Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du at du har overnaturlige evner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Overnaturlige evner?
Ja, helt klart! 7 5,07%
Tja, kanskje? 23 16,67%
Nja, andre mener iallefall det? 5 3,62%
Ærru gæærn, så klart ikke! 75 54,35%
35 25,36%
Nekter å svare! 4 2,90%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-09, 21:42   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Det kalles hypnagoge hallusinasjoner. Jeg har også hatt det noen ganger, komplett med full paralyse og full skrekk. Det dreier seg jo bare om en endret bevissthetstilstand, men jeg synes ikke det er så rart om noen kan fortolke det annerledes, for det er virkelig ekkelt.

Det er jo ikke så uvanlig at hallusinose generelt tolkes i retning ånder eller noe lignende, hverken i vår kultur eller i andre kulturer. Ikke er det så rart heller, det er jo naturlig å søke en forklaring på det tilsynelatende uforklarlige man opplever, og for noen er det vel en nærliggende forklaring.

Og nei, jeg mener med dette ikke at de som mener å ha opplevd overnaturlige fenomener nødvendigvis er psykotiske, bare så det er sagt. Det var en avsporing. Men jeg tror at mange slike fenomener rett og slett skyldes at sansene våre spiller oss et aldri så lite puss. Det å tenke på noen/snakke om noen og så viser den personen seg rett etterpå er jo så vanlig at det er nedfelt i folkepsykologien som et ordtak ("snakke om solen så skinner den"). Intuisjon og magefølelse er vel også helt legitime begreper idet en tenker at man prosesserer masse informasjon automatisk, det er massevis av sanseinntrykk som ikke rekker innom de mer bevisste områdene, men som likevel lagres. Det er masse forskning rundt dette når det gjelder dette med å ta beslutninger, for eksempel. Det er vel også sånn at vi har en tendens til å huske disse tilfeldighetene eller de gangene magefølelsen har vært korrekt, mens vi ikke like godt husker de gangene vi tok feil.

Men igjen, du har sikkert også opplevd den følelsen av at barnet ditt gjør noe galt. Du er ikke i samme rom, kanskje er du inne og barnet er ute. Og plutselig skjønner du bare at nå gjør h*n noe ulovlig. Ofte stemmer slike intuisjon. Ofte stemmer det ikke, for den del. Men kanskje er det noe ved andre menneskers hjerneaktivitet som vi kan oppfange. Og kanskje er vi lite mottakelig akkurat når vi er konsentrert om en film, en god bok, en eksamen, eller en arbeidsoppgave som krever tankevirksomhet. Men når du står der og bretter tøy, eller når du er i ferd med å sovne, da slapper du av og er ikke fokusert på noe spesielt. Kanskje du da er mer mottakelig for å "høre" andre menneskers hjerneaktivitet?

I og med at hjerneaktivitet kan måles med instrumenter ser jeg ikke bort i fra at vi også kan være utstyrt med "måleinstrument" som kan "høre" at det er andre i nærheten. Kanskje også "høre" sinnsstemninger.

Dette betyr ikke at det er ånder eller demoner, fortapte sjeler eller gjenstridige gjenferd. Det betyr ikke at det er noe guddommelig eller at du er gal. Men kanskje er vi ikke vant med å bruke kanalen som "hører" hjerneaktivitet hos andre. Så de gangene vi slumper til å gjøre det, så kan man kanskje oppleve at man plutselig vet at det foregår noe. Du oppfatter ting du verken ser eller hører eller lukter. Kanskje har vi en sans som ikke er utnyttet og som vi ikke forstår. Kanskje kunne vi oppfattet mye mer enn vi gjør hvis vi åpnet sansene våre?

Og en dag er jeg sikker på at man greier å bevise dette - hvis det altså er sånn. Men det kan godt være noe helt annet. Det jeg trekker fram her er bare en tanke. Det er sikkert mange måter man kan forklare slike fenomener på.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.