Sv: Poenget med kostskole
Opprinnelig lagt inn av Lisa;1680141[B
Det er vel knapt britiske elever igjen på boarding schools i UK i disse dager. De er fylt opp av russiske, nigerianske, indiske, pakistanske og ikke minst kinesiske barn. Barn av veeeldig velstående mennesker som sender ungene sine på de beste boarding schools i UK. De gjør det av flere grunner, godt rykte men også de som ønsker at barna skal komme inn på visse elite universiteter, da må du ha så så mange A levels fra de riktige boarding schools. Som nevnt bruker jo mange diplomater og forretningsfolk som jobber rundt om i verden boarding schools til barna sine slik at de har en viss stabilitet i livet, det forstår jeg godt.
Det er en myte av mange britiske barn går på boarding schools eller privat skoler, det er under 10% som faktisk gjør det. Og de fleste som går på privat skoler går på vanlige day schools.
Dette såg eg ganske tydelig i Cambridge. Men det var ikkje berre veldig velståande utlendingar. Eg blei f.eks kjent med ei mor frå Latvia og ei mor frå Kazakhstan som budde på samme gjestehus som meg mens dei besøkte sønnane sine. Dei var ikkje spesielt velståande. Fekk inntrykk av at dei omtrent hadde ofra hus og heim for å få råd til å sende sønnane til Cambridge. Den Latviske gutten var visstnok ekstremt intelligent og flink i matematikk og mora følte at ho måtte gjere alt som stod i hennas makt for at han skulle få den best mulig utdannelsen. Og den fekk han ikkje i Latvia.