Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan bruker du olje?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-09, 21:57   #21
F.V.Zappa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2009
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan bruker du olje?

stek med en blanding av soya/solsikkeolje og smør, så får dere de beste egenskapene fra begge
Olivenolje er godt i eksperimentelle brødbakster, eller pizzabunner. Og over salater, men det vet dere...
Bruk aldri palmeolje, forreste, det er like usunt som å steke i svinefett. Jeg tenker ikke Mye på sånt, men så ille lar jeg det ikke bli.

Gammel 03-04-09, 01:07   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av F.V.Zappa, her.

Bruk aldri palmeolje, forreste, det er like usunt som å steke i svinefett. Jeg tenker ikke Mye på sånt, men så ille lar jeg det ikke bli.

Ja, om man mener at det å steke i mettet fett er usunt så bør man jo helt klart holde seg unna. Jeg er jo av motsatt oppfatning, at mettet fett er mye mer varmestabilt enn annet fett, så det å steke i svinefett må jo være optimalt.

Gammel 03-04-09, 13:19   #23
F.V.Zappa
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, om man mener at det å steke i mettet fett er usunt så bør man jo helt klart holde seg unna. Jeg er jo av motsatt oppfatning, at mettet fett er mye mer varmestabilt enn annet fett, så det å steke i svinefett må jo være optimalt.

Mettet fett er jo usunt.
Det plugger årene dine. Det tåler høy varme, men spør dere selv: hvor lenge steker dere noe på veldig høy varme av gangen?

Gammel 03-04-09, 13:25   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke alle mener at mettet fett er usunt nei, noen mener bla. det er dette fettet mennesket har spist større mengder av siden urtiden. Det er svært delte meninger om det blandt fagfolk nå, om du følger litt med i ernæringsverdenen. Spennende er det, hvertfall.

Gammel 03-04-09, 13:35   #25
F.V.Zappa
Fullverdig medlem

Standard

Ikke alle mener at mettet fett er usunt nei, noen mener bla. det er dette fettet mennesket har spist større mengder av siden urtiden. Det er svært delte meninger om det blandt fagfolk nå, om du følger litt med i ernæringsverdenen. Spennende er det, hvertfall.

Er fullt klar over at det er mange som mener at mettet fett er sunt. Jeg velger å se på de som får i seg store mengder av det, og hvordan de har reagert på det.
Det virker ikke som vi blir enige uansett, det kan jeg se fra månen, men husk, det er folk som mener at jorda er flat, og at månelandinga bare var sprøyt

Gammel 03-04-09, 13:38   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av F.V.Zappa, her.

Er fullt klar over at det er mange som mener at mettet fett er sunt. Jeg velger å se på de som får i seg store mengder av det, og hvordan de har reagert på det.
Det virker ikke som vi blir enige uansett, det kan jeg se fra månen, men husk, det er folk som mener at jorda er flat, og at månelandinga bare var sprøyt

Jeg kjenner folk som har levd på høye mengder mettet fett (ekstrem-lavkarbo) i 20 år og har de fantastiske blodverdier og helse. Men vi kan godt være uenige altså, jeg mister ikke nattesøvnen pga. det.

Det å mene at jorda er flat er litt annerledes, det hersker liksom liten tvil om hva som er sannheten der. Det må være sære sekter som mener sånt.

Gammel 03-04-09, 13:40   #27
F.V.Zappa
Fullverdig medlem

Standard

Jeg kjenner folk som har levd på høye mengder mettet fett (ekstrem-lavkarbo) i 20 år og har de fantastiske blodverdier og helse. Men vi kan godt være uenige altså, jeg mister ikke nattesøvnen pga. det.

Det å mene at jorda er flat er litt annerledes, det hersker liksom liten tvil om hva som er sannheten der. Det må være sære sekter som mener sånt.

Lemmy har drukket en flaske med J&D om dagen, og røyker værre. Han er vel 62-63 nå. Gode verdier
Svinger fra person til person, og gener er faktisk en viktig faktor her. Tro det eller ei!

Gammel 03-04-09, 13:42   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nå sammenligner du naturlig mat med "rusmidler", men det får være opp til deg. Som sagt så blir vi ikke enige.

Gammel 06-04-09, 23:23   #29
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Eller enda bedre: Gåsefett. Det gir vanvittig god smak!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 00:58   #30
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvor får man tak i gåsefett egentlig?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 00:29   #31
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Stek en gås og samle opp fettet.

Jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i i Norge, men i Frankrike fins det i velassorterte dagligvareforretninger.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.