Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flere enn meg som reagerer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 14:31   #101
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere enn meg som reagerer?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Skremmern - de endret artikkelen før jeg fikk kjeftet dem opp på mail. Så at den ble endret var nok ikke min fortjeneste. Men de beklaget ihvertfall til meg også.

Ja, jeg leste hele tråden nå! Godt jobba, Smileyface!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:32   #102
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvorfor soverommet? Er det et spesielt trygt rom?

Spesielt under dyna.

Gammel 13-05-09, 15:21   #103
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern - de endret artikkelen før jeg fikk kjeftet dem opp på mail. Så at den ble endret var nok ikke min fortjeneste. Men de beklaget ihvertfall til meg også.

Jeg fikk også beklagelse via mail, men siden det stod feil fornavn på mailen så mistenker jeg at den var en masseprodusert greie. Ikke at jeg tror at hver angremail ble håndskrevet spesielt til hver som har klaget, men det ble litt åpenbart likevel.

Jaja, jeg håper det hjalp litt da.

Gammel 13-05-09, 16:52   #104
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hehe - fikk du ikke personlig skrevet mail du 'a?
Jeg fikk fra to av tre journalister jeg. I hver sin unike mail. :vip-kjeftesmelle:

Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 18:03   #105
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Enig. Jeg blir faen så irritert når jeg leser/hører slike idiotuttalelser. Det er tydelig at disse naboene har sympatisert med eksmannen til offeret hele tiden, også etter at han skjøt og drepte kona og hennes datter.

Jeg synes egentlig ikke det er så rart, man trenger ikke forsvare handlingen selv om man har sympati for et menneske. At han skjøt og drepte dem er ikke et bevis på at han var en kvinnemishandler før dette, og de kan godt ha jugd og overkjørt ham i en skilsmisseprosess. Det forsvarer uansett ikke hva han gjorde, men at "gode" mennesker kan klikke og at de som kjenner dem har sympati er vel ikke rart. At de godt kunne holdt helt kjeft til media er en annen sak.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 18:38   #106
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dekningen er usmakelig.
Jeg kjente mannen, ikke godt, men vet han hadde det vondt. Men jeg ringer ikke Dagbladet for å si det.
Han var ikke ond men syk.

Jeg synes mediene skal tenke på at det er mange rundt disse som nå er døde som må leve med mediedekningen.

Sist redigert av Hønni : 13-05-09 kl 19:12.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 19:32   #107
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes egentlig ikke det er så rart, man trenger ikke forsvare handlingen selv om man har sympati for et menneske. At han skjøt og drepte dem er ikke et bevis på at han var en kvinnemishandler før dette, og de kan godt ha jugd og overkjørt ham i en skilsmisseprosess. Det forsvarer uansett ikke hva han gjorde, men at "gode" mennesker kan klikke og at de som kjenner dem har sympati er vel ikke rart. At de godt kunne holdt helt kjeft til media er en annen sak.

Jeg synes det er veldig rart. Enhver uttalese av typen "han var presset", "på randen av sammenbrudd", "kona løy i retten", "han var et offer selv" er det bare å putte jammen foran. "Jammen han var presset", "jammen han var på randen av sammenbrudd", "jammen kona løy". Det spiller ingen rolle hva noen gjorde i forkant, hvilken personlighet kona måtte ha og hva hun måtte ha sagt i retten, og alle forsøk på å forklare hvor synd det var på denne mannen gir et feilaktig bilde av situasjonen i tillegg til at påstandene fremstår som sympatierklæringer overfor gjerningsmannen.

Gammel 13-05-09, 21:24   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når noe helt uforståelig skjer så ønsker man jo å "forklre" det. Vi trenger ikke det, vi ser en gal, ond mann, done deal. De ser en helt vanlig nabo bli rablende gal og gjøre noe grusomt.

Gammel 13-05-09, 21:24   #109
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idag uttalte frisøren hans seg i VG

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:26   #110
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:29   #111
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når noe helt uforståelig skjer så ønsker man jo å "forklre" det. Vi trenger ikke det, vi ser en gal, ond mann, done deal. De ser en helt vanlig nabo bli rablende gal og gjøre noe grusomt.

