Sv: Jeg skjønner ikke asylsystemet, tror jeg
Jeg tror jeg tenker at en som tas for å selge dop eller begå kriminalitet én gang mens han er asylsøker bør få beskjed om at dersom det skjer igjen så fører det til automatisk avslag på søknaden.
Jeg tror at dersom vi ikke engang klarer å be om såpass respekt for lovene i samfunnet her mens de i høyeste grad har noe å tjene på å følge dem, så kan vi aldri noengang tro på at den det gjelder vil være i stand til å bo her med en noenlunde lovlig livsførsel.
At man kommer til Norge og ikke har skjønt greia med forbud, og at dette skal man respektere, at man roter seg utpå og ender med å selge dop kan jeg skjønne. Og at det å returneres til en uviss skjebne for noe man ikke har skjønt er en straff som potensielt kan stå i et grotesk misforhold ser jeg jo.
Men er man tatt en gang så må man få forklart at der er den ene sjansen du får svidd - neste gang er det et fly som venter på deg. Og deretter må da den det gjelder ta ansvar for sin egen livsførsel.
Er det helt urimelig å forvente at en som skal bo i Norge skal overholde norsk lov? Og selv ta ansvar - etter å ha blitt forklart at sånn er det - for at han gjør dette?
|