Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Oppe og ikke gråter

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-09, 22:11   #21
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppe og ikke gråter

Jeg tror ikke det kommer av noe spesielt, annet enn at det bare har blitt et fast uttrykk for å ikke klage over å måtte være tidlig oppe. :synser i vei:

Her er det forresten brukt i en gammel tekst, det var omtrent det eneste fornuftige jeg fant på en lang googlerunde. (Et stykke ned: So saag han burt paa meg: "God morgon, gut; so tidleg vaken og ikkje græt!").

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 22:30   #22
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Her er det forresten brukt i en gammel tekst, det var omtrent det eneste fornuftige jeg fant på en lang googlerunde. (Et stykke ned: So saag han burt paa meg: "God morgon, gut; so tidleg vaken og ikkje græt!").

Det kommer sikkert derfra!

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 22:41   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hørt det uttrykket før.

Gammel 02-05-09, 23:10   #24
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener også at det skal være med en "tidlig" der, men jeg har ikke noen svar av den grunn.

Gammel 03-05-09, 00:27   #25
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har aldri hørt det uttrykket før.

Det brukes iallefall her på østlandet .

Gammel 03-05-09, 08:35   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, det forklarer jo saken, så sjelden som jeg er der. Har aldri hørt det bli brukt her.

Gammel 03-05-09, 08:50   #27
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ah, det forklarer jo saken, så sjelden som jeg er der. Har aldri hørt det bli brukt her.

Jeg har heller aldri hørt det, på østlandet..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 12:06   #28
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere ikke hørt det, altså? Og noe "tidlig" hører ikke med i mine ører. Det behøver ikke å ha tilknytning til å stå spesielt tidlig opp i det hele tatt slik jeg kjenner uttrykket. Det sies jo helst om morgenen, det gjør det, men det kan godt være klokka 10, f.eks.

Gammel 03-05-09, 12:22   #29
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

"Tidlig" hører ikke med slik jeg kjenner det heller...

Gammel 03-05-09, 15:09   #30
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt det brukt på jobb "Du e oppe å ikkje grine?", så jeg tror kanskje det kan være vestlands også.

Gammel 03-05-09, 15:16   #31
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

"Tidlig" hører ikke med slik jeg kjenner det heller...

Nei, det har ikke jeg hørt heller. Bare "oppe og ikke gråter?" (gjerne hvis det har blitt sent kvelden før).

Gammel 03-05-09, 15:19   #32
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri hørt uttrykket før jeg. Kanskje fordi jeg ikke står opp tidlig?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 15:36   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg har hørt det brukt på jobb "Du e oppe å ikkje grine?", så jeg tror kanskje det kan være vestlands også.

Jeg har aldri hørt det. Kanskje jeg er for ung. Det pleier å være litt eldre folk som kommer med slike uttrykk.

Gammel 03-05-09, 15:45   #34
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hørt det. Kanskje jeg er for ung. Det pleier å være litt eldre folk som kommer med slike uttrykk.

Det kan være. Han på jobb som sa det er 46 år.

Gammel 03-05-09, 15:49   #35
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer fra nordvestlandet og i min hjembygd er det et vanlig uttrykk. Kanskje mer brukt før enn i dag. Husker det var vanlig i bruk da jeg var lita jente. (ca 40 år siden). Et annet uttrykk som ble brukt var "oppe og beholder maten". (Da er man rimelig frisk).

Andre snåle uttrykk hjemmefra er kanskje "E ikkje fødd i går og tørka under ovna". ( Tror du jeg er dum eller?)

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 15:50   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Spurte mannen nå, og han har hørt det på jobben, fra de på rundt 40-50+, så det er nok den aldersgruppen som helst bruker det ja, hehe.

Gammel 03-05-09, 15:53   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forbinder uttrykket med romerikinger på Geir Karlstads alder og med hans dialekt. (Måtte google nå, og han har rukket å bli 45, så det stemmer bra med erfaringene lenger opp her. ) Da blir det jo "oppe og ikke griner", da.

Likte godt varianten "oppe og beholder maten".

Gammel 03-05-09, 20:28   #38
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg forbinder uttrykket med romerikinger på Geir Karlstads alder og med hans dialekt.

Jøss, det var da veldig spesifikt.

Gammel 03-05-09, 20:33   #39
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Første gang jeg hørt uttrykket var fra resepsjonisten på Oslo Energi da jeg jobbet der. Det var en godt voksen mann - nærmet seg tiden for å kunne gå av med AFP tenker jeg, så det er vel et uttrykk brukt mye før i tiden. Det er sjelden jeg hører det ellers - bortsett fra mellom meg og kollegaen som titter innom hver morgen for edt tominuttters morgenkaffeprat.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 21:23   #40
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Med fare for å dumme meg totalt ut og vise for alle hvor kunnskapsløs jeg egentlig er, må jeg spørre: Hvor kommer uttrykket "Oppe og ikke gråter" fra?

Jeg kan ikke skjønne at noen skulle dumme seg ut med et slikt spørsmål?

Har forresten ikke kjennskap til utrykket. Og jeg er langt fra dum.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.