Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uærlighet - hva er akseptabelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 01:55   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ordningen er der og er formet slik den er. Det er faktisk ikke opp til deg å si at den ene søkeren som kvalifierer til den støtten er en verdig søker mens den andre ikke er det. Slik ordningen er og praktiseres så er eksempelet du har nevnt helt innenfor det som er greit og akseptert av denne ordningen og ikke umoralsk uten videre bare fordi du synes det. Og jeg føler ikke at du treffer meg siden jeg jobber fullt og ikke mottar en krone fra noen, men jeg føler for å si fra at jeg er dypt uenig med deg. Og det er ikke slik at du automatisk har mer rett enn meg.

Jeg synes det oser litt misunnelse her. Og jeg må si at jeg synes ikke man skal misunne noen et minimum av en sosial bolig.

Det er barnehageloven som sier at et barn ikke skal være mer enn 9t per dag i barnehagen.

Og jeg mener at hver enkelt må få bestemme selv hva de har behov for og ikke her.

Nå er det vel slik at de eksemplene du nevner ikke har løyet - de er faktisk aleneforsørgere og har faktisk ikke finansiert en ekstrem luksus ved å jobbe svart eller noe sånt. Det er altså helt riktig at de får disse stønadene.

Og angående det at du hadde savnet barna om du bare skulle hatt dem annenhver uke og vært skilt og tatt imot ordninger - du får ikke disse ordningene om du har delt omsorg. Dette er for eneforsørgere.

Ikke er det alle som har barn annenhver uke heller. Jeg for min del har ikke barnefri i det hele tatt.

Er det ikke opp til meg å vurdere?!? Søren og! Men mht om det er umoralsk eller ei - det er vel faktisk opp til meg å vurdere om jeg synes det eller ei... Og jeg synes faktisk at akkurat det tilfellet jeg snakket om er umoralsk. Og ja, jeg kjenner tilfellet godt nok til å vite hva jeg snakker om.

Ikke forsøker jeg å ha mer rett enn deg, tvert i mot synes jeg diskusjoner der folk er uenige er mye mer spennende enn de der man er enige . Og som jeg har sagt i tråden - jeg har null oversikt over hvem av dere som er sykemeldte, trygdede, aleneforeldre osv. Jeg forsøker ikke å få noen til å føle seg truffet. Jeg syne bare det er et spennende tema å diskutere, men innser som sagt at det er vanskelig å velge dette temaet, uten at noen føler seg støtt (ikke truffet!).

Forøvrig kan jeg love deg at jeg IKKE er misunnelig på mennesker i sosialbolig. Ikke bittelitt en gang. Jeg vet meget godt at det man mottar i stønader ikke er noe man skal misunne dem.

Mht barnehageloven så er jeg helt enige i at barn ikke skal være mer enn 9 timer i barnehagen, faktisk synes jeg de burde være enda mindre, og jeg synes ikke at barn med eneforsørgere burde ha lengre dager enn andre. Så hvis man argumenterer med det for å jobbe redusert, så er det helt ok. Det er "det lønner seg" å jobbe redusert jeg sliter med.

Og ja, når jeg tenker meg om vet jeg jo at man må ha større prosent enn 50/50 for å få stønader. Men jeg mener det er opp til offentlige å definere hvem som skal og ikke skal få stønader. Og at de fleste som får det, fortjener det.

Men at man at et menneske som fikser hverdagen og klarer seg selv, skal gå ned i stilling for å i stedet leve på det offentlige, det er og blir dårlig moral for meg. Det betyr IKKE at jeg mener at disse stønadene er umoralske, og ikke skal benyttes. Men de skal ikke være en del av en vurdering av hva som lønner seg, men det skal være ut for de behovene man har. Som feks at man ikke får hverdagen til å gå opp. At man har en liten unge man ikke vil skal være 9 timer i barnehagen. At man er dønn sliten med null overskudd. At man ønsker å studere. At man rett og slett ikke finner et sted å bo som egner seg for mennesker generelt og barn spesielt.

Ikke at man bare finner ut at "hvis jeg reduserer stillingen x %, så blir det tapet dekket gjennom den og den stønaden".

Jeg tror IKKE at det er mange som tenker sånn. Men jeg kjenner altså ET menneske som gjør det. Akkurat som jeg kjenner TO mennesker som svindler med kredittkort, og TO mennesker som stjeler møbler, hvis det ikke blir oppdaget at de ikke betaler. Og som sagt. Jeg synes eksempel 1 og 2 er ulovlig, i tillegg til moralsk forkastelig, mens jeg mener at eksempel tre kun vitner om dårlig moral.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.