Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker dere i folkemengder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-09, 15:11   #81
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyker dere i folkemengder?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

At man på et sykehus skal fortsette å tilrettelegge for at pasienten skal få ødelegge seg enda mer er helt vanvittig i mine øyne, og slettes ikke min definisjon av medmenneskelighet.

Vel, det er jo ikke snakk om pasienter hvor røykingen har noe å si for prognosene deres. Når man har jobbet i helsevesenet noen år så slutter heldigvis de fleste å kjøre beinharde prinsipper. Man kan rett og slett ikke være så rigid, man skal alltid være åpen for at det kan finnes unntak.

Er de så syke/gamle/svake at de er ute av stand til å komme seg ut (på et sykehjem), eller bort fra sykehusområdet hvis er de på sykehus, er de ikke i stand til å røyke likevel.

Det er faktisk helt feil.

Gammel 31-05-09, 15:19   #82
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Slik var det ikke tilfelle der jeg var. Så om det ble fattet lignende beslutning der, er jeg fremdeles sjokkert. Det var så enormt til sjenanse at jeg aldri har opplevd lignende.

Jeg vet jo ingenting om det du forteller om da. Men det tilfellet som jeg snakket om var det snakk om 2-3 røyk i døgnet, med åpne vinduer. Det var også dobbeldør ut i gangen, altså rommet hadde et slags "vindfang" mellom selve rommet og gangen. Jeg kjente ikke noe røyk utenfor der jeg i hvert fall, og jeg er ganske fintfølende på slikt. Så jeg kan ikke skjønne at det skulle ha vært til stor sjenanse for noen.

Jeg vil ikke argumentere for at alle pasienter med røyksug skal ha rett til å røyke på rommet. Og jeg mener at ingen skal røyke ved innganger og slikt, og at helsepersonell absolutt ikke skal lukte røyk. Jeg er ganske steil på det. Men likevel finnes det et og annet unntak hvor det er det riktige å gjøre, og man kan ikke ri prinsipper alltid. Men poenget mitt var vel også det at jeg har sett det bare skjedd en eneste gang. Så veldig hyppig er det ikke på sykehusavdelinger som har med mitt fagfelt å gjøre i hvert fall.

Gammel 31-05-09, 15:23   #83
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår det om man i enkelte tilfeller omgår reglene altså, så lenge det er enighet og ikke til sjenanse for andre.

I mitt tilfelle, så hadde for eksempel ingen med sigarettrelaterte plager som f.eks. astma kunnet oppholdt seg i gangen, der det også var tv-stue rett utenfor rommet til røykeren.

Gammel 31-05-09, 15:39   #84
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er faktisk helt feil.

Helsemessig sett er det ikke feil, nei. At de fysisk klarer det er en annen sak. Og når man jobber i helsevesenet handler det om ansvaret man har overfor pasienten, ikke om å være prinsippfast.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 16:45   #85
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Da eg gjekk på høgskule, stimla røykarane seg saman like utanfor inngangspartia (ja, fleirtal) sånn at me måtte gå i sikksakk for å komme inn. Ingen mulighet til å komme seg inn i bygget utan å bli eksponert for røyk.

Sånn er det i sentrum her. utfor inngangene inn på butikker og senter. Så jeg er skjeldent i byen når det er mye folk. har astma og turbo har astma.

Og skal man ut på byen så står det bestandig folk på rappa rett fremfor dørene og røyker

Mange plasser vet jeg at det er blitt røykeforbud på busstopp men folk driter jo i sånt.
Og fremfor sykehus er det røykeforbud men folk stå rett utfor dørene for det om det står røyking forbudt

Gammel 31-05-09, 17:29   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mener du virkelig at sykehysets skrantne budsjetter skal gå til portører for røykere?

Egentlig ikke, men hvis de to (det kan umulig være mange, jeg har aldri hørt om dette problemet) som røyker på rommet er til så stor sjenanse for deg, eller andre, må de vel kunne be portørene om å trille seg inn på røykerommet et par ganger for dagen.

Jeg synes mange fremstiller røyking som en menneskerett, eller noe. Og, Sitron, ja, selvsagt vil den røyken berøre andre enn bare pasienten selv.

At man på et sykehus skal fortsette å tilrettelegge for at pasienten skal få ødelegge seg enda mer er helt vanvittig i mine øyne, og slettes ikke min definisjon av medmenneskelighet. Mennesker som har fått dødsdommen (samt gamle) blir faktisk bedre av å slutte å røyke, til tross for at toget har gått. Er de så syke/gamle/svake at de er ute av stand til å komme seg ut (på et sykehjem), eller bort fra sykehusområdet hvis er de på sykehus, er de ikke i stand til å røyke likevel.

