Sv: Hva slags livsstil har du?
Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.
Min far er snart 91 år. Han var godt voksen for å si det sånn da han fikk meg. Han slutta da å røyke, og har vært måteholden med alkohol. Spiste sukker på brødskiven, og har ellers antagelig levd på fisk og potet brød og brunost de aller fleste dagene i sitt liv. Han har ikke spist mye sjokolade og ikke drukket mye brus. Man gjorde jo ikke det. Men sukker... hvorfor skal jeg få diabetes med mitt lave sukkerforbruk når han og min mor spiste sukker og sirup og hvis de ikke spiste brunost så var det hjemmelaget syltetøy... Ubegripelig. Jeg må ha tabba meg ut et eller annet sted.
Jeg synes ikke du skal tenke sånn, du har ikke tabbet deg ut og jeg synes ikke du skal "beat yourself up". Ja, diabetes type 2 er i stor grad en livsstilssykdom, men det er ikke bare det. Det er mange gener involvert også, som gjør at man blir mer disponert, og man forstår ikke helt hvorfor mange med elendig livsstil ikke får diabetes og en del med relativt god livsstil får diabetes. Fedme er den aller største risikofaktor for diabetes type 2, og du er etter hva jeg forstår ikke spesielt overvektig? Det er en liten gruppe type 2 diabetikere som er slanke, og som man ikke helt forstår hvorfor har utviklet sykdommen. Sannsynligvis har den en annen mekanistisk bakgrunn enn den man ser for seg hos fete diabetikere.
Man får heller ikke diabetes av å spise mye sukker, det er overvekt som er risikofaktor. Man kan bli overvektig uten å spise sukker.
|