Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal ditt skolebarn ha på seg 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 23:36   #21
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal ditt skolebarn ha på seg 17 mai?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Første, femte og sjuendeklassing. Jenter og gutter. Hardangerbunad i år, som i fjor, som de har hatt på seg siden de var to. De får selvsagt spise is, pølser og kaker. Bevares!

Wow, imponert! Hardangerbunad som de har hatt på seg fra de er 2 til de er sjuendeklassing, den må da være i stretch-materiale?
klarte ikke å dy meg.

Jeg kommer uansett til å tvinge på ham penklær altså, noe annet er uaktuelt. Men spørsmålet er om jeg vinner kampen med "bunaden". Han går mer enn gjerne i sine utslitte joggebukser uansett tilstelning nemlig.

Gammel 15-05-09, 23:38   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal ditt skolebarn ha på seg 17. mai?

Min jentunge har hatt samme bunad på seg siden hun var to, hun også. Hun går riktignok ikke i sjuende, men er nå 7 1/2 år og 135 cm høy. Bunaden er sydd om flere ganger, og i år er den i knappeste laget.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:42   #23
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Min jentunge har hatt samme bunad på seg siden hun var to, hun også. Hun går riktignok ikke i sjuende, men er nå 7 1/2 år og 135 cm høy. Bunaden er sydd om flere ganger, og i år er den i knappeste laget.

Er det mulig altå? Jeg innrømmer at jeg ikke har peiling på bunad for det har jeg aldri hatt råd til å skaffe meg, men jeg synes jeg var god som klarte å "strekke" samme festdrakta til mellomsøster slik at hun brukte den på sin første, andre og tredje 17. mai jeg. Da svømte hun i den det første året, den passet fint det andre året og var for liten tredje året.

Gammel 15-05-09, 23:45   #24
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta mi bruker sin for 3.året på rad. Mamma sydde den helt ned nå, så den ble helt fotsid. Så, da passer den iallfall neste år også, og kanskje året etter. Veldig praktisk.

Gammel 16-05-09, 00:22   #25
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Min også. Nå er hun bare fire foreløpig da, men forkledet er nesten dobbelt fremdeles, det er masse å legge ut både nedover og i bredden på livet, og nederst på skjørtet.

Gammel 16-05-09, 00:40   #26
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Prinsessa (4. klassing) skal ha festdrakt fr Maximillia og storebror (7. klasse) skal ha sort dress med pinstriper, hvit skjorte og slips (gull, sort, rosa ...). Lillesøster på fem skal ha Hamarøybunad.

Mine unger har alltid pyntet seg 17. mai.

Gammel 16-05-09, 00:47   #27
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

HE har hatt bunad/festdrakt de to første skoleåra.I år var drakta for liten, og jeg tenkte å kjøpe dress til ham, siden jeg har inntrykk av at de fleste gutter har sluttet med festdrakt når de blir såpass store. Men så fant farmor og farfar en drakt de trodde ville være fin til ham, og plutselig er det blitt bunad på eldsten allikevel. JC, som går i 1. klasse skal ha HE sin gamle drakt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:49   #28
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

3. klassingen min starter med korpsuniform, før et kjapt skifte til festdrakt. Det var uaktuelt for henne å gå i korpsuniform hele dagen. Is skal spises i bunad.

Andremann er jo ikke skolegutt riktig ennå, men skal gå i festdrakt han også.

Jeg syns det er riktig, riktig trist å se barn som ikke har fått pyntet seg på 17. mai...

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:57   #29
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Pyntede barn her også.

Min andreklassing skal ha ny bestemorstrikket kjole.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 01:00   #30
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Festdrakt på 1. klassingen. Skal jo tross alt gå blant de første i toget. (Hadde pyntet henne uansett altså. )

Gammel 16-05-09, 08:25   #31
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Eldste skal i utgangspunktet ha en sort kjole med bredt belte i livet, hvite thights og hvite sko. Vi får se om festdrakta fra i fjor passer.

Minsten skal ha hvit bukse og rød og hvit rutete skjorte.
Og blå spray i hanekammen, sier han.

Det er hyggelig at ungene pynter seg, men jeg ser ikke nødvendigheten av at de stivpynter seg liksom. Vanlig pent tøy synes jeg holder. Ikke olabukse.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 12:20   #32
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Men hva mener dere med "pynte seg", da? Gutten min skal selvsagt pynte seg, men ikke stivpynte. Han har en splitter ny bukse som er spart til 17. mai men kommer til å bli brukt til vanlig etterpå, splitter nye sko som også blir til vanlig bruk etterpå, og skjorte. Jeg synes han blir flott, men ser jo for meg at mange av dere ville tenkt at han ikke hadde pyntet seg.

Gammel 16-05-09, 12:23   #33
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stompa: Sånn du beskriver syns jeg er å pynte. Det er vel sånn eldstemann hadde gått kledd hvis han ikke hadde vært musikant i uniform som har vært brukt av ulike unger siden 1972.

Gammel 16-05-09, 12:26   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Wow, imponert! Hardangerbunad som de har hatt på seg fra de er 2 til de er sjuendeklassing, den må da være i stretch-materiale?
klarte ikke å dy meg.

Sjuåringen fikk ny i år. da hadde hun brukt samme siden hun var to år. Femteklassingen har hatt to bunader siden han var to år.

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Er det mulig altå? Jeg innrømmer at jeg ikke har peiling på bunad for det har jeg aldri hatt råd til å skaffe meg, men jeg synes jeg var god som klarte å "strekke" samme festdrakta til mellomsøster slik at hun brukte den på sin første, andre og tredje 17. mai jeg. Da svømte hun i den det første året, den passet fint det andre året og var for liten tredje året.

Du har nok ikke peiling, ja. Godt du sa det selv.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men hva mener dere med "pynte seg", da? Gutten min skal selvsagt pynte seg, men ikke stivpynte. Han har en splitter ny bukse som er spart til 17. mai men kommer til å bli brukt til vanlig etterpå, splitter nye sko som også blir til vanlig bruk etterpå, og skjorte. Jeg synes han blir flott, men ser jo for meg at mange av dere ville tenkt at han ikke hadde pyntet seg.

Det du skisserer er ikke å pynte seg i min verden. Det er hverdagsklær.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 12:43   #35
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

5. klassing her og han blir pyntet i penklær. Han har ikke festdrakt og har aldri hatt det men han er da pent pyntet.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 12:47   #36
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

4. klassing: Skal ha dress, har hatt bunad alle tidligere år.
4. åring: Bunad

De fleste guttene i klassen til storebror pynter seg i enten bunad eller dress.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 12:48   #37
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det du skisserer er ikke å pynte seg i min verden. Det er hverdagsklær.

Da lever vi nok i forskjellige verdener.

Gammel 16-05-09, 13:19   #38
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Da lever vi nok i forskjellige verdener.

Det gjør vi nok.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 13:20   #39
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal ditt skolebarn ha på seg 17 mai?

Her skal skolegutten ha på dressbukse, hvit skjorte, slips og dressjakke om den er passe fremdeles. Han har desverre vokst ut av bunaden sin, ellers hadde han nok brukt den i år også.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 13:39   #40
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Veslejenta som går i 3. klasse skal ha nordlandsbunaden på, samme skal jeg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.