men på den annen side må noe gjøres når folket blir sykere og sykere, og stadig flere havner utenfor ordinært arbeidsliv.

Frp har sin oppfatning om hvordan man får snudd denne spiralen. Ap og SV har sine oppfatninger. Men jeg oppfatter som sagt at alle partier ser at vi har alt for mange i arbeidsdyktig alder som står utenfor ordinært arbeidsliv, og at det er et problem for samfunnet. Man har bare hver sin oppfatning av hvordan dette skal løses.

Og DET handler om ideologi. Frp mener så vidt jeg skjønner at privat næringsliv og konkurranse er veien å gå, mens SV og til dels Ap ser ut til å tro at det vil rette seg av seg selv.

Gammel 12-08-09, 16:34   #133
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat pælmet FrP-reklame som jeg fant i postkassen. :åpplyser:

Gammel 12-08-09, 19:18   #134
bergenslabb
Nybegynner

bergenslabb har et hav av muligheter foran seg
Standard

http://www.bt.no/meninger/kommentar/...rp-905640.html

bergenslabb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-09, 19:25   #135
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har akkurat pælmet FrP-reklame som jeg fant i postkassen. :åpplyser:

Akkurat det kommer jeg også til å gjøre når reklame for AP og SV kommer i posten.

Gammel 13-08-09, 00:24   #136
Line*
Expired

Standard

Jeg fatter fortsatt ikke at dere ikke ser facismen og populismen, kapitalismen og destruktiviteten. Jeg vil gå så langt som å kalle Frp en sekt.

Gammel 13-08-09, 00:25   #137
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av nikki, her.

Akkurat det kommer jeg også til å gjøre når reklame for AP og SV kommer i posten.

Fordi?

Gammel 17-08-09, 01:06   #138
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Med den lave oppslutningen Høyre har, vil de i regjeringsforhandlinger med FrP ha lite å komme med - siden FrP dessverre har ganske stor oppslutning hos den norske befolkning. Jeg kommer aldri til å stemme på et borgerlig regjeringsalternativ noensinne, min stemme går til SV, slik at AP blir holdt i ørene og fortsetter å bedre miljøpolitikk, barnehage-, skole- og generell oppvekst politikk, og ikke minst fordi en rød-grønn regjering hindrer høyresiden i å rasere arbeidsmiljøloven og alle andre rettigheter vanlige folk har tilkjempet seg de siste 100 årene.

Gammel 18-08-09, 19:34   #139
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ap holdt i ørene, du. Med et muligens unntak av de siste kamelsvelgeårene, kan man vel neppe si at noe parti har pisket Ap i noen som helst retning.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:41   #140
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Tja, det er ikke stort vanskeligere enn å sammenligne Stoltenberg 1 og Stoltenberg 2 regjeringene hvis du vil se forskjellen SV har utgjort. SV har trukket AP til venstre, og mot en langt mer sosial politikk. De barnehageplassene bygget ikke seg selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.