Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvorfor har orddeling blitt så utbredt?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 00:10   #21
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor har orddeling blitt så utbredt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg husker en novelle jeg leste en gang, om en norsklærer som gikk amok i byen med rød tusj og sprayboks og rettet alle feilene han hadde ergret seg over i årevis.

Gammel 08-07-09, 00:34   #22
saxpia
Aktiv

saxpia sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
saxpia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg husker en novelle jeg leste en gang, om en norsklærer som gikk amok i byen med rød tusj og sprayboks og rettet alle feilene han hadde ergret seg over i årevis.

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Er det nå jeg skal bekjenne at en venninne og jeg rettet menyen en gang vi var på restaurant?

Herlig

saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 03:06   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå skrives vel prosentavslag med mellomrom, dvs 50 %.

Men ellers så tror jeg det kommer av at det er mye mer orddeling på engelsk. Dermed så blir det fort sånn..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 08:37   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I ei videosjappe nær der vi bor reklameres det for leie filmer.

Jeg tror sms har en del å si. Mange gidder ikke legge inn sammensatte ord i ordlista på mobilen og bruker av latskap ordene hver for seg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 09:29   #25
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror sms har en del å si. Mange gidder ikke legge inn sammensatte ord i ordlista på mobilen og bruker av latskap ordene hver for seg.

Den unnskyldningen holder ikke vann.
På min mobil kan man bare skrive det første ordet, trykke seg bortover så det ordet man har skrevet ikke lenger er markert, og så skrive det neste ordet. Fiks ferdig sammensatt ord.

Jeg syns nesten det er mer irriterende med spredningen av 's. Det kan jo fort bli lov til å skrive det også. Enda verre er det med disse som både gjør feil på norsk genitiv og bruker aksent i stedet for apostrof. Hege´s lille hobby blogg og tilsvarende gir meg neller.

(Kommafeil er bare sjarmerende. )

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 10:01   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Den unnskyldningen holder ikke vann.
På min mobil kan man bare skrive det første ordet, trykke seg bortover så det ordet man har skrevet ikke lenger er markert, og så skrive det neste ordet. Fiks ferdig sammensatt ord.

Det går ikke på min mobil, og siden jeg bruker ordboka så må jeg manuelt legge inn ordene hele om jeg skal skrive dem. Det gjør jeg selvsagt ofte, men av og til deler jeg dem opp i latskap eller hastverk. Eller bruker bindestrek. Men det spørs hvem jeg sender til da.

Skriver jeg på pc eller papir blir det jo selvsagt noe helt annet.

Gammel 08-07-09, 10:29   #27
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Jeg synes det hadde vært et flott skilt jeg, da; billige sommerklær, kongereker og solkrem = kos!

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nå skrives vel prosentavslag med mellomrom, dvs 50 %.

Eh ... Ja?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 10:45   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det går ikke på min mobil, og siden jeg bruker ordboka så må jeg manuelt legge inn ordene hele om jeg skal skrive dem. Det gjør jeg selvsagt ofte, men av og til deler jeg dem opp i latskap eller hastverk. Eller bruker bindestrek. Men det spørs hvem jeg sender til da.

Skriver jeg på pc eller papir blir det jo selvsagt noe helt annet.

Mamma er flink i norsk grammatikk, men hun bruker konsekvent ordlista når hun tekster meg, og da blir det orddeling i bønsjevis. Jeg spør henne hvordan hun klarer å sende fra seg meldinger med så mye orddelingsfeil, men da skylder hun bare på sin manglende evne til å skrive hurtig nok. Har god tid, jeg.

Jeg synes at forumene SG-SM-NM er blant de verste hva skrivefeil og dårlig språk angår. Det virker i grunn veldig slurvete, at brukerne kan egentlig bedre, de gidder bare ikke. Jeg mener, man vet at det blir helt feil å skrive jett hva som sjedde ista?

Gammel 08-07-09, 10:56   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, slurvefeilene er blitt flere og flere, og det er ganske skremmende. Et ord jeg får helt flass av å se på trykk er "oxo". Ei på SM brukte dette ordet i omtrent alle innlegg i tillegg til en haug med slurvefeil, og jeg klarte til slutt ikke å åpne hennes tråder. Det er trist at det samtidig alltid skyldes på dysleksi og at man helst ikke skal påpeke slurvefeil fordi "det kan jo være dysleksi".

Gammel 08-07-09, 11:39   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan virkelig ikke fordra når folk drar dysleksikortet i hytt og gevær. Det er bare en hinsides dårlig unnskyldning for å slippe unna med slurvefeil.
Man skulle anta at dyslektikere er bevisst sine skrivefeil og gjør sitt beste for å lære seg hva som er rett.
Jeg vet at jeg har trøbbel med blant annet å og og, men jeg har jo lært meg fiffige løsninger når jeg tviler.
Om jeg hadde blitt testet for dysleksi i dag, er jeg sikker på at jeg ville endt opp med et annet resultat enn forrige gang. For jeg har, på papirene, moderat dysleksi.
Jeg vil våge å påstå at de færreste her ville ha gjettet det.

