Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-09, 11:45   #221
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

Jan guillou: men ikke hvis det gjelder din datter, denne har jeg lest, og likte egentlig, som sånn lett lektyre til soving.
PD James: Upassende jobb for en kvinne: krim, fint på flyet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 15:22   #222
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Francis Meyers lidenskap av Henrik Langeland ( )
2. Engel av nylon av Helene Uri (gråt bare på siste siden)
3. Honningtunger av Helene Uri ( )
4. Prost Gotvins geometri av Gert Nygaardshaug (helt grei)
5. Afrodites basseng av Gert Nygaardshaug (greiere)
6. Kurt quo vadis av Erlend Loe ( - Prototypen og jeg begynte på denne, men jeg synes den ble for voksen for ham etter hvert at jeg måtte lese den ut på egenhånd)
7. Maskerade av Terry Pratchett ( )

Leser nå:
8. Lords and ladies av Terry Pratchett (egentlig ha lest denne før Maskerade, but I'll live)

Gammel 23-03-09, 21:18   #223
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

HVa handler Engelr av nylon om? Er det voksenbok?

Gammel 23-03-09, 21:30   #224
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

"Engel av nylon" handler om en mor med dårlig samvittighet og selvbilde som lider av dette i forhold til datteren. Det er en bok om mor-datterforhold, der hovedpersonen er både datter og mor. Den viser hvor viktig forholdet mor-datter er og hvor galt det kan gå hvis man har ubearbeidede forhold i seg når man går inn i morsrollen.

En god bok, som for mange blir for sterk.

Gammel 23-03-09, 21:36   #225
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Victoria Hislop: Øya
En skikkelig god fortelling av typen jeg liker. Spennende med leprakoloni som bakteppe for historien, men negativt at jeg til stadighet drømmer at jeg er spedalsk.
2. Jonas Hassen Khemiri: Et øye rødt
Fornøyelig lesing fra synsvinkelen til annengenerasjons innvandrergutt på ungdomsskoletrinnet.
3. Gustave Flaubert: Madame Bovary
Herlig, underholdende fransk fra 1800-tallet. Fengende persongalleri.
4. August Strindberg: Det røde rommet
Mange mener dette er begynnelsen på den moderne, svenske litteraturen. En flott roman som gir et unikt bilde av Stockholm i Strindbergs samtid. Svært samfunnskritisk og forut for sin tid på mange måter. Blant annet en svært moderne beskrivelse av ekteskapet på slutten av boken.
5. Toni Morrison: Kjærlighet
Nydelig bok om hat og kjærlighet i flere generasjoner. Flott skrevet historie med flere fortellerstemmer.
6. Orhan Pamuk: Det tause huset
Gripende familiehistorie fortalt fra flere synsvinkler og med mange stikkveier. God beskrivelse av Tyrkia og hvordan det tyrkiske folk driver i forskjellige retninger.
7. Ingvar Ambjørnsen: Innocentia Park
Typisk Ambjørnsen. Lett humoristisk på overflaten, dyster, mørk og fatal på innsiden.
8. Isabel Allende: Paula
Svært sterk, svært gripende.
9. Per Petterson: Ut og stjæle hester
En sånn bok som sitter i kroppen og får tankene til å kverne lenge etter at den er avsluttet.
10. Cecilia Samartin: Señor Peregrino
Årets første skuffelse. Til tross for gode anmeldelser sank min entusiasme da jeg leste en kommentar på permen som sa at dette var den nye Isabel Allende ispedd litt Paolo Coelho. Pluss for å være ekstremt lettlest og i og for seg en fengslende historie. Men alt for kiosklitteraturaktig, og for mye skjebne og utrolige sammenhenger til å være en god roman.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 21:39   #226
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

1. Jan Mehlum: Det ingen vet - Spennende bok, men det gikk litt tråttere å lese etterhvert synes jeg. Handlingen er mest fra Tønsberg og siden jeg er oppvokst like i nærheten så kjenner jeg igjen steder, noe som på en måte gjorde den litt ekstra bra å lese.

2. Elizabeth Rossiter: Sitronhavens hemmelighet - Denne boka leste jeg for første gang for mange år siden. Den er skrevet en gang på 80-tallet. Jeg husket ikke noe av handlinga, bare at jeg har lest den 2 ganger tidligere og at den var spennende. Og spennende var den fortsatt.

3. Liza Marklund: En plass i solen- Jeg har lest en bok tidligere av denne forfatteren og likte den ikke. Derfor har det ikke fristet å lese noen flere av henne. "En plass i solen" glemte jeg å avbestille fra bokklubben. Ganske irriterende. Men, så hørtes den jo litt spennende ut da jeg leste hva den handlet om og jeg tenkte at jeg fikk gi den en sjanse. Og det er jeg glad for. En utrolig spennende bok! Hvert ledige øyeblikk måtte brukes til lesing av denne boken. Anbefales!

