Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-06, 14:48   #26
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Jeg har en treåring på 16-17kg og meter'n lang i Cosmic (fortsatt bra med plass) og i en Britax Two-Way (mye plass). Hodet er ikke over eller helt nære kanten på noen av stolene. Hun er både lang i beina og i overkroppen, så ganske normale proporsjoner. Det blir minst 1 år til bakovervendt på henne, forhåpentligvis enda lenger. I Cosmic'en har hun god beinplass for den må jo stå over kanten. Britax'en har vi helt inntil baksetet pga veldig liten plass og hun sitter fint med beina der også. Hun kan ikke strekke dem ut, men det gjør jo ikke noe.

Brio Zento skal vist være enda lenger i ryggen enn Two-Way men har ikke prøvd selv. Duologic har vi prøvd og det virker som det er hakket lenger i ryggen enn Two-Way. Så det finnes seter for lange barn.

Opprinnelig lagt inn av him

Jeg er helt enig i deg når vi snakker norske forhold. Men en ting jeg tenker på er: Dette vil ikke stemme for andre land hvis det eksisterer fysiske hindringer mellom feltene. Da vil de kollisjonene som skjer med størst kraft skje som sidekollisjoner og påkjørsler bakfra. Stemmer ikke det, da?

Men hver gang noen blir truffet bakfra så er det jo noen som kolliderer med sin front. Og som nevnt så viser forskning fra USA at selv sidekollisjoner er tryggest i bakovervendt sete, som jo også er ganske logisk når man tenker etter. Bakovervendt for de minste beskytter jo også for kraftige fartsreduksjoner, som også kan inntreffe særlig på motorveier med stor hastighet.

Opprinnelig lagt inn av HP

Det med møteulykker tror jeg er ganske avhengig av veistandarden. Jeg har bare opplevd nesten-episoder når vi har kjørt på østlandet, på brede veier der alle (inkludert de som kanskje ikke "burde") kjører med høy fart. Her på vestlandet har jeg aldri opplevd det, på tross av kjøring på mange veier uten midtlinje og plass til bare en og en halv bil.

Men en idiot (eller østlending ) kan man jo treffe på selv på vestlandet. Og utforkjøring pga vær er vel ikke noe mindre i vest enn i øst?

Opprinnelig lagt inn av HP

Vi hadde poden framovervendt fra han var ca halvannet år, årsaken til det var at det ikke gikk å sette setet bakfram i baksetet. Det gikk bakfram framme, men vi vurderte at det var tryggere at han satt med kjøreretningen bak, enn mot framme, på de veiene vi kjørte. Denne gangen har vi nyere bil, og toern skal sitte bakovervendt så lenge det er praktisk mulig.

Bakovervendt er tryggest uansett plassering. Svenskene anbefaler jo forsetet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.