|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Religion og livssyn er ikke nødvendigvis det samme som verdier. Det minner meg om en dame jeg møtte som lurte på hvilken religion jeg tilhørte, og når jeg svarte "ingen" ble hun helt sjokkert: "Hva?! Har du ingen kultur du da?".
Sist redigert av Tallulah : 26-05-09 kl 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
By the Sea
|
Nei, selvfølgelig er det ikke det. Om man ikke definerer seg innunder et spesielt livssyn, så har man selvfølgelig et eget sett med verdier.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
Men altså, tror du at du hadde hatt veldig annerledes verdier hvis du tilhørte et annet livvsyn? Jeg mener at det finnes et mer eller mindre universielt sett med grunnverdier ala kardemommeloven som finnes i så godt som alle kulturer, også er det andre mer nyanserte som er mer kulturavhengige, ikke religionsavhengige.
![]() |
#4 |
By the Sea
|
Nei, det tror jeg ikke - dette har du helt rett i.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Nei, det syns ikke jeg heller. Jeg syns derfor det er helt OK at kristne døper barna sine, hvis de har tenkt til å følge det opp. Akkurat som jeg syns det er helt greit jeg forteller sønnen min at gud ikke finnes. Ikke bare at jeg ikke tror han ikke finnes. Som jeg sa, så foretrekker jeg selvfølgelig at han blir ateist som oss, men jeg vil respektere andre livvsynsvalg han tar også, til en viss grad. Jeg hadde helt oppriktig blitt veldig lei meg hvis han valgte å bli fundamentalistisk religiøs, men jeg må jo akseptere det også.
![]() |
#6 |
Audacious
|
Nå var vel jeg og Ulvefar blant de som hadde mest motstand mot å la barna gå i kirken i en av fjorårets store diskusjoner om dette, men med samme grunnsyn (ønske om et krystallklart skille mellom religion og stat) så er vi jo også veldig mot hijab i politiet. Konklusjonen er muligens at vi ikke er så veldig "inn", og det var jo i og for seg ikke noen nyhet.
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenkte ikke på deg og Ulvefar spesielt altså. Kanskje dere ikke er så "inn" (ikke jeg heller for den del) men dere er i det minste konsekvente, og det respekterer jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|