Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.
Og jeg mener ikke at barn er sleipe og man skal ta utgangspunkt i det, men sannheten er at mat er en av de få tinga de virkelig kan ta kontroll over og bruke som "trass middel" om de vil. Og de har ikke noe med hva de liker og ikke, men om kontroll.
Her er jeg uenig. Det betyr ikke at det å ikke ville spise ikke har elementer av trass i seg, men det er ikke nødvendigvis så gjennomgående som du fremstiller det. Jeg ser at du i en annen tråd sier at du har et altetende barn, så det kan hende du har litt begrenset erfaring med barn som er kresne eller ikke vil spise?
Det er mange grunner til at barn ikke vil spise, og som du sier, det er veldig smart å la dem være med på matlagingen eller la dem bestemme maten noen faste dager. Men barn kan også ikke ha lyst på noe akkurat den dagen, akkurat slik som vi voksne, men de har ofte ikke luksusen med å få bestemme. Barn er også mer sensitive til tekstur, og ting som tenner som ikke går helt sammen, store mandler osv. gjør også at mange barn blir oppfattet som kresne.