Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du parfyme i folkemengder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bruker du parfyme i folkemengder?
Bruker alltid parfyme, uansett 61 34,08%
Bare hvis det ikke er barn tilstede (denne er til Mim) 0 0%
Bruker bare lette parfymer, for det er ikke så farlig 12 6,70%
Jeg lukter godt nok uten parfyme 16 8,94%
Nei, jeg tar som oftest hensyn til mye folk 3 1,68%
Ja, men bare på byn, for da er folk fulle uansett og ikke så allergiske 12 6,70%
Jeg bruker aldri parfyme 29 16,20%
Jeg forsto ikke spørsmålet 1 0,56%
Alternativ for de som mangler et passende alternativ 45 25,14%
Deltakere: 179. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 10:20   #41
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruker du parfyme i folkemengder?

Her har det alltid vært sjeldent mellom hver gang jeg har hatt på meg parfyme og etter tulla kom til verden idesember så har jeg vel hatt på meg parfyme en gang tror jeg. Det er kun ved spesielle anledninger jeg får lyst til å ha på meg litt, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt på at parfymen faktisk kan være til sjenanse for noen, at noen kan reagere allergisk. Nå har jeg aldri dynket meg i sterke parfymer, men likevel. En som er allergisk er vel det uansett om parfymen er sterk eller ikke.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 10:20   #42
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svarte det siste, for jeg bruker det noen ganger, mens andre ganger ikke. Aldri store mengder heller.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 10:23   #43
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, men derimot så tar jeg hensyn til mennesker som faktisk har det.

Jeg har faktisk aldri hørt om noen før denne tråden. Dvs jeg har hørt at noen plages av det, men jeg kjenner ingen og vet heller ikke om noen. Er dette virkelig så vanlig?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 10:26   #44
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har faktisk aldri hørt om noen før denne tråden. Dvs jeg har hørt at noen plages av det, men jeg kjenner ingen og vet heller ikke om noen. Er dette virkelig så vanlig?

Det er svært vanlig faktisk. Mange av de som er hjerte- og/eller lungesyke plages av dette. Selv har jeg opplevd veldig mange flyturer på oksygen blant annet, rett og slett på grunn av parfyme. Får jevnlige anfall på grunn av parfyme i butikker, på offentlige transportmidler eller hjemme hos folk som bruker ørten duftelys inne. Det er et stort handicap og jeg kjenner mange astmatikere som ikke tar offentlige transportmidler på grunn av at det er så tøft når anfallene kommer.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 10:48   #45
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker alltd parfyme... parfymoholiker!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 10:49   #46
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte at jeg alltid brukte parfyme, men det er en sannhet med modifikasjoner, for jeg bruker ikke parfyme på barsel og når jeg soler meg.

Gammel 01-06-09, 10:52   #47
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg bruker parfyme på jobben iblant. Jeg vet da at de på kontoret ikke er plaget av det.
Ellers er det mest hjemme jeg bruker det.

MEN - jeg bruker jo shampo, deo, tøymykner, fuktighetskrem osv. Det er parfyme i det også. Jeg tror det er akkurat like plagsomt for en allergiker som den parfymen som kommer fra parfymeflasken.

Jeg er ikke allergisk, men jeg syns det ofte lukter altfor mye av folk (ja, jeg har en veldig ømfintlig nese ). Jeg bruker som regel sjampo og bodylotion som lukter lite, men deodoranten min lukter kanskje litt. Men jeg pleier å unngå å vifte med armhulene i nærheten av andre. Jeg bruker litt skyllemiddel kun på 40-gradersvasken, og da nøytral uten lukt. Av vaskepulver brukes kun parfymefritt. Jeg får hetta når folk kommer stinkende av Omo eller en eller annen "blomster"duft fra skyllemiddelet. Det lukter jo bare ikke godt! Ren, parfymefri klesvask lukter best.

Gammel 01-06-09, 10:52   #48
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Ja, men bare på byn, for da er folk fulle uansett og ikke så allergiske

Dette var vel den som passet best.

Gammel 01-06-09, 10:55   #49
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vet jeg ikke, men jeg tror at veldig mange som plages bare litt, ikke sier noe. Men etter å ha omgått folk som reagerer, så har jeg simpelthen lagt meg til en vane med å ikke bruke parfyme eller tøymykner.

Gammel 01-06-09, 11:47   #50
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

og ungene Babyline og Weleda fra helsekosten. Kjøper i tillegg såper og sånn på helsekosten eller hos såpebobla.

Weleda og endel andre helsekostprodukter lukter jo virkelig sterkt, og er blant de luktene jeg kan bli kvalm og få vondt i hodet av. (Har migrene). Samme gjelder skyllemiddel, det bruker jeg naturlig nok aldri.

