Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)
Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.
F.eks episoden igår, da alle 4 gjenværende deltakerne ble fysisk dårlige/holdt på å trekke seg - av å være på stedet der en massemorder i England hadde drept flere kvinner, og senset at også noen var begravet under jorda der de stod - DERE kan si det var skuespill eller at filmteamet sprayet giftige gasser på dem. Men dere så det ikke, dere har ikke fulgt deltakerne - så dere vet ikke helt hva dere snakker om. Og det er vel det som er poenget mitt. Det kan være lett å le av en serie som handler om overnaturlige ting, når en ikke har fulgt med selv.
Jeg ser også på serien (og alternativitet generelt) med skeptiske øyne og kritisk hode - og sluker ikke det hele rått. Likevel lar jeg meg ofte overbevise, uten at jeg har noen grunn til å bli betraktet (evt føle meg) som naiv eller lettlurt.
Tuller du? 
Dette programmet stod på i bakgrunnen i går, og jeg fikk med meg nok til IKKE å bli imponert. Bare ift eksemplet du nevner kan jeg umiddelbart se minst to feilkilder:
1) Programleder sa noe sånt som at "dette stedet skjuler en mørk historie" før han ba deltakerne om å finne ut hva som hadde skjedd der (tja, jeg blir ikke veldig imponert av at deltakerne kom til å tenke på drap, akkurat )
2) Rundt deltakerne var det flere andre som visste hva som hadde foregått på dette stedet (og man behøver ikke å være klarsynt for å fange opp ubehaget de andre må ha følt, akkurat)
I tillegg kunne ingen av deltakerne spesifisere hvor mange som hadde blitt drept der, de sa ingenting om at gjerningsmannen var nekrofil, og noen av dem sa at det kanskje muligens lå noen under bakken (noe programleder hverken kunne bekrefte eller avkrefte - det siste liket hadde aldri blitt funnet). Dessuten ler jeg meg fillete når deltakerne unnskylder sin manglende klarsynthet med at "det blir bare så mange signaler samtidig, så sterke følelser, så intens energi" osv. Dette er i beste fall god underholdning.
Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.
Oppdatere seg på den fronten, du. Alternativmessen?
Alternativmessen?! 
|