Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Mac eller ikke mac?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-09, 14:36   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mac eller ikke mac?

Når det gjelder den rent tekniske kvaliteten er vel den verken noe bedre eller dårligere rent "feilmessig" enn mange andre pc-er. Jeg må imidlertid si at jeg for min Macbook Pro irriterer meg en del over støynivået og at maskinen blir veldig varm under (ikke spesielt god å ha på fanget da). Jeg har en Lenovo-pc i samme prisklasse som Macbook Pro-en, som man så vidt kan høyre selv under hard belastning og som overhode ikke blir varm under. I tillegg har den bedre skjerm, mulighet for integrert 3G, bedre dokkingløsninger og en god del andre ting.

Rent operativsystemmessig blir det en smakssak. Man kan si at sjansene for sikkerhetsrelaterte elementer er lavere på Mac hvis man ellers er uforsiktig. Rent applikasjonsmessig blir det ingen stor praktisk forskjell, og jeg vil heller ikke si at det er spesielle forskjeller generelt brukervennlighetsmessig. Personlig er jeg ikke imponert over de direkte filbehandlingsmulighetene man har i Mac OS X - f.eks. det å generelt organisere, kopiere, flytte etc. filer i operativsystemet, uten ekstraapplikasjoner, blir langt mer tungvindt enn under Windows.

Selv begynte jeg å bruke Mac på midten av 90-tallet og har hatt noen perioder uten, men er ellers slik nå at jeg bruker begge plattformene mye.

Hadde tidligere også en vanlig hvit Macbook en periode. Også denne hadde problemet med at den ble varm under som gjorde den mindre behagelig å bruke på fanget og den støyet relativt mye.

Når det gjelder iMac er det klart et design/konseptmessig fordel med maskinen. Jeg liker ikke at skjermen er blank og man får dårlige innstillingsmuligheter. I basis er dette en svært lite ergonomisk løsning - ikke bare sett for hvordan skjerm kan stilles, men også den belastningen man kan gi øynene etc. under en del lysforhold med en blank skjerm som reflekterer så mye. Hvis maskinen ikke plasseres rett blir man sittende å se et speilbilde av seg selv i mange situasjoner. Grusomt....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.