|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?
I beg to differ. Barseldamer er høyst sannsynligvis den absolutt kjedeligste subpopulasjonen i verden.
|
|
|
#22 |
|
geskjeftig
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Mannen tar over permisjonen her nå (vi deler ca. 60/40), og han har ikke noe ønske om å begynne å delta i barselgruppa som jeg har vært i. Det har nok flere grunner, både det at vi bare er kvinner, at vi er ganske godt innkjørt vi som er, og at Stjernekikkeren er over det verste barselstadiet. Han har blitt kjent med et par av de i gruppa her hjemme, men ingen av de andre fedrene skal ha noe særlig permisjon. Noen av dem skal ikke engang ha pappakvoten (
|
|
|
#23 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Sånn var ikke min barselgruppe ihvertfall... vi snakket om alt fra jobb og karriere til barna til interiør, , boligsalg og kjøp, hjem, fødsel, amming, ferie, barnehage, forholdet, opppussing osv.. Kan faktisk ikke huske vi snakket noe særlig om bæsj i det hele tatt.. Også gikk vi lange turer i Marka med turistforeningen, og da snakket vi endel om trening og kosthold. Høres ut som lite kunnskapsrike og triste jenter i din gruppe. Glad min ikke var slik ja.. uff.
|
|
|
#24 |
|
Superduperaktiv
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Denne kommentaren var litt spydig syns jeg... og det kan jo være at din gruppe ble litt "ensformig" i praten fordi de andre ikke "turde" å åpne seg helt...
|
|
|
#25 |
|
villende
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Vi har hatt aktivt deltakende pappaer i den barselgruppen jeg var i nå. (Og, ja, det blir mye tanketom prat den første tiden, men det gikk seg jammen til i løpet av året.) Jeg syns det har vært veldig hyggelig, og spesielt hyggelig for mannen som kunne bli med i en etablert pappabarselgruppe i det han gikk ut i perm. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Har tro på forbedring
|
I min barselsgruppe var det noen som faktisk snakket om fornuftige ting, mens noen bare snakket om "bæjbien miiiin" - og evt om nyinnkjøpte babyklær. Jeg har fått dosen min av gulp, bæsj, grøtmerker og søvnproblematikk herfra til evigheten - men mange av barselsdamene mine drar jeg gjerne ut på en fuktig aften med når som helst. (eller en kaffedrikkende en, for den saks skyld)
|
|
|
#27 |
|
Ekvilist
|
Mener du virkelig at fedre ikke skal få lov til å få snakke om og få informasjon i forhold til fødsel, mating, kolikk og alt mulig som måtte vedrøre babyen? Isåfall vil jeg kalle det ren diskriminering, og sånt blir jeg skikkelig grinete av. Tåler man ikke å prate om renselse og amming foran en mann så får man snakke om disse tingene på tomannshånd med helsesøster (eller bror!
|
|
|
#28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
flisespikker
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Den barselgruppen jeg var med i, var satt sammen av helsestasjonen, og de første ukene vi møttes, ble treffet arrangert av noen derfra. Da var det jo bare mødrene som hadde permisjon, så det var ikke aktuelt med noen fedre der. I løpet av det snaue året vi var i permisjon, ble vi godt kjent og var mye sammen (og snakket veldig lite om bæsj; jeg var vesentlig heldigere enn Esme i sammensetningen av gruppen). Det hadde helt klart vært hyggelig med en far eller flere i gruppen også, dersom det hadde vært praktisk mulig, jeg foretrekker også generelt kjønnsblandede grupper. Jeg tror ikke det ville føltes mer unaturlig å snakke om babyen min med en fremmed babypappa enn med en fremmed babymamma - det går i alle fall helt fint å snakke om småbarnsting med småbarnsfedrene på jobben min.
|
|
|
#30 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
flisespikker
|
Vi hadde ikke helsekontrollene kombinert med barselgruppe, de to tingene skjedde uavhengig av hverandre. Kontrollene gjorde vi hver for oss på ulike tidspunkter; i barselgruppen hadde vi først fire ganger som ble ledet av en helsesøster, med ulikt tema hver gang (én gang hadde hun med en psykolog og én gang en fysioterapeut, husker jeg), og de "møtene" var ikke spesielt fokusert på babyene, men mer på oss. Men det er klart vi snakket om barna også, det var jo de som var grunnen til at vi var der, og som var det mest åpenbare vi hadde felles.
|
|
|
#32 |
|
Tøff
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Her er det slik at det ikke er organiserte barselgrupper lenger. Vi var en gruppe som møttes én gang for samtale med fysioterapeut, og så ble vi oppfordret til å møtes i ettertid. Jeg har nok venner som det er, og har ikke vært aktiv i gruppen. Og takk for dét tror jeg.
|
|
|
#33 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da jeg ikke hadde barn, mens alle andre fikk dem i et forrykende tempo, oppdaget jeg serien Sex And The City. (Dette var mens siste sesong gikk på TV.) Jeg så raskt alle sesongene på DVD, og serien var perfekt å bruke til å samtale med mennesker jeg hadde svært lite til felles med.
|
|
|
#34 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#35 |
|
Pauset
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Her hos oss har vi ikke barselgrupper, men foreldretreff på helsestasjonen annenhver onsdag for alle med sped- og småbarn. Der er det både mammaer og pappaer med og uten permisjon. Jeg var med i ei barselgruppe i Trondheim da jeg fikk førstemann, men fikk totalt hetta etter to ganger. Ikke noe for meg, nei. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
I tropene
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Samboer arvet barselgruppa da han tok over permisjonen med eldste. Tror han syntes det var helt ok. Vi hadde en helt hyggelig gruppe som snakket om litt av hvert. Mest om ungene, men veldig lite om bæsj, faktisk.
|
|
|
#37 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Jeg har aldri vært i sånn barselgruppe som Esme har vært utsatt for enda jeg har vært med i tre stykker. Den første gruppa møtte jeg til og fra i seks år, den andre bare i ett år og den tredje i tre år. Vi hadde ingen menn med, men det ble vel ikke naturlig for noen av mennene å bli med etter at gruppene var så godt etablerte som de var. Hadde noen kommet og vært med helt fra helsestasjonstiden av hadde det sikkert vært helt fint. Jeg kan knapt huske at bæsj har vært et tema i det hele tatt, med unntak av den ene gangen gutten min ikke bæsjet på to uker, men det var jo så spesielt at det fortjente en liten prat synes jeg.
|
|
|
#39 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?Man må da få spørre om "bleieting" om man lurer. Det er jo den beste plassen å spørre på.
|
|
|
#40 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mann i barselgruppe, vibber og stemning?For barn nr. 1 så var jeg med i barselgruppe i regi av helsestasjonen. Disse var temabaserte de første 6 gangene og helsesøster ga klar beskjed om at det ikke var "lagt opp til" at fedre skulle være med - i hvert fall ikke første gangen. Da skulle vi visst dele med hverandre og noen kunne finne det ubehagelig at det var menn tilstede. De andre gangene var det utelukkende babyfaglige tema (nærmest forelesninger) som egnet seg for både mor og far (trafikksikkerhet, utvikling osv.). Mannen ble ikke med. Jeg fulgte ikke barselgruppen videre ettersom vi flyttet.
|
![]() |
|
|