Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...
Dette har jeg diskutert mange ganger med mange lærere. Jeg er gymlærer selv, heldigvis på barneskolen så jeg slipper å sette karakterer.
Gym må få lov å være et fag på lik linje med matte og norsk, alle mestrer ikke det like godt heller og oppnår ikke de beste karakterene. De som er gode i gym, mestrer de øvelser som gjøres er blide, positive og hjelper de andre bør bli belønnet med en god karakter.
Elever med spesiell behov bør få tilrettelagt undervisningen, men jeg mener det blir feil at de, fordi de har et behov, skal få en bedre karakter enn elever som faktisk klarer mer.
Er man dyslektiker oppnår man ikke best karakter i norsk, men man skal få undervisning på sitt nivå, slik at hver enkelt elev skal klare å gjøre sitt beste.
Det kan ikke bli slik at man oppnår gode karakterer fordi man gjør sitt beste når man faktisk ikke oppnår det man skal. Dette gjelder i alle fag.
Jeg skjønner frustrasjonen til foreldre og elever som sliter i et eller annet fag. alle har krav på individuel opplæring, det gjelder i alle fag, men alle har ikke krav på gode karakterer.
Når det gjelder variasjon i gymtimer bør dere som foreldre lese kunnskapsløftet, der står alle målene som barnet skal nå. Hvis læreren bare driver med ballspill klarer man ikke nå alle målene. Konfronter læreren med dette og be om en begrunnelse hvis dere mener det ikke drives undervisning innenfor planen.
Dette ble langt og jeg høres litt streng ut ser jeg når jeg leser igjennom, jeg er nok ikke så streng, men dette mener jeg.