Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 11:20   #61
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling

Ei jeg kjenner oppkalte datteren sin Frida etter Frida Kahlo, hvilket jeg synes er et ganske fint navn. Vet ikke om Frida Kahlo går under kategorien "kjendis", men noe helt annet enn å kalle barnet sitt for eksempel Samantha, etter Samantha Fox.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 11:23   #62
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkalling

De to eldste er ikke oppkalt (dvs gutten har et navn som lyder veldig likt som farfarens, men navnet ble ikke valgt i oppkallingsøyemed), men minstesnuppa har samme navn som sin oldemor. Det valgte vi fordi vi syntes det var pent og så passet det så godt på snuppa. Det var ikke planlagt at hun skulle kalles opp, så det avgjørende var at vi likte navnet. Og at oldemoren er ei dame som er over gjennomsnittet kul...

Det kunne ikke ramlet meg inn i fylla engang å kalle opp en unge etter en kjendis!

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 11:23   #63
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann har samme navn som en diktator, så jeg var litt redd for at folk skulle tro han var kalt opp etter vedkommende. Men jeg tror ikke folk har tenkt så langt i det hele tatt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 11:24   #64
Siri
seru

Siri sin avatar

Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eldstemann har samme navn som en diktator, så jeg var litt redd for at folk skulle tro han var kalt opp etter vedkommende. Men jeg tror ikke folk har tenkt så langt i det hele tatt.

Det kommer vel litt an på hvilken diktator? Tipper vi ikke snakker Adolf her? Selv synes jeg Fidel er kjempefint, men det syntes ikke manneslask.

Gammel 10-06-09, 11:36   #65
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Kim eller Robert er vel såpass vanlig at ingen vil tenke oppkalling etter diktator.
Men Deng, Mao eller Fidel ville absolutt gitt assosiasjoner.

Gammel 10-06-09, 11:38   #66
Siri
seru

Siri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Kim eller Robert er vel såpass vanlig at ingen vil tenke oppkalling etter diktator.
Men Deng, Mao eller Fidel ville absolutt gitt assosiasjoner.

*fnisfnis* Deng hadde unektelig gitt noen assosiasjoner i hvertfall.

Gammel 10-06-09, 11:39   #67
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er verken Adolf, Fidel eller Deng ( ) :åpplyser:

Gammel 10-06-09, 11:41   #68
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine er kalt opp etter oldeforeldre. Dette var folk jeg og mannen min har satt umåtelig stor pris på, og vi håper på et vis at noen av de gode egenskapene disse menneskene har hatt skal "smitte over" på ungene. Det morsomme er at knerten verken ligner på meg eller mannen i særlig grad, men er ganske lik sin oldefar.

Jeg het tidligere Camilla som mellomnavn. Oppkalt etter Camilla Collett fordi jeg var født i kvinneåret 1975. Jeg synes det var litt ålreit, men nå har jeg altså fjernet navnet (det ble så mange navn).

Gammel 10-06-09, 11:54   #69
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er verken Adolf, Fidel eller Deng ( ) :åpplyser:

Deng Divine. *smaker på navnet*

Gammel 10-06-09, 12:04   #70
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg svarer på vegne av meg selv, jeg er oppkalt etter mine bestemødre, og synes egentlig det er veldig koselig. Et navn fra hver.

Det er jeg også, og liker det IKKE! De passer jo ikke sammen i det hele tatt!

Gammel 10-06-09, 12:18   #71
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine barn er oppkalt etter familiemedlemmer. Det var personene bak navnet som var viktig for oss, eller meg, ikke selve navnet. Men jeg ville kanskje ikke kalt opp om jeg ikke likte navnene …

Jeg er ikke kalt opp etter noen selv, men fikk et lett fornavn fordi jeg har et vanskelig etternavn!

Gammel 10-06-09, 12:18   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mistenker at mannen til Divine heter Idi Jeg kjeder meg på jobb, og prøver å komme på flere diktatorer. Et annet alternativ var Pol.

Gammel 10-06-09, 12:27   #73
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg mistenker at mannen til Divine heter Idi Jeg kjeder meg på jobb, og prøver å komme på flere diktatorer. Et annet alternativ var Pol.

Det er eldstemann som har et diktatornavn, ikke mannen min. Mannens navn er svært lite dikatoraktig.

Men ingen har nevnt riktig diktator ennå, så det er jo en trøst.

Gammel 10-06-09, 12:28   #74
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn er ikke oppkalt etter noen, hverken slektninger eller kjendiser.
Selv har jeg det ene navnet mitt fra farmoren min som døde før jeg ble født.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 12:30   #75
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er selv oppkalt etter en kjent litterær person i første fornavn og en variant av min mammas søster som døde da hun var tenåring, som andre fornavn (det har søsteren min også - en annen variant, da).

Min sønn er oppkalt etter meg på en måte, på grunnlag av en av min fars yndlingshistorier om hvordan jeg fikk navnet mitt og at han egentlig hadde tenkt til å gi meg et guttenavn (som er det navnet sønnen min har). Samtidig er det navnet også etter en kjent (død) person.

Om vi får en jente noengang har vi planer om å oppkalle henne etter min mormor og mannens mor, som heter det samme - og som også har samme navn som en kjent litterær person i samme sjanger som meg.

Hoi! Det var helstøpt og fjongt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 12:39   #76
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Gutten min er oppkalt etter tvillingbroren til mannen min som døde bare 2 dager gammel. Han skulle hatt et rimelig grusomt navn for at det skulle ha vært uaktuelt.

Storesøster er ikke oppkalt, men mange tror vi har hentet inspirasjonen fra en kjent romanfigur.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 13:42   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Ei jeg kjenner oppkalte datteren sin Frida etter Frida Kahlo, hvilket jeg synes er et ganske fint navn. Vet ikke om Frida Kahlo går under kategorien "kjendis", men noe helt annet enn å kalle barnet sitt for eksempel Samantha, etter Samantha Fox.

Pssjt. Snobb!

Gammel 10-06-09, 13:43   #78
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 13:46   #79
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I både min og (til dels) mannens familie er det tradisjon av barnets andre fornavn er oppkalling. Navnet brukes ikke til daglig, men er med når det trengs (det har forsåvidt vært praktisk i og med min families etternavn - som er det samme på begge sider - er et vanlig -sen navn). Jeg synes det er en fin tradisjon og har videreført det til våre barn.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 13:49   #80
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg het tidligere Camilla som mellomnavn. Oppkalt etter Camilla Collett fordi jeg var født i kvinneåret 1975. Jeg synes det var litt ålreit, men nå har jeg altså fjernet navnet (det ble så mange navn).

Og du fjernet det? Det var en fin oppkalling, synes jeg, og jeg ville hatt det med videre, dog "stumt". Man velger jo selv når og om man vil drasse med seg initialene sine. Jeg har nå fire navn og aldri i verden om jeg fjerner mitt andre fornavn, som er oppkalling etter min kjære farmor.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.