|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeBrutus - det er vel ikke å lage martyrer av muslimer jeg mener å gjøre. Snarere tvert om. Jeg vil ha slutt på at de feks ikke lar jentene sine følge skolen skikkelig. Jeg bare gir blaffen i hva de kler seg i. Jeg tror at vi henger oss for mye opp i burkaen fordi den er et symbol for oss på kvinneundertrykkelsen og jeg vil heller at vi skal henge oss opp i kvinneundertrykkelsen og gi beng i klesplagget. |
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike
Jeg tror motsatt. Jeg mener at dersom det kommer pålegg om ikke å dekke til mennesker så vil det være hjelp til selvhjelp for folk som har et forkvaklet syn på samfunnet de lever i. Folk må kunne SE at ikke kvinnene blir sexobjekter dersom sløret kommer av. Den typen primitiv mytologi som rasimen er i familie med, der forenklinger, generaliseringer, fordommer skaper et enkelt og ukomplisert verdensbilde, er det grunn til å tro at er meget utberedt. Tildekking av kvinners hår er det ultimate materielle uttrykket denne fordomsfulle paranoiaen har. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrikegajamor - i gym og svømming bruker man ikke disse plaggene. Der må de av. |
|
|
|
#6 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Siden vi er i det prinsipielle hjørnet: Hva da med foreldre som lar barna sitte oppe og spille spill til langt på natt så de kommer trøtte på skolen, de som aldri har med seg nødvendig utstyr, de som av en eller annen årsak får store huller i sin skolegang? Hvilke vil du tatt fatt først, og hvilke sanksjoner tenker du man kan ha?
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
De som aldri har med nødvendig utstyr kan skolen sørge for at får det de trenger. |
|
|
|
#8 |
|
Sær og kresen
Søren, jeg som hadde tenkt å henge deg ut nå på morgenkvisten.
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg vakler litt i denne saken, men har landet på at jeg ikke er for forbud. For meg er hovedargumentet at det ikke er klærne i seg selv man ønsker å forby - det er kvinnediskrimineringen og den manglende integreringen. Og da bør man jobbe mer direkte mot det som er problemet.
|
|
|
#10 |
|
Sær og kresen
Ja, egentlig. Det er vel et lite offer på integreringens alter i så fall. (Beklager den svulstige og upassende metaforen.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeHer ute på landet hvor jeg bor er det ikke så mange innvandrere. Men det er da noen. Det som skjer på skolene her er at de tvangsintegreres enten de vil eller ikke. (Det er sikkert en pedagogisk plan i bunnen, men den ser jo ikke jeg som bare står og ser på). Jenter sendes for å skifte uten mer dikkedarier og de som ikke kan stå ved siden av en gutt får beskjed om at jo, det kan du og sånn skal vi ha det nå. Du også. |
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Dette er jo et typisk eksempel på at integreringen går bedre når man hinder "opphoping", men bør man derifra si at vi bør tvinge folk som kommer til Norge til å bosette seg spredt?
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg innser at jeg ikke har den store kunnskapen om dette slik som Lisa. Det blir mest små datapunkter fra egen erfaring. Dermed føler jeg også for å beklage mangel på strukturert tankegang og større forståelse enn det jeg faktisk har om dette. |
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg har kommet til at det egentlig er ok med parallelle samfunn. Og litt spenning. Det vil utjevne seg med tiden, som alle andre områder med masseimmigrasjon over tid. Man vil få etablerte områder med en annen kollektiv identitet. Det tror jeg er bedre enn at man kvoterer problemer inn i områder som ønsker ro og lite endring. Man vil sikkert oppleve noe mer krim. Dette må man leve med. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg tror ikke parallelle samfunn på sikt fungerer så bra ... se på Oldham, Bradford, Leeds, Salsford og de opptøyene som oppstod i Nord England for ikke så veldig lenge siden. Utviklingen av parallelle samfunn over flere tiår har i ettertid fått mye av skylden skylden for opptøyene som til slutt bare måtte skje på disse stedene. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeLisa - det tallet skulle jeg utrolig gjerne ha sett. Eller i det minste en antydning om at en del da kommer uten. |
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeTil de som er interesserte i dette tema vil jeg sterkt anbefale Morgenbladet i dag, Essay om multikulturalisme. Utdrag fra den ligger på nettet: |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeVah? Hetser dere? |
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikePssst - Nebbia - han kalte deg ung ihvertfall. |
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg syns ikke det burde være forbudt å gå naken heller.
|
![]() |
|
|