Sv: Om oppramsing og bruk av "og"
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
(og jeg er kresen).
Det er jeg også 
Jeg har også lest utrolig mye høyt, både for egne barn og gjennom jobb som lærer og skolebibliotekar. Er ubeskjeden nok til å påstå at jeg er bedre enn de fleste på høytlesning og har faktisk flere ganger blitt anbefalt å lese inn lydbøker. Jeg har lest mye som funker bra (det meste) og noe som ikke funker like godt (som jeg synes gjelder denne boka).
Jeg ser den at man kan bruke en slik type oppramsing som et virkemiddel, men i akkurat denne boka synes jeg det er voldsomt mye oppramsing og ingen av dem med komma. Det blir rett og slett for mye til at det virker som et godt virkemiddel her, synes jeg.
Nå skal jeg ikke helt se bort fra at det at jeg leser denne boka på en tid av døgnet der jeg er ganske sliten og gleder meg til barna sovner, samt at jenta helst vil at jeg skal lese alle tre bøkene på rappen hver gang, gjør at jeg kanskje ønsker å lese litt fortere enn optimalt 
Er glad for å se at andre ikke har samme inntrykk av boka som meg. Har aldri reagert på språket i Lindgrens bøker før, så jeg har vel egentlig hatt et inntrykk av at dette var en "fort-og-gæli" billigoversettelse. Tror nesten at jeg bare må få tatt en titt på originalen, jeg