Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Du, det du underviser i er et fag for NYE INNVANDRERE, er det ikke? Det er i hvert fall det som står i linken din. Og mye av det er norskopplæring?
Jeg har all mulig respekt for at å undervise folk som ikke snakker norsk og har begrensede og svært varierte forutsetninger for å lære det, må være ekstremt krevende. Og også de andre tingene som står i læreplanen - for folk som har vært her kun kort tid må det være helt mind-blowing, en del av det.
Men jeg snakker ikke om å undervise folk som er helt nye hit. Jeg snakker om folk som har bodd her i mange år, som snakker norsk, og som vil bli statsborgere her! Det er da noe helt annet!
Så det er EN grunn til at jeg ikke tror det er ekstremt krevende å lære folk det som står i HI.
Den andre grunnen til at jeg ikke syns det er ekstremt krevende er at jeg virkelig ikke syns det er voldsomt mye! Alt høres mye ut når man ramser det opp, men det ER ikke det.
Så jeg syns det der var en volsom overreaksjon. Vi snakker om helt forskjellige ting.
Jeg ser at du har en volsomt både krevende og viktig jobb.