Det er jo klart, og at debattprogram tar for seg kvinnedrap generelt, med en masse psykologer og forskere som legger ut om menneskesinnet, er helt greit. At nærmeste nabo står frem og sier at mannen var så presset at han var nær sammenbrudd, høres bare ut som unnskyldninger og sympatierklæringer overfor gjerningsmannen i mine ører.

Gammel 13-05-09, 21:31   #112
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg mente var at det er høyst forståelig at de noenlunde nære prøver å forklare. Det betyr ikke at de BORTforklarer. Men det er journalistens jobb å vurdere om det bør komme på trykk...

Gammel 13-05-09, 21:33   #113
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er uansett et stykke imellom å si at "mannen ble ute av seg fordi han ikke vant frem i retten" og "her er det mannen som er offeret".

Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:36   #114
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er sant. "Også et offer" var det vel han sa, men lell. Helt på trynet.

Gammel 13-05-09, 21:38   #115
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det jeg mente var at det er høyst forståelig at de noenlunde nære prøver å forklare. Det betyr ikke at de BORTforklarer. Men det er journalistens jobb å vurdere om det bør komme på trykk...

Det kommer selvfølgelig an på hva de sier, forklaringer kan absolutt være bortforklaringer. Det at de spekulerer i gjerningsmannens psykiske helsetilstand (presset på grensen til sammenbrudd), og påstander om at kona lyver i retten, er vel uansett lite relevant og langt ifra forklarende? Det er derfor jeg snakker om unnskyldninger og sympatierklæringer - altså veldig fælt og trist og sånn, men mannen var jo pressa og kona løy jo i retten.

(Gitt at sitatene DB fjernet er sitater fra naboens munn.)

Gammel 13-05-09, 21:44   #116
Slettet bruker
Passiv

Standard

Også har jeg litt problemer med å se at det er rimelig at man er presset inn i det syke ved å ende opp i et skilsmisseoppgjør som gir halvparten av en større formue til hver jeg da.

Han ble ikke fratatt unger og fremtid og satt på bar bakke heller.

Men jeg har forståelse for at det kanskje er mer i denne saken - uten at jeg mener at det hjelper noe som helst all den tid han løp etter to som prøvde å komme unna og skjøt og drepte dem. Etter å ha sagt at han skal gjøre akkurat det.

Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 21:46   #117
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men jeg har forståelse for at det kanskje er mer i denne saken - uten at jeg mener at det hjelper noe som helst all den tid han løp etter to som prøvde å komme unna og skjøt og drepte dem. Etter å ha sagt at han skal gjøre akkurat det.

Samme her, jeg stoler aldri på tabloidavisenes fremstilling av en sak, så jeg har tatt mitt utgangspunkt i sitatene som ble fjernet, samt det som ble sagt i TV-opptaket.

Gammel 13-05-09, 21:47   #118
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg trodde det var vanskelig å komme inn på journalisthøgskolen og forventer derav at de som er utdannet der innehar kritisk sans.

Men det var kanskje i "gamle dager"? Eller kan hvem som helst kalle seg journalist for tiden?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 00:34   #119
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er trist at ikke norske journalister klarer å følge "Vær varsom"-plakaten, som helt krystallklart sier noe om at man skal "beskytte folk mot seg selv". Det gjorde de virkelig ikke i den originale utgaven av artikkelen. Dette er mennesker i sjokk som strever med å finne fotfestet igjen, tenker jeg.

Min teori: når man strever for å finne fotfestet, er det nærliggende å forsøke å rasjonalisere og forklare - på en måte som trygger en selv. Man prøver å finne grunner til at det forferdelige skjedde som samtidig gjør at man selv føler seg utenfor fare. Jeg tror akkurat det kan være grunnen til at man tillegger ofre i draps- og voldtektssaker så mye ansvar og skyld; for "dersom det er slik det henger sammen kan ikke noe sånt skje med meg ...".

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 09:40   #120
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Kris: Det tror jeg du har veldig, veldig rett i!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.