Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor mange egg?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 13:03   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Hvor mange egg?

Hvordan er det nå med egg og barn?

Mine søte små har fått helt dilla på stekt egg/omelett. Det er lett å lage og ser ut til å være lett å spise. Storebror kunne godt spist det til frokost, lunsj og kvelds - og det er jo forsåvidt rikt på næring. Jeg er glad for at han ber om noe som er såpass sunt, men har vært litt redd for å innføre det "daglige" egget. Lillebror spiser også godt når vi først har stekt egg.

Noen som kan fortelle meg hvor ofte det er anbefalt å spise rent egg? Gjerne hvor anbefalingen kommer fra også.

Takker for svar.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:27   #2
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Egg er genial mat! Spesielt for alle som vokser. Ser ikke noen grunn til å være tilbakeholden.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:30   #3
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Tror ikke det er noe i veien for å spise mye hønse-egg.
Det er vel måke-egg og denslags man skal begrense inntaket av.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 02:11   #4
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Nypubliserte forskningsresultater tilsier så vidt jeg kan forstå at det ikke er noen helsemessig grunn til å begrense inntaket av egg, slik man tidligere har trodd. Forsøkspersonene spiste to egg daglig.

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014

Sist redigert av Verdande : 18-05-09 kl 02:16.
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 07:08   #5
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Det er vel noen år siden en var redd for mer en ett egg daglig pga kolestrol.

Det er jo en del fett i eggeplommen, men jeg hadde ikke hatt noen problemer med at barnet mitt spiste et egg daglig, snarere tvert imot.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 08:33   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Her har vi absolutt ingen som helst begrensninger på egg til noen i familien. Ungene må gjerne spise 5 egg om dagen om de vil, jeg ser på det som Den Ultimate Matvare. Det går endel egg i uka her, for å si det sånn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 08:37   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Jeg kjøper egg i mengder av 36 i slengen. Ungene elsker egg og vi bruker det i stor stil. Du får ikke stort bedre næring spørru meg. Det daglige egget hadde jeg ikke blunket med engang.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 09:49   #8
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er jo en del fett i eggeplommen, men jeg hadde ikke hatt noen problemer med at barnet mitt spiste et egg daglig, snarere tvert imot.

Det er da heller ikke noe skummelt for en ellers frisk person å få i seg moderate mengder med (greie typer av) fett.

Jeg har ellers regna ut at mitt ultimate daglige kosthold (hvis man bare ser på kalorier og relative mengder av protein, karbohydrat og fett) ville vært omtrent sånn:

En 12-pakning egg
Ett beger cottage cheese
6 liter skummet melk
En del kruskakli for å få fiber
Tran og ymse vitaminer for å unngå mangelsykdommer

Men jeg tror det ville blitt litt stusslig i praksis.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 09:51   #9
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Det er da heller ikke noe skummelt for en ellers frisk person å få i seg moderate mengder med (greie typer av) fett.

Jeg har ellers regna ut at mitt ultimate daglige kosthold (hvis man bare ser på kalorier og relative mengder av protein, karbohydrat og fett) ville vært omtrent sånn:

En 12-pakning egg
Ett beger cottage cheese
6 liter skummet melk
En del kruskakli for å få fiber
Tran og ymse vitaminer for å unngå mangelsykdommer

Men jeg tror det ville blitt litt stusslig i praksis.

Jeg tror ikke folk i nærheten av deg hadde syns det var noe særlig heller.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 10:58   #10
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Egg er supert! Dessuten kan omeletter brukes til å kamuflere diverse andre sunne saker, hvis man som jeg har et barn som ikke rører grønnsaker av noe som helst slag. Finmost gulrot i omeletten merker han ikke engang.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 08:57   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Det var som jeg tenkte. Men som dere vet, gamle innlærte sannheter sitter ofte alt for godt.

Takker for mange betryggende svar!


Alltid kjekt å få de svarene en ønsker seg også innimellom.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:33   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.272
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Jeg er ikke så glad i å spise NOEN matsorter veldig mye, ei heller egg. Jeg ville vært skeptisk til gulerøtter tre ganger om dagen også...

Jeg og mange i min familie er littegrann følsomme for egg, og noen familiemedlemmer har vært allergiske som barn. Selv kan jeg bli kvalm av egg dersom jeg ellers er i en "følsom periode" (gravid, veldig sliten, etc.). Så det er jeg litt farget av.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 10:26   #13
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Nå er det ikke snakk om å servere egg til alle målditer altså, men det kan være lettere å si ja til ca et egg om dagen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 10:30   #14
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange egg?

Matpakka til storesøster (4 år) besto i dag av 2 hardkokte egg, en banan og ett eple. Ikke snakk om at hun ville ha egg på brød, niks, det skal spises helt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no