Sv: Disse flaggene igjen
Jeg prøver etter beste evne å forstå hvorfor det er så viktig for noen at man bare har norske flagg på 17.mai.Jeg klarer ikke å se det. Nasjonaldag, ja. Til ære for våre forfedre, ja. Det er fest, ja. Fest for alle, ikke sant? Hvis jeg ser andre flagg i 17.mai-toget blir jeg glad. Jeg syns flagg er spennende, for meg er det et festsymbol.
Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.
Som sagt tenker jeg omvendt av mange her inne. Jeg synes det er flott at vi kan forenes rundt samme flagg på 17.mai uavhengig om vi er født i Norge eller Mongolia. Jeg synes det er et flott skue når en afrikaner i sin drakt vaier med det norske flagget. Da tenker jeg at vi er kommet et stykke med integreringen likevel. Ikke fordi at afrikaneren skal bli så himla norsk, men fordi h*n har lyst å feire 17.mai sammen med oss og med samme flagg som deg og meg. Da tenker jeg at h*n føler seg velkommen i Norge og dermed ikke har behov for å vise oss hvor h*n egentlig kommer fra.
Hva mener du med denne siste setningen? At de som føler seg velkomne i Norge ikke har et behov for å huske sitt opprinnelsesland? For meg blir det fullstendige motsetniger.
Da jeg jobbet på en skole med 90% tospråklige var det nettopp det å være stolt av sin bakgrunn, vise det flagget som eleven også hadde tilknytningen til (i tillegg til det norske) som hadde mye fokus. Dette var en skole med barn fra 20 forskellige nasjoner. I min klasse hadde vi 11 forskjellige språk som vi hilste god morgen på hver dag. Og det ble gjort med stolthet fra elevene, samtidig som de føler seg velkomne og ser på seg selv som norske.
Sist redigert av Minerva : 14-05-09 kl 16:03.
|