Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
I USA er lønnen basert på tips. De har så og si ikke fastlønn i det hele tatt. I Norge har servitører helt ok tarifflønn.
Jeg tipser 10% hvis servicen er bra og maten god. Jeg tipser ingenting dersom servicen er dårlig, og bare bittelitt dersom maten er middels. Servitøren straffer jeg ikke fordi kokken har laget dårlig mat.
Her i USA er lønnen omtrent utelukkende basert på tips, ja, så da tipser man. Lønnen varierer fra stat til stat, mener å ha lest fra 1-3 dollar timen. Ikke noe å forsørge verken seg selv eller familien på.... Så da er det tipen de lever av. Den er mellom 15-20%. Jeg pleier å tipse flatt 15% hvis ikke det ikke er helt ræva mat og eller service, da runder jeg oppover. Det å spise her er uansett så billig at det er halv pris selv etter man har tipset. Og iom at servitørene jobber for tips, er servicen stort sett veldig god. I matveien er de dessverre mer opptatt av kvanitet enn kvalitet .
Forøvrig er det ikke bare restauranter man tipser her, men frisører, spa osv. Hadde store problemer med å få noen vi var på ferie her til å forstå at man legger igjen penger til vaskedama på hotellet. De syntes ikke det var nødvendig (de var fornøyd med servicen) så lenge de hadde betalt for rommet.
I Norge tipset jeg etter fornøydhet mht mat og service.