|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg synes det skal være veldig spesielle grunner om man skal utebli.
![]() |
#22 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Tenker du det samme om navnfest? Altså, dersom en person har et intenst hatforhold til HEF som arrangerer seremonien, men allikevel ønsker å være med på festen for å feire barnets navn. Mitt inntrykk er at svært mange som døper ser på dåp som en markering av at barnet har fått navn.
![]() |
#23 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp:yaiks: Så mange som mener at man bør. Bør er et ord som skulle vært tatt med på trappen og forvist fra språket og hodet vårt.
![]() |
#24 |
Mother of Dragons
|
Kudos for fantastisk kul kjepphest! På alvor, jeg er ikke ironisk altså.
![]() |
#25 |
flisespikker
|
Det ville kanskje komme an på hvordan det hele var formulert, tror jeg. Jeg ville anta at man i mindre grad "feirer seremonien" når det er snakk om en navnefest - døper man barnet, inviterer man vel til dåpsfest, så det ligger i det (synes jeg) at det er dåpen som er utgangspunktet for feiringen. (Men nå har jeg vel aldri vært i hverken HEF-navnefester eller dåpsfester.)
Det er sikkert sant, men hvordan det?
![]() |
#26 |
Textrovert
|
Ja, hvis man haaaaater HEF og skyr dem som pesten, så synes jeg det blir feil å være med på festen. Festen er jo en feiring av at barnet har vært gjennom seremonien.
![]() |
#27 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Ja, selvfølgelig kan man alt. Men man risikerer jo å skuffe eller støte andre mennesker. Jeg syns dette handler om respekt for de som har invitert til barnedåp. Dropper man kirka uten god grunn syns jeg det er litt respektløst. Jeg har nylig døpt minstesøster. Jeg ville blitt veldig skuffet om noen droppet kirka og kun kom til selskapet etterpå. Det ville forundret meg også. Inviterer man til barnedåp inviterer man til barnedåp, ikke bare til selskapet etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
kamerat
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpIntrisangt. Jeg har alltid tenkt at det er ganske valgfritt, nettopp fordi en del føler seg utilpass under gudstjenester. Jeg har alltid møtt opp selv, altså, men jeg har pleid å tenke at det måtte være greit å bare komme i selskapet etterpå.
![]() |
#29 |
Textrovert
|
Jeg liker heller ikke ordet "bør". Men når man bryter med tradisjon, så synes jeg at man skal fortelle de involverte hvorfor man gjør det. Jeg hadde blitt litt satt ut dersom ingen hadde møtt opp i kirka da jeg døpte mine barn, man hadde stilt mannsterke til festen. Dette fordi det ville ha vært en reaksjon overhodet ikke hadde ventet meg. Hadde de snakket med meg på forhånd og forklart hvorfor de ikke stilte i kirka, så hadde jeg nok taklet det mye bedre. Man MÅ ingenting, men kan trenger ikke være UFIN av den grunn.
![]() |
#30 |
Etylbarbital
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg vet at jeg ville blitt mer uglesett av Familien hvis jeg hadde droppet både dåpsfeiring og dåpshandlingen enn hvis jeg bare hadde droppet dåpshandlingen som i Familien utelukkende blir gjennomført av hensyn til tradisjon og forventinger. Jeg har droppet begge deler i Familien, faktisk. Av forskjellige grunner (som jeg ikke har tenkt å dele her
![]() |
#31 |
Ekvilist
|
Jeg tenker at hva foreldrene legger i selve seremonien (hvor den nå enn skal gjennomføres) og festen sier litt om hvorvidt man handler dobbeltmoralsk eller ikke, dersom man dropper seremonien men gjerne vil stille til festen. I slike situasjoner kan det sikkert være en fin ting og prate sammen.
![]() |
#32 |
Ekvilist
|
Snakker du for alle nå i siste setning, eller for deg selv? Vi valgte HEF-seremoni for Poden, og festen var ikke en feiring av seremonien for oss. Festen var en feiring av at gutten hadde fått navn.
![]() |
#33 |
flisespikker
|
Ja, prate sammen blir sjelden feil.
![]() |
#34 |
maler
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg ville synes det var rart å møte til middag/fest etterpå, men ikke i kirka. Det ville vært rart å ikke møte opp på en HEF-navnefestseremoni også hvis man har fått innbydelse dit (her er det jo av og til litt begrenset hvor mange som får være med fra hver familie) hvis man ikke har noen god grunn til å utebli. Det samme gjelder forsåvidt konfirmasjoner og bryllup.
![]() |
#35 |
Textrovert
|
Jeg snakker egentlig for alle. Hvis man har seremoni og fest på samme dag, så er vel det mest naturlige å anta at de to elementene hører sammen? Men de navnefestene jeg har vært på, har vært rene navnefester uten en seremoni i forkant, så jeg tar ikke utgangspunkt i praktisk erfaring her altså.
![]() |
#36 |
Ekvilist
|
Ok, da kan du trekke i fra et unntak i fra de alle du snakker på vegne av.
![]() |
#37 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEr man invitert og har takket ja, så bør man gå i kirken.
![]() |
#38 |
På vei
Men da inviterte du kanskje ikke til seremonien heller, men til selskapet? Dersom man inviterer noen til barnedåp, inviterer man jo til barnedåpen, og da syns jeg ikke at man kan betrakte seremonien og selskapet etterpå som to separate hendelser. Dersom man kun ønsker gjester til selskapet, eller ikke bryr seg om de kommer i kirka, da vil man vel velge å invitere til selskap og ikke til barnedåp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpDet er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør.
![]() |
#40 |
Ekvilist
|
Vi inviterte til navnfest, ja. Jeg tenker forsåvidt ikke det spiller så stor rolle. Det jeg tenker spiller noen rolle er hva de som inviterer tenker. For noen betyr ordet "dåp" også "navnfest". Man kan selvsagt synes det er dobbeltmoralsk og teit å døpe hvis man legger noe annet i dåpen, men jeg kjenner nå iallefall mange som har både giftet seg, begravd og døpt i regi av kirken - men som er langt fra religiøse (kanskje var dåpen også et kompromiss mot den enes ønske) og som dermed legger noe annet i dåpsfesten enn selve dåpsseremonien. Det kan være at foreldrene faktisk ønsker at de som ikke ønsker å delta i dåpsseremonien allikevel blir med på festen. Da ville det jo være dumt å automatisk si nei til alt.
![]() |
|
|