Sv: Æresdrap på norsk
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Nei, nei, det er selvsagt ikke motivet vårt, tror jeg. Iallfall ikke mitt. Og selv om jeg kan skimte poenger hos Brutus, så betyr det ikke at jeg er enig med helheten han serverer. De negative aspektene må frem i lyset for alle parter, norsk, muslim, polakk eller wtf de nå er. Men denne diskusjonen omhandler etnisk norske, stort sett, menn som dreper sine partnere/ekspartnere. Egentlig kan dette fint debatteres uten å dra inn skikker som finnes i mer eller mindre begrenset omfang i noen eller flere muslimske land. Det er to ulike debatter og det nytter faktisk ikke å prøve å vise hvem som er verst.
Diskusjonen kom igang for å fremheve fellestrekkene de s.k. familietragediene (som man her hevder at norske partenerdrap feilaktig blir fremstilt som) opp mot fenomenet æresdrap som et nytt fenomen innført med innvandringen de senere åra. Majoriteten her inne drar frem de ikke etnisk kulturelle norske drapene for å vise at de egentlig er helt like som "familietragediene". Og at kulturell kontekst betyr lite, både for omfang og terskel for fullbyrdelse. Jeg er uenig i det, og har kastet fram en hypotese om hvorfor man vil sidestille disse drapene som ett og samme fenomen. Mer i det ligger det ikke.
|