Jeg bruker nesten alltid litt parfyme (bortsett fra når jeg har baby), men i veldig små doser, og veldig lette dufter. Reagerer selv på overdosering og tunge sterke dufter, så jeg regner med at jeg ikke er blant dem man kan kjenne parfymelukten av på 50 meters avstand. Innser likevel at det kan finnes allergikere som kan reagere selv på mitt nivå av parfymebruk, men så lenge jeg ikke har noen av dem i familie eller nærmeste omgangskrets eller på jobb, så satser jeg på at det går bra. Og jeg tar sjelden offentlige transportmidler. Men akkurat når jeg skal på kino kan jeg jo tenke på å ikke ha parfyme i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:04   #51
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før jeg fikk barn brukte jeg parfyme hver dag. Men nå bruker jeg det ytterst sjeldent. Noen ganger hvis jeg vil lukte litt godt for mannen min eller noe sånt. Men jeg skal ærlig innrømme at problematikken rundt allergier er noe jeg aldri har tenkt noe på. Ikke fordi jeg ikke bryr meg, men fordi jeg ikke har så mye kunnskap om det og at det ikke har vært noen i min omgang som jeg har visst om med slike problemer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:17   #52
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker bare lette parfymer, noe annet kveles jeg av. Jeg kan selv bli rimelig dårlig av å treffe på mennesker med parfymeskyer (hvem blir nå ikke det?), og det slett ikke all parfyme jeg tåler, men det er ikke det verste.
Skyllemiddelhelvete og Elnett hårspray er langt verre.

Gammel 01-06-09, 12:37   #53
Venna
Fullverdig medlem

Venna sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Venna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, bruker parfyme, men ikke mye.
Nå med en "nyfødt" som ammes, så blir det ingenting da...

Venna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:45   #54
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker stort sett parfyme hver dag. Hadde noen i nærmeste omgangskrets reagert på det, hadde jeg droppet det. Men, så lenge jeg ikke hører noe om det, så bruker jeg det med god samvittighet.

Gammel 01-06-09, 13:29   #55
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte det siste. JEg brukte ganske ofte parfyme før, men ikke på jobb. Nå er det derimot sjelden og om jeg bruker så er det veldig lite.

Gammel 01-06-09, 13:48   #56
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tåler ikke parfymelukt.

Gammel 01-06-09, 13:50   #57
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg (og en del fler her) har stått frem som person som ikke tåler parfyme lenge, men det er ikke sikkert du har lest trådene dette kom frem i.

Gammel 01-06-09, 14:08   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange i familien som påstår at de er/faktisk er allergisk mot parfyme. Men ingen reagerer på mine lette diskrete parfymer. :fact: De reagerer derimot (i likhet med meg selv) på feks svigermor som dynker seg selv og alle klærne sine i Boucheron eller Poison. Eller mormor som bader i 4711 når hun skal være fin. Det er VELDIG forskjell på de alkoholfrie lette variantene i beskjedne mengder og de overdrevne, tunge og muskpregede variantene. Jeg tror "reaksjoner" og reaksjoner vel så mye skyldes at det lukter vondt, som at man faktisk er allergisk. Jeg har selv fått hodepine og blitt helt desperat av svigermors parfymeoverforbruk, og blir veldig irritert når jeg må skrubbe mine atopiske barn fri for gammeldamelukt.

Vi bruker aldri tøymykner (tøymykner med lukt er dødsekkelt), bare vaskemiddel fra Neutral, veldig diskrete shampoer (Neutral, ett eller annet diskret fra frisøren, Weleda) lite såper og kremer. Kremene er fra apoteket.

Gammel 01-06-09, 14:17   #59
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er ikke allergisk, men jeg syns det ofte lukter altfor mye av folk (ja, jeg har en veldig ømfintlig nese ). Jeg bruker som regel sjampo og bodylotion som lukter lite, men deodoranten min lukter kanskje litt. Av vaskepulver brukes kun parfymefritt. Jeg får hetta når folk kommer stinkende av Omo eller en eller annen "blomster"duft fra skyllemiddelet. Det lukter jo bare ikke godt! Ren, parfymefri klesvask lukter best.

Her har du meg også. Jeg liker nesten ingen parfymer. Er ikke allergisk, men sterkk parfymeluktende folk er for meg et irritasjonsmoment på linje med støy, litt sånn invaderende. Under begge graviditetene har parfymelukt vært veldig plagsom, på det verste brekningsframkallende. Aner ikke hvorfor det er sånn.

Gammel 01-06-09, 14:18   #60
Frantzen
Passiv

Standard

Etter at jeg sluttet å bruke parfyme pga en allergisk kollega så er det veldig sjelden. Mest fordi jeg glemmer det, men er etterhvert mer bevisst på at flere enn kollegaen min ikke tåler det. Selv er jeg ikke allergisk men blir uvel og kvalm og får hodepine om jeg er steder hvor noen har masse parfyme på, evt mange med ulike parfymelukter, så jeg har ingen problemer med å forstå problemet for de som faktisk blir syke av det.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.