Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svineinfluensa, er du bekymret?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-09, 19:52   #61
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Okey, så man blir ikke smittet hvis f.eks kokken, som har viruset, hoster på maten. Eller ikke har vasket hendene? Den som ikke spør (eller har tatt seg tid til å oppdatere seg på nyhetene) blir heller ikke klokere....

Ok, jeg tenkte ikke på mat fra spisesteder. Tenkte mer på mat man kjøper i butikken som ligger innpakket. Litt naiv noen ganger.

Gammel 27-04-09, 19:53   #62
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har det kommer fram hva slags allmenntilstand de som er døde hadde før de ble smittet?

Jeg må innrømme at jeg er litt bekymret nå siden jeg er gravid.

(Jeg har i en god stund nå ønsket at VG og Dagbladet kunne begynne å skrive om annet enn Paradise hotel, men det var ikke akkurat dette jeg ønsket skulle skje ...)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 19:55   #63
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Nei, jeg er ikke videre bekymret.

Gammel 27-04-09, 20:05   #64
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Litt bekymret, ikke for egen del men for barna. Spedbarn med kraftig influensa frister ikke, uansett hvor gode medisiner som finnes.

Gammel 27-04-09, 20:27   #65
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Med fugleinfluensa var det jo spredning via svin som var det de var mest redd for. Svin og mennesker kan vist virusene rett flytte mellom.

Det som er rart er jo i så fall at dette er et vanlig svinevirus. Samtidig stoler jeg ikke på informasjonen jeg får fra media.

Jeg er ikke redd på egene vegne, men jeg har vurdert å øke lageret i matboden. Og jeg har vurdert å ha tamiflu i huset. Men jeg har ikke gjort noe med det.

Det som er skremmende er at viruset virker å reise lett, og det er i første rekke friske mennesker midt i livet som har dødd. Det er jo noe som vinner om spanskesyken.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:34   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg orker ikke stresse meg opp kjenner jeg. Det går sikkert bra/Det er ikke stort å gjøre uansett.

Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:41   #67
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er skummelt. Jeg har nemlig vært og snakket med en professor med særdeles god kunnskap om temaet, og han var i hvert fall ikke stresset.

Om man er vaksinert med den årlige influensavaksinen, har man en ganske god dekning også for svineinfluensa. Svineinfluensa er forresten H1, denne fugleinfluensaen som aldri blir pandemi er H5.

Visste dere at det er oppdaget 18 tilfeller av fugleinfluensa, blant barn, i Egypt? Ryktene (i fagmiljøet that is) er at minst ett av barna ikke har vært i nærheten av fugler ...
Om det stemmer, og WHO er på saken, så er jeg langt mer bekymret. Men bare litt.

Gammel 27-04-09, 20:42   #68
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Og grunnlaget for den modellen er frå spanskesyken. Ting har endra seg ein god del i Norge sidan den herja.

Svineinfluensaen som er nå, er samme type som den berømte spanskesyken.

:ForEnGangsSkyldOppdatert:

Gammel 27-04-09, 20:44   #69
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Svineinfluensaen som er nå, er samme type som den berømte spanskesyken.

:ForEnGangsSkyldOppdatert:

Meinte berre at beredskap og kunnskap er betre no enn kva den var då spanskesjuken herja.

Gammel 27-04-09, 20:46   #70
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Innlegget mitt var ment som supplement.

Gammel 27-04-09, 20:48   #71
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men altså: Så vidt jeg har fått med meg var de fleste døde i Mexico unge og tilsynelatende friske mennesker. Burde jeg bli bekymret for den unge og friske jeg kjenner som oppholder seg der? Ville dere andre ha vært bekymret? Bedt vedkommende reise hjem?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:51   #72
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Og her er et «real time» Google-kart med alle rapporterte og mistenkte tilfeller og dødsfall.

Ben "watching for pigs on the wing" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:59   #73
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Og Israel legger opp til en kosher pandemi ved å bestemme at den ikke skal hete svineinfluensa.

Ben "shelter from pigs on the wing" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:00   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Men altså: Så vidt jeg har fått med meg var de fleste døde i Mexico unge og tilsynelatende friske mennesker. Burde jeg bli bekymret for den unge og friske jeg kjenner som oppholder seg der? Ville dere andre ha vært bekymret? Bedt vedkommende reise hjem?

Så vidt jeg har fått med meg, er viruset ikke resistent (enda) og kan behandles med Tamiflu.
Jeg ville i hvert fall oppfordret vedkommende til å holde seg oppdatert ifht. retningslinjene til Folkehelseinstituttet og være litt føre var mtp. hygiene.

Gammel 27-04-09, 21:01   #75
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og Israel legger opp til en kosher pandemi ved å bestemme at den ikke skal hete svineinfluensa.

:sitter på fingrene sine:

Jaja.

Gammel 27-04-09, 21:10   #76
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Så vidt jeg har fått med meg, er viruset ikke resistent (enda) og kan behandles med Tamiflu.
Jeg ville i hvert fall oppfordret vedkommende til å holde seg oppdatert ifht. retningslinjene til Folkehelseinstituttet og være litt føre var mtp. hygiene.

Jepp, det er akkurat det jeg har gjort.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:20   #77
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er bekymret ene og alene fordi min søster reiser dit på ferie i morgen.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:25   #78
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Ikke bekymret. Enda.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:30   #79
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, ikke foreløpig....

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:33   #80
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg er bekymret ene og alene fordi min søster reiser dit på ferie i morgen.

Tror jeg hadde droppet å reise, jeg.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.