|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Veldig enig med deg.
![]() |
#22 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alle i det private tjener ikke det nei, det har du helt rett i. Jeg kommer fra handelsnæringen, som absolutt har mye å strekke seg på i forhold til lønn ennå, samtidig som det har kommet seg veldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke jobbet i det offentlige, men mitt inntrykk er at de sutrer over urettferdighet som er minst like vanlig i det private. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
I mål
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg synes ikke de er spesielt bortskjemte, men jeg synes det er mye klaging. Jeg har gått fra privat til offentlig, og det blir en vurdering av mange faktorer hva som er mest lukurativt, men mer klaging i det offentlige, det er det. Det er ikke grenser for hvilke frynsegoder folk tror man har hatt i det private og hvordan det er å ha en stilling der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har jobbet både i det private og i det offentlige. Jeg har aldri jobbet så mye som nå, som offentlig (fylkeskommunalt) ansatt. Og lønna er betydelig lavere. Men jeg trives, og sutrer slett ikke.
![]() |
#26 |
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg må bare skrive at jeg har jobbet i både privat og offentlig sektor. Jeg har aldri hatt lite å gjøre og føler vel at jeg jobber minst like mye i offentlig som privat. Nå har jeg jobbet i kommunen i over ett år og har vel aldri jobbet så mye som jeg gjør nå ... så bortskjemt
![]() |
#27 |
Passiv
|
Må si meg veldig enig med deg i dette. Til tider er det usedvanlig mye klaging desverre. Synes det som regel er de som ikke har vært i det private som klager over hvor ille det er men heldigvis er det i grunnen få som klager.
Jeg har gjort begge deler, er i det offentlige nå og har aldri hatt så behagelige dager før. |
![]() |
![]() |
#28 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har også erfaring fra både offentlig og privat sektor, ulike typer arbeid i begge leire. Min erfaring er at det er vanskelig å si noe generelt om forskjellen. Det er lettere å sammenligne ett yrke med ett annet, selv om også dette er vanskelig. Det er jo så mange variabler som bestemmer, og man har jo svært ulike krav og forventninger til hva som er bra eller ei.
![]() |
#29 |
Epikur
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Privat sektor er kjempestor og omfatter også et mer eller mindre lutfattig organisasjonsliv, der man tjener to femti og en IFA, mens man jobber døgnet rundt uten tariffavtaler. Jeg har jobbet både i det offentlige og det private og tror jeg har funnet en god jobb til å kombinere med småbarn. Grei lønn, masse frihet og fleksibilitet, stor sikkerhet, gode utviklingsmuligheter og ansvar i form av at jobben hviler på meg og at alt blir hva jeg gjør det til.
![]() |
#30 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har kun jobbet i det offentlige og er nok en av de som til tider har trodd at gresset var så mye grønnere på den andre siden. Privat avlønning har vært tabu, man får aldri vite hva folk i privat sektor tjener, mens det står oppslag på billboards hele byen rundt under forhandlingene hva en sykepleier tjener i året. Det gjør ikke klagingen mindre tror jeg, at det skal være en slik hemmeligholdelse rundt det hele. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, ikke sant! |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg er lærer og har aldri ment at jeg har et mer stressende yrke enn andre. Det går i bølgdaler som alle andre yrker. Og med 14 års erfaring så er det jo mange ting som går lettere og bedre enn tidligere. Det jeg blir oppgitt over er at så mange som IKKE er lærere mener at vi bare har ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
can-jur
|
Jeg er en av disse som på dugnad produserer ca 40% av den maten du spiser
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg alltid jobbet i privat næringsliv i forskjellige bransjer med to unntak. MEns jeg var i min første svangerskapspermisjon så ble hele min avd. "outsorcet" som det heter på fint og alle ble oppsagt. Jeg har opplevd nedskjæringer før men de har aldri rammet meg og opplevd oppturer også med bonuser etc.
![]() |
#35 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Offentlig sektor er jo kjempestor og på ingen måte ensartet. Jeg jobber i staten, tjener ganske godt, har betalt lunsj, kan avspasere alt jeg jobber mer enn 37,5 timer i uka og har fleksitid. Jeg får også velferdspermisjon for planleggingsdager i barnehagen og SFO, ingen blir sur på meg når jeg bruker opp alle sykt barn-dagene eller ønsker å starte min nye jobb med å gå ut i fødselspermisjon (i alle fall sier de det ikke til meg hvis de er sure). Og ikke minst: jeg blir omplassert, ikke oppsagt når jobben min slutter å eksistere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenker som deg. Klart jeg har det lettere nå med mange års erfaring på baken (bokstavlig talt
Lages Helnøtt på dugnad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Passiv
|
Jeg er så innmari enig med deg altså. Klart det er travelt nå og da men på ingen måte det tempoet jeg er vant med fra det private. Nyter både de travle og de mindre travle dagene og synes jeg har det glimrende. |
![]() |
![]() |
#38 |
I mål
|
Jeg er enig med dere begge, og er storfornøyd med konverteringen til læreryrket. Nå er jo offentlig sektor mye mer enn det, og som Teofelia sier er det vanskelig å si noe generelt. Men bare at det man faktisk får velferdspermisjon for planleggingsdager i barnehagen, er for eksempel noe jeg aldri fikk i det private, måtte avspasere. Fri for å gå til legen fikk jeg heller ikke (dog prøver jeg nå å legge det utenom undervisning), måtte avspasere. Forutsigbar arbeidsmengde og mulighet til i stor grad selv å styre egen tid, som Rine er inne på, er andre fordeler iallfall jeg opplever. Ingen kunder som ringer og maser og gjør at jeg må avlyse livet mitt de neste tre ukene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
maler
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Hvis jeg skal snakke ut fra min offentlige (sykehus)-arbeidsplass, er det nok noe sutring. Som har sammenheng med brøkstillinger, forventninger om å stille på jobb på kort varsel, jobbing til alle døgnets tider og alle dager i året og stadige taler om "fleksibilitet". Den såkalte fleksibiliteten innebærer i realiteten arbeidsgivers mulighet til å beordre. Dårlig planlegging av ferier etc gjør ikke saken bedre, mange opplever å ikke få ferie samtidig med barna sine eller får omgjort ferien sin etter at de først har fått godkjent et tidsrom og bestilt utenlandstur med familien. Lønnsmessig ligger man bak de som jobber i det private, hvis man sammenligner med tilsvarende arbeid. (jeg kan evt spa opp noe statistikk, jeg er veldig klar over at ikke alle i det private tjener mye).
![]() |
#40 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Føler nok at vi er litt bortskjemte på en måte. Jobben er jo trygg. Men f.eks. det med pensjonavtalen er jo for så vidt en del av lønnen vår.
![]() |
|
|