Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Har alle mennesker alltid livets rett?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-09, 10:01   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Så det er feil å bruke nødverge?
Jeg vet med meg selv at jeg hadde brukt nødverge i en tenkt situasjon hvor det sto om mitt liv/min sønns liv og den det måtte gjelde. Helt klart måtte jeg leve resten av mitt liv som drapsmann om jeg drepte vedkommende men jeg har heldigvis såpass instinkter at jeg vet at jeg ville gjort det jeg måtte for at jeg eller han skulle redde livet. Det du sier om at man ikke må drepe for å forsvare seg er pisspreik rett og slett, noen ganger er det slik at overgriperen/overfallsmannen/overfallskvinnen er væpnet kanskje man selv må bruke dette våpenet eller et annet et for å forsvare eget liv.

Det er feil å ta liv ja. Så enkelt er det, også i nødverge.
Men om du leste hva jeg skrev så skrev jeg at det skjer av og til.
Jeg hadde også drept for barna mine om jeg måtte, men det blir ikke mindre galt å ta liv av den grunn.
Men det er vel ikke en problemstilling som kommer opp ofte?
Vi har vel i Norge til og med en paragraf om dette, slik at man slipper straff?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.