Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Om oppramsing og bruk av "og"

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-09, 20:42   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om oppramsing og bruk av "og"

Selvfølgelig er det et bevisst virkemiddel. Tenk deg et barn som peker på et bilde og skal ramse opp alle som står der, de aller fleste ville nok stappet inn et "og" mellom hver setning. Jeg syns det faktisk er en språkberikelse å kunne skrive på en så levende måte, og det er jo slett ikke feil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:06   #22
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om oppramsing og bruk av "og"

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

(og jeg er kresen).

Det er jeg også
Jeg har også lest utrolig mye høyt, både for egne barn og gjennom jobb som lærer og skolebibliotekar. Er ubeskjeden nok til å påstå at jeg er bedre enn de fleste på høytlesning og har faktisk flere ganger blitt anbefalt å lese inn lydbøker. Jeg har lest mye som funker bra (det meste) og noe som ikke funker like godt (som jeg synes gjelder denne boka).

Jeg ser den at man kan bruke en slik type oppramsing som et virkemiddel, men i akkurat denne boka synes jeg det er voldsomt mye oppramsing og ingen av dem med komma. Det blir rett og slett for mye til at det virker som et godt virkemiddel her, synes jeg.

Nå skal jeg ikke helt se bort fra at det at jeg leser denne boka på en tid av døgnet der jeg er ganske sliten og gleder meg til barna sovner, samt at jenta helst vil at jeg skal lese alle tre bøkene på rappen hver gang, gjør at jeg kanskje ønsker å lese litt fortere enn optimalt

Er glad for å se at andre ikke har samme inntrykk av boka som meg. Har aldri reagert på språket i Lindgrens bøker før, så jeg har vel egentlig hatt et inntrykk av at dette var en "fort-og-gæli" billigoversettelse. Tror nesten at jeg bare må få tatt en titt på originalen, jeg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.