4. Håkan Nesser: Skyggene og regnet - Jeg likte boka. Det eneste som var litt irriterende var at det var litt vel mye hopping i tid, fram og tilbake og hit og dit hele tiden.

5. Andrea Maria Schenkel: Drapsgården - Litt skuffet. Siden den hadde fått så gode kritikker og ble tildelt krimprisen for beste tysk krimroman i 2007 hadde jeg nok for store forventninger. Jeg kjedet meg litt mens jeg leste den.

6. Mo Hayder: Fuglemannen - Veldig spennende!

Gammel 24-03-09, 22:09   #227
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seks bøker à kr 10 er innkjøpt hos mitt lokale bibliotek, så nå kommer en stim med kvinnelige forfattere her.

1. Gunnar Staalesen: Kalde hjerter (krim)(veldig klassisk Varg Veum-bok - fin for å få opp leselysten, men lite nytt under solen. Terningkast 4.)
2. Tove Nilsen: Vingetyven (roman) (velskrevet, spennende og med fine tilbakeblikk på familie og oppvekst. Jeg liker dog ikke åpne slutter. 4.)
3. Levi Henriksen: Like østenfor regnet (roman) (tonen i boka er fin, men dessverre taper historien seg litt mot slutten, som så ofte hos Henriksen. 4.)
4. Simen Sætre: Hugo (dokumentarroman) (velskrevet og dessverre meget gjenkjennelig portrett av en heroinmisbruker. 4.)
5. Torkil Damhaug: Døden ved vann (krim) (god driv og aldri kjedelig, men et litt tynt plott. 4.)
6. Erlend Loe: Muleum (roman) (tidvis småmorsomt i kjent stil, men bikker over i kjedelig vas. 3.)
7. Vigdis Hjorth: Hjulskift (roman) (litt tynn historie, men komisk, gjenkjennelig og fint. 5.)
8. Ingeborg Arvola: Livet i et skilpaddeskall og andre historier (noveller) (Bisarre historier som stort sett gikk langt over hodet på denne leseren. 3.)

Sist redigert av Bluen : 28-03-09 kl 22:32.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 12:07   #228
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Klaus Joakim Sonstad - Far på ferde
Bok med noen av artiklene fra avisspalten med samme navn i Adresseavisen. Morsomme historier om det å være far. Koselig og lett lesing.

2. Naja Marie Aidt - Bavian
Novellesamling. Til tider temmelig absurd, men hun skriver utrolig goft. Anbefales.

3. Ellen og Heidi Linde - Resten av livet (Litterære drops-serien)
Om livet til ei dame i permisjonstiden. Platt og meningsløs historie. Jeg burde vite at det er mye dårlig i den serien der nå...

4. Gunnhild Øyehaug - Vente, blinke
Vet ikke helt hva jeg syntes. Kom liksom aldri helt innpå personene i boka.

5. Arto Paasilinna - Den elskelige giftblandersken
Ble veldig opprørt av å lese hvor ondt damen ble behandlet i starten, men ble i desto bedre humør av å lese om hevnaksjonene.

6. Arnaldur Indridason - Fjellet
Nye mysterier fra Island oppklares. Spennende.

Gammel 28-03-09, 13:56   #229
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie Helt grei krim!
2. Johan Falkberget: Den fjerde nattevakt Denne har jeg lest mange ganger og den slutter aldri å fascinere meg. Det er en av de beste bøkene jeg vet om. Dybden, realismen, symbolbruken og språket i boka er fantastisk.
3. Håkan Nesser: Svalen, katten, rosen, døden Grei krim som jeg nok ikke kommer til å huske lenge.
4. Håkan Nesser: Menneske uten hund Denne ble for langdryg for meg og den var også alt for forutsigbar.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 13:59   #230
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

4. Håkan Nesser: Menneske uten hund Denne ble for langdryg for meg og den var også alt for forutsigbar.

Å, synes du det? Jeg synes den første delen var helt fantastisk - kostelig, rett og slett.

Gammel 28-03-09, 21:27   #231
Majka
Kometkamerat

Majka sin avatar

Medlem siden: May 2008
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

1. Markus Zusak - Boktyven. Gripende bok om oppveksten til en jente i Tyskland under 2. verdenskrig.
  2. Cecilia Samartin - Señor Peregrino.
  3. Bill Bryson - En kort historie om nesten alt. Vitenskapshistorie i populærversjon.
  4. Arnaldur Idridason - Vannet. Helt OK krim i