Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Jeg skrev "når han aldri har lest en bok". Det finnes selvfølgelig byggfagelever som analyserer dikt og som liker å skrive noveller og det finnes helse- og sosialfagelever som synes algebra og engelsk historie er knallgøy. Det finnes bare ikke så mange av dem og kanskje skolen burde tilpasse seg elevene og ikke elevene tilpasse seg skolen?
Det er på høy tid at skolen tilpasser seg dem de skal drive opplæring for. Den norske skolen sliter ikke bare rent faglig men også sosialt. Det er ikke miljø for læring enten elevene hører til den ene eller den andre gruppen. Skolen gjør for få tilpasninger til enkeltindividet med det resultat at de som sliter faller utenfor i en større grad nå enn før. Vi er med på å produsere elever som presses inn i en mal og et system så er så lite individbasert at det til tider er de reneste overgrep vi driver med i undervisningssituasjonen. Nå er jeg klar over at jeg er krass og setter det på spissen, men jeg tror det er viktig å være beredt til å bruke de sterke ordene når man skal debattere dette i de åpne rom.
|