Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank
Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.
Men - har dere sikkerhet? Bor dere i huset nå? Har dere en takst på herligheten? I så fall kan det være dere ikke må gå veien om byggelån. Dersom dere har tilstrekkelig sikkerhet for lånebeløpet i boligen, kan dere søke om fleksi/rammelån, som dere utbetaler selv underveis.
Det kan være en mulighet?
Nei, vi skal selge huset og leie mens vi bygger. Vi får altså kjøpesummen på konto, men trenger finansiering mot slutten av byggeperioden. Til tomtekjøpet tar vi pant i nåværende bolig, men når boligen er solgt må lånet nedbetales, og så må vi skaffe ny finansiering for fullføringen av boligen en stund senere.
Veronal: takk for balansert info. Jeg blir så j**lig frustrert av disse bankfolkene som gir informasjon som er uforståelig dersom man ikke er godt kjent i bankbransjen. Jeg ser poengene dine og forklarer det som jeg i flere dager nå har prøvd å hale ut av banken. Likebehandling og ikke skjønnsmessig vurdering er begreper jeg i aller høyeste grad forstår. Ikke ha dette produktet gjør meg bare frustrert og motvillig. *fortsatt barslig* Jeg bør kanskje, når jeg er helt avbalansert igjen (jeg er på god vei) skrive en siste e-post og beklage min etterhvert hissige og masete tone. 
|