|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg blir rett og slett trist over at voksne folk bruker tid og energi på å prøve å bestemme hva små barn skal få lov til å vifte med på 17. mai. Det er langt over grensen til smålig, i mine øyne (og ofte langt over grensen til rasistisk også, men det er nå en annen sak). Og nei, jeg sikter ikke til deltakerne i denne tråden, men til de årvisse debattene i media og rundt i diverse 17. mai-komiteer rundt om i landet.
Du kunne kanskje tilby deg å være flaggstyrer for ham, mot at han skifter dekk for deg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjen
Hva har dette med rase å gjøre? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Mnjaa ... Jeg får litt "Norge for nordmenn"-vibber av flaggdiskusjonen. Og synes vel det ikke det er fremmed å diskutere dette som rasismerelatert, uten at jeg synes man skal overdrive at det er dette som er motivasjonen til de som mener andre flagg ikke hører hjemme. Personlig synes jeg vår nasjonaldag gjerne kan fokusere på at vi er et land som består av mennesker med alle mulige nasjonaliteter. Det er ikke noe farlig over det, og er et positivt innslag i all hyllesten til Norge denne dagen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenaC: Her er Moonson i innlegg 34, før noen av de du beskylder kom i tråden
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Nettopp.
|
|
|
#6 |
|
Sær og kresen
Hvilke verdier tenker du på da? Som vil komme i konflikt med flaggene til mennesker fra disse landene, som av en eller annen grunn måtte oppholde seg her?
|
|
|
#7 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenIndividuell frihet, likestilling, religionsfrihet... tenk deg en flyktning fra Iran som har blitt forfulgt og kanskje sittet i fengsel pga religiøs overbevisning, eller kamp for kvinners rettigheter, er ikke sikkert at denne vil sette pris at det iranske flagget vaier når man skal feire 17. mai. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sær og kresen
Å, sånn. Det ble da en gresselig søkt problemstilling. Hvis ikke iranske flyktninger (som utgjør brorparten av iranere i Norge, og har kommet hit nettopp av disse årsakene du nevner) veiver med det iranske flagget, så er det vel ikke veldig sannsynlig at noen andre gjør det heller?
|
|
|
#9 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Ikke menneskene, men nasjonalstatene som flaggene representerer.
|
![]() |
|
|