Helt uenig med deg. Jeg synes det vil være et stort overgrep å forlange at en dødssyk pasient i tillegg til andre kvaler han nødvendigvis må ha, skal slutte å røyke. Det er ingen menneskerett å røyke, men det er da utrolig mange dumme, rare og unødvendige ting folk gjør som ikke er menneskeretter. Kanskje pasienten ville levd tre dager lenger hvis han sluttet å røyke, men livskvaliteten ville utvilsomt blitt bedre hvis han fikk lov til å røyke de siste dagene av livet sitt. Synes det blir veldig feil å ri prinsipper her.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg vil ikke argumentere for at alle pasienter med røyksug skal ha rett til å røyke på rommet. Og jeg mener at ingen skal røyke ved innganger og slikt, og at helsepersonell absolutt ikke skal lukte røyk. Jeg er ganske steil på det. Men likevel finnes det et og annet unntak hvor det er det riktige å gjøre, og man kan ikke ri prinsipper alltid. Men poenget mitt var vel også det at jeg har sett det bare skjedd en eneste gang. Så veldig hyppig er det ikke på sykehusavdelinger som har med mitt fagfelt å gjøre i hvert fall.

Enig med deg. Tror heller ikke at dette er et utbredt problem. :kjenner mange som jobber på sykehus:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 17:58   #87
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Helt uenig med deg. Jeg synes det vil være et stort overgrep å forlange at en dødssyk pasient i tillegg til andre kvaler han nødvendigvis må ha, skal slutte å røyke. Det er ingen menneskerett å røyke, men det er da utrolig mange dumme, rare og unødvendige ting folk gjør som ikke er menneskeretter. Kanskje pasienten ville levd tre dager lenger hvis han sluttet å røyke, men livskvaliteten ville utvilsomt blitt bedre hvis han fikk lov til å røyke de siste dagene av livet sitt. Synes det blir veldig feil å ri prinsipper her.

Du om det. Å hjelpe noen til å kutte ut sjiten er langt bedre enn å fortsette å servere dem faenskapet. Livskvaliteten vil uten tvil bli bedre hvis man dropper røyken.

Gammel 31-05-09, 18:03   #88
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Du om det. Å hjelpe noen til å kutte ut sjiten er langt bedre enn å fortsette å servere dem faenskapet. Livskvaliteten vil uten tvil bli bedre hvis man dropper røyken.

Dette tyder på manglende innsikt i røykende mennesker som er døende og som hverken blir friskere eller sykere av å røyke den siste tiden de har igjen, men at det er en stor ekstra påkjenning at de skal tvinges til å slutte er ganske åpenbart og jeg er sikker på at mange innenfor helsevesenet som jobber med svært syke mennesker med denne problematikken er rimelig enige i det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 18:04   #89
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern da. Om man har noen måneder igjen å leve, så skal en nazisykepleier nekte deg røyk fordi det er helsefarlig og man får bedre livskvalitet om man slutter?

Gammel 31-05-09, 18:10   #90
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg føler ikke at det er et overgrep å ta fra noen røyken, nei, så får jeg være så naiv og domm som bare det. Og, ja, uavhengig av tilstand og måneder igjen av livet anbefaler alle leger deg å slutte å røyke nettopp fordi det vil forbedre livskvaliteten din. Men nå avsporer jeg litt, det er hovedsaklig ikke derfor jeg er imot røykerom på sykehjem og spesielt sykehus - det er pga røykeloven, ansvaret man har som helsepersonell og det å skulle ivareta de andre pasientene, samt pleierne og besøkende.

Gammel 31-05-09, 18:15   #91
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Dette tyder på manglende innsikt i røykende mennesker som er døende og som hverken blir friskere eller sykere av å røyke den siste tiden de har igjen, men at det er en stor ekstra påkjenning at de skal tvinges til å slutte er ganske åpenbart og jeg er sikker på at mange innenfor helsevesenet som jobber med svært syke mennesker med denne problematikken er rimelig enige i det.

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Skremmern da. Om man har noen måneder igjen å leve, så skal en nazisykepleier nekte deg røyk fordi det er helsefarlig og man får bedre livskvalitet om man slutter?

Signerer Lykken og LilleRosin her. Klart at en gammel storrøyker som har røykt de siste 60 årene ikke får bedre livskvalitet de siste tre ukene hvis man tar fra han røyken. Det er tull.

Gammel 31-05-09, 18:16   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern spør om et viktig spørsmål her; nemlig om røyking faktisk er en menneskerett, og bør det være det? Jeg synes ikke det, nemlig. Derfor synes jeg feks. røykesoner i fornøyelsesparker og lignende er helt bak mål.

Gammel 31-05-09, 18:19   #93
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Skremmern spør om et viktig spørsmål her; nemlig om røyking faktisk er en menneskerett, og bør det være det? Jeg synes ikke det, nemlig. Derfor synes jeg feks. røykesoner i fornøyelsesparker og lignende er helt bak mål.

