Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg skjønner at det er vanskelig å henvise til barnevernet, men om f.eks det dreier seg om et barn som har få voksen rundt seg f.eks har aleneforelder som er så deprimert at h*n er sykemeldt for eksempel, og et lite barn, så er det greit å melde til barnevernet. Det er jo i slike tilfeller at det kan være stor hjelp til familien med støttetiltak.
Etter min erfaring gjør mange i helsevesenet og andre typer slike jobber en feil i at de sitter og evaluerer styrken på mistanken og ikke den potensielle omsorgsvikten.
Jeg får virkelig ikke mistanke om alvorlig omsorgssvikt av kombinasjonen enslig forelder + lite nettverk + sykmelding. Hos noen, kanskje. Hos andre ikke. Hos mange er det sannsynligvis en periode med en omsorgssituasjon under det man skulle ønske, men langt fra det som kan sies å være grov omsorgssvikt. At barn lever under dårligere forhold enn man sjøl ønsker å tilby sine barn, gir en ikke nødvendigvis rett/plikt til å unnlate taushetsbestemmelsene.
Tenker jeg at det siste er tilfelle, kan jeg formidle dette til forelderen og bestrebe at vi sammen tar kontakt med bv. At familiene gjerne blir en kasteball mellom ulike instanser i kommunen, er en annen sak.
Aner jeg at det kan foreligge alvorlig omsorgssvikt, tar jeg kontakt uavhengig av forelderens innspill.
Eksempelet med depresjon var ett tilfelle. Min erfaring er fra arbeid med voksne (foreldre), jeg møter i liten grad barna. Jeg har ingen indikasjoner på omsorgssvikt (eller mishandling) fra barna, kun ut fra hvordan foreldrene vurderes. Da er det vanskeligere.
Sist redigert av Fadese : 07-07-09 kl 18:46.
|