Om poenget forsvant: Ja, det er mye latskap og sløvhet. Og folk burde skamme seg.

Gammel 08-07-09, 11:44   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får helt fnatt av orddeling, men det blir nå i det minste mye ufrivillig morsomt. Jeg måtte humre litt f.eks. i dag, da ei Facebookvenninne kunne fortelle at hun hadde vært på årets første blå bærtur. Holdt på å spørre henne om hun skulle på gul- eller grønn bærtur neste gang.

Quote fra Glitter: I stedet råder det i norske skoler en holdning til at det «ikke er så farlig om alt er helt riktig», ifølge språkviteren.

Og den holdningen syns jeg er grusom. Ta f.eks. min svigerinne, som overhodet ikke kan kj-lydene og stadig snakker om å "sjøpe sjokolade på sjosken," for å lage et eksempel.

Min kjære påpekte dette for henne i helga, og da svarte hun snurt at "språket er i endring."

Hun er norsklærer. :grem:

Gammel 08-07-09, 11:49   #32
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Språket er i endring. Om noen år er kj-lyden borte. Dessverre.
Og alle kommer til å rulle på r-en. Sukk.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 11:53   #33
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og den holdningen syns jeg er grusom. Ta f.eks. min svigerinne, som overhodet ikke kan kj-lydene og stadig snakker om å "sjøpe sjokolade på sjosken," for å lage et eksempel.

Min kjære påpekte dette for henne i helga, og da svarte hun snurt at "språket er i endring."

Hun er norsklærer. :grem:

Men hun har rett. Og dere kan skylde på bergenserene.

Artikkel her, og her, f.eks.

Sitat:

I 1991 var sammenblandingen av de to lydene kommet opp i 8,5 prosent blant ungdommen i Bergen som var 15 år og oppover.

Så eksploderte det. Midt på 90-tallet ble undersøkelsen gjort på nytt. Da var det rundt 60 prosent som blandet kj - og sj-lyden. Hva skjedde?

- Dette er helt normalt for språkendringer. Det går tregt i starten, så skjer det i rasende fart, før det går tregt på slutten igjen, sier Sandøy, som tegner en S-kurve i telefonen.

THE END. Sandøy tror den siste bergenseren som gjør forskjell på sj- og kj fødes, i 2010, senest i 2020.

I 2100 begynner det altså å bli lite kino igjen der borte. Kj-lyden dør ut i Bergen i 2120.

Gammel 08-07-09, 11:54   #34
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Og alle kommer til å rulle på r-en. Sukk.

Gammel 08-07-09, 11:54   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pokkers bergensere.

:unsjyll:

Gammel 08-07-09, 13:08   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Rulle-r er da ikke pent. :angst:

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:26   #37
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sløvhet, latskap og altfor lite pisk i skolen. Det hjelper heller ikke at dysleksikortet trekkes frem til stadighet, og at det å sette spørsmålstegn ved andres skrivefeil er tett oppunder bannlyst. "Du impliserer jo at noen er dumme! :gisp:" Nei, jeg impliserer at noen har noe å lære. : pisk :

Og jeg har lært at det heter særskriving. Ved orddeling benytter man seg av bindestrek.

Det er ikke bare rene skrivefeil heller. Enkelte uttrykk brukes så feil og om hverandre at det gir meg gåsehud. Hva er det du vil si når du bruker uttrykket "hytt og pine"? Det er en av mine kjepphester.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:30   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Hva er det du vil si når du bruker uttrykket "hytt og pine"? Det er en av mine kjepphester.

Hytt og pine, hytt og gevær (min personlige fav.), hytt og dynevær (aner ikke hvor den kommer fra).

Mitt favorittuttrykk som sådan, er alle variantene av dette med å skjære alle over en kam. Eller kost, eller under teppe og i det hele tatt.

Gammel 08-07-09, 13:36   #39
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hytt og pine, hytt og gevær (min personlige fav.), hytt og dynevær (aner ikke hvor den kommer fra).

Mitt favorittuttrykk som sådan, er alle variantene av dette med å skjære alle over en kam. Eller kost, eller under teppe og i det hele tatt.

Ja, man skal visst ikke ta alle under en båt. Det er den mest hårreisende varianten av det uttrykket jeg har sett, og det var ytret i fullt alvor.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:38   #40
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Så lenge man ikke grer alle med samme kam, så er jeg fornøyd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.