Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Ja, gjerne barnehage også! Gjerne! Jeg har stor tro på barnehage som "innføring i Norge for barn". For min del kan det godt være et strengt påbud også, knyttet til konsekvenser ved manglende deltakelse.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Jeg mente bare at jeg ikke liker å lage et sett med "regler eller opplegg" som automatisk åpner for at noen kan la være å delta uten grunn. Å lage et mainstream-opplegg, og basere seg på eller bare anta at slasker og drittsekker ikke kommer til å delta eller fullføre uansett og at det er greitt, funker ikke i mitt judging hode. Det må i så fall knyttes konsekvenser til det hvis du skjønner hva mener.
Ikke bare "Jaja, de/klarte vel ikke da (stakkars) og de har vel sine grunner som vi selvsagt ikke har noe med". *streng*
Gratis barnehage hvis mor eller far ikke har norsk som morsmål, hadde vært en god begynnelse. I tillegg til fjerning av kontantstøtte. Så kan man gjøre barnehagen mer og mer obligatorisk etterhvert, i takt med at det blir obligatorisk for den norske delen av befolkningen. For det kommer det sannsynligvis til å bli. Ihvertfall for femåringen, og kanskje etterhvert fireåringer.
Det fine med å ta utgangspunkt i at alle skal ha grunnskole, er at da blir kravene de samme for alle. Samtidig fanger man opp utenlandske slasker, svake og sterke, for det finnes allerede system for norske slasker, svake og sterke. De sterke, de som allerede har bestått grunnskolen i hjemlandet, klarer å ta eksamen på egenhånd. De som ikke klarer eksamen på første (gratis) eller andre (betalende) forsøk, må gå på skole. Lærer de raskt kan de gå opp til eksamen igjen, har de problemer med eksamensformen kan de få en standpunktskarakter, og har de store problemer kommer alt dette med bup, særskilt grunnlag, ekstra hjelpemidler, fritak grunnet ditt og datt, inn. Akkurat som det gjør for nordmenn.
Hvorfor lage nye systemer og prøver når det allerede finnes noe som fungerer (noenlunde)? Dessuten får de et papir som kan brukes til noe!