Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Opprinnelig lagt inn av Joma, her.
Gjentar:
"Barn ønsker å være inkludert i et fellesskap, og de er villige til å strekke seg svært langt for å føle seg inkludert. En del barn er sågar villige til å være selvutslettende for å unngå å komme på kant med det store ”vi”. Hvorfor skal disse barna oppleve slikt i en skole for alle, når skolen med enkle grep kan endre sine tradisjoner?", jfr. http://www.krlnett.no/forum/forum.ph...1&page=&uv =1
.
Nå er det vel i realiteten foreldrene som tar valget om barna skal være med på julegudstjeneste eller ikke.
Man vil ikke at valg skal "presses" på barna ved at de må delta på en "forkynnende" gudstjeneste før jul, men gjør man ikke da det samme selv?
Presser sin tro, eller i dette eksemplet sin ikke tilstedeværende tro på barnet?
Selv går jeg innunder de ikke troende, mannen min er "hedning", men jeg lar ungene mine delta på julegudstjenesten uansett. Selv om de har et alternativ på skolen.
At jeg og min mann ikke er kristne ser ikke jeg på som grunn nok til at de ikke skal få delta. Den dagen de selv kommer meg gode argumenter for at de ikke vil blir det selvsagt noe helt annet. Men at det er kjedelig er ikke en god grunn i mine øyne.