Sv: Siv Jensen
Og det leder meg til en annen ting, som er en av grunnene til at jeg gjerne ser et regjeringsskifte til høsten: Det sies mye om menneskesynet til FrP, men jeg er ikke så begeistret for venstresidens menneskesyn heller. En grunnholdning om at folk er så dumme/grådige/egoistiske/uinformerte at det er best at andre tar beslutninger på deres vegne er jommen meg ikke særlig sympatisk det heller! Og på samme måte som hos FrP så er det ikke i partiprogrammet man ser disse holdningene, men i små drypp her og der fra partienes representanter.
Og kunnskapsmangelen som er godt dokumentert hos FrP-velgere - jeg lurer litt på om man kunne fått interessante svar om man spurte de riktige spørsmålene til de på venstresiden også. For eksempel om næringspolitikk. Jeg fortsatt helt lamslått av at ikke regjeringen, eller i det minste en statsråd eller to, har måttet gå etter Aker-skandalen. Og den eneste forklaringen jeg finner på det er at partienes velgere rett og slett ikke skjønner et kvidder av hva som skjedde (noe jeg har fått ganske grundige, anekdotiske bekreftelser på). Det var grov uvitenhet, tjenesteforsømmelse, borderline korrupsjon, etc.etc.
Og de kom unna med det!