Jepp. Jeg mangler ikke forståelse for at det er tungt for en pasient med fremskreden KOLS å legge røyken til side, men er det virkelig riktig å tilrettelegge for at vedkommende skal få enda kortere og dårligere levestandard? Er det riktig av helsepersonell på sykehus å la pasienten få fortsette å ødelegge seg selv? Jeg synes ikke det, og som helsepersonell har vi et ansvar overfor pasienten, føler jeg.

Gammel 31-05-09, 18:29   #94
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jepp. Jeg mangler ikke forståelse for at det er tungt for en pasient med fremskreden KOLS å legge røyken til side, men er det virkelig riktig å tilrettelegge for at vedkommende skal få enda kortere og dårligere levestandard? Er det riktig av helsepersonell på sykehus å la pasienten få fortsette å ødelegge seg selv? Jeg synes ikke det, og som helsepersonell har vi et ansvar overfor pasienten, føler jeg.

Sannsynligvis vil jo pasienten få enbedre, B E D R E, levestandard av å få røyke resten av livet sitt. Jeg merker at jeg har vanskelig for å tro at du mener dette seriøst. Det er jo ikke snakk om å presse sigaretten inn i munnen på mennesket og brøle RØYK! Hvis han velger å røyke de siste ukene, månedene av livet sitt, så må han vel få lov til det. Hva med en sykelig overvektig person? Skal hun bare få gulrøtter, salat og vann mens hun er på sykehus? Treffer man henne på Narvesen med en sjokolade i hånden, er det bare å røske den fra henne? Poenget er at folk tar dumme valg hele tiden og når valgene til slutt har ført helt galt av sted, blir det for dumt å plutselig tvinge dem til å legge av seg uvanene.

Gammel 31-05-09, 18:32   #95
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sannsynligvis vil jo pasienten få enbedre, B E D R E, levestandard av å få røyke resten av livet sitt. Jeg merker at jeg har vanskelig for å tro at du mener dette seriøst. Det er jo ikke snakk om å presse sigaretten inn i munnen på mennesket og brøle RØYK! Hvis han velger å røyke de siste ukene, månedene av livet sitt, så må han vel få lov til det. Hva med en sykelig overvektig person? Skal hun bare få gulrøtter, salat og vann mens hun er på sykehus? Treffer man henne på Narvesen med en sjokolade i hånden, er det bare å røske den fra henne? Poenget er at folk tar dumme valg hele tiden og når valgene til slutt har ført helt galt av sted, blir det for dumt å plutselig tvinge dem til å legge av seg uvanene.

Akkurat dette er totalt usammenlignbart med overvekt all den tid det å spise ikke er til sjenanse for omgivelsene. Det er jo nettopp dette vi diskuterer; nemlig om man skal legge tilrette for en så dårlig og sjenerende uvane som røyking, når det er veldig vanskelig å få det til uten å plage andre. Hadde røyk ikke vært til sjenanse for andre, hadde det vært en helt annen sak.

Gammel 31-05-09, 18:37   #96
Left
Passiv

Standard

Jeg røyker ikke, så svaret var veldig enkelt. Nei.
Og det er pent sagt ufyselig å gå i store folkemengder hvor det ikke blir tatt hensyn. Foreldre som går med små barn på den ene armen, og røyken i den andre f.eks. Usmakelig. Og på utendørs konserter, hvor man står litt trangt, og jeg får dritten rett i fjeset? Jeg blir mannevond.

Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 18:37   #97
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

En overvektig sitt liv vil nok også bli bedre hvis pasienten får ordentlig mat og ikke bare tomme kalorier.

Gammel 31-05-09, 18:40   #98
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

En overvektig sitt liv vil nok også bli bedre hvis pasienten får ordentlig mat og ikke bare tomme kalorier.

Enig i det, selv om Rine sitt eksempel ikke var helt heldig. Faktisk tar det bare få dager før røykere opplever bedring av røykeslutt. Abstinensene sitter jo ofte lenge i, men de fysiske plagene blir bedret VELDIG raskt. Til og med en med langt fremskreden KOLS vil merke enorm bedring etter få dager uten røyk.

Gammel 31-05-09, 18:41   #99
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Til og med en med langt fremskreden KOLS vil merke enorm bedring etter få dager uten røyk.

Ja, det er det ikke noen tvil om! (Og enig i at rines eksempel er søkt, men vi er vel godt vant med at noen alltid trekker overvekt inn i alt mulig?)

Gammel 31-05-09, 18:47   #100
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Sludder. Livskvalitet er til stor grad en subjektiv følelse og det er pasienten selv som er den som kan uttale seg om hva som gir livskvalitet.

Man skal være svært forsiktig med å påføre sine egen moral/prioriteringer/livssyn på andre. Mennesker som ikke evner å se saken fra en annens side og som ikke greier å respektere pasientenes ønsker (selv om det ikke er en selvfølge at det alltid er mulig å etterfølge dem) er helsevesenets svøpe. Jeg har sett grove overtramp gjort ovenfor pasienter med akkurat denne argumentasjonen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.