Sv: Barnetro? Nyervervet tro? Ingen tro? Forkastet tro?
1: Er du oppvokst i et troende hjem (hvilken religion kan spesifiseres, seff)
- Hvis ja, lever du fortsatt i denne troen? Svaret må vel bli nei. Min fars ekskone hadde perioder der hun var aktiv i en kristen menighet, og jeg ble litt påvirket av det. Dette er ikke noe jeg forholder meg til i dag.
2: Har du blitt troende (hvilken religion må man jo fortelle) i voksen alder? Nei
3: Har du vært troende, men så forkastet det? Hvorfor? - Og hvor gammel var du? Som sagt fikk jeg høre en del gjennom min fars ekskone. Det skremte meg, og selv om jeg aldri var helt overbevist, så turde jeg heller ikke å avvise det. Det var ikke noe jeg var veldig knyttet til, så det gikk gradvis over ett hvert. 11-årsalderen, kanskje?
4: Har du ingen spesifikk tro? - Og i såfall, er du på utkikk etter noe, eller er du fornøyd med hvordan ting er? Nei, jeg har ingen tro nå. Jeg leter ikke, men tenker i blant at det hadde vært trygt og godt å ha en overbevisning. Særlig kan tanken på døden og at jeg en gang skal skilles fra mine kjære være vond, og det hadde vært godt å oppriktig tro at vi skal tilbrige tid sammen et annet sted. Men det tror jeg altså ikke.
|