Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Siri møter egne fordommer - rasisme

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-09, 11:08   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Siri møter egne fordommer - rasisme

Men erfaring helt personlig - ikke relatert til rumenere og romfolk spesielt, men til forståelse og toleranse for andre kulturer og måter å leve på som ikke uten videre passer lett inn i det samfunnet vi stort sett har i Norge, er at det er mye lettere å bevare et snev av idealisme med litt avstand til selve problemet.

Jeg flyttet som utrolig naiv ultramørkerød sosialist til Groruddalen i min grønne ungdom. Og da jeg flyttet derfra mange år senere var det med en klam erkjennelse av at skal jeg oppdra ungene mine til å ikke se hudfarger eller ha fordommer mot andre folk så er de mest belastede stedene i Groruddalen dårlig egnet til akkurat det.

Det samme mente min pakistanske nabofamilie som også flyttet ut av byen for å komme et sted hvor det var mindre integregingsproblemer.

Men jeg lærte at det er ikke alt man skal ha respekt for bare fordi det er en annen kultur. Og holdningen noen folkegrupper har til å utdanne barna sine er en av de viktigste tingene man ikke skal ta hensyn til. Unger skal ha utdannelse.

Hvorvidt det er rumenere, romfolk eller Bærumssosietet som stjeler mest skal jeg ikke ha ansvaret for å fastslå. Ihvertfall ikke før noen sier om det er tyveri å snylte på skatten. [fjaser]

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.