Sv: Tradisjonstyranniet...
Opprinnelig lagt inn av tink, her.
Det jeg (og tror jeg Jessica, og sikkert noen flere) tenker på er når julaften blir ødelagt fordi marsipangrisen kommer fra feil produsent, tegneseriene blir introdusert før og ikke etter julegrøten, eller pakkene åpnes på "feil" måte. Noe som lett kan skje den dagen man ikke lenger feirer jul hjemme hos mamma og pappa.
Jeg kan ikke la være å tenke at dette må ha en del å gjøre med innstillingen hos "tradisjonsbyggerne"? Vi har veldig mange "tradisjoner" hjemme hos min familie, mest mat-tradisjoner, med mange kakesorter, hjemmelaget rull og leverpostei og sild, bakst og likør og selvplukkede multer, alltid samme middag til både julaften og de tre påfølgende dagene. Men foreldrene mine har alltid virket veldig avslappet i forhold til det hele, jeg har følt det som om de har valgt hver enkelt av disse tingene fra år til år fordi de har lyst, aldri "uff, jeg er så sliten, men vi må jo lage tomatsild og lammerull i år også!". Og da er det kanskje mindre fare for å oppleve tradisjonene som "må ha det som før, ellers blir det ikke jul" i stedet for "hyggelig å ha det som før, fordi det er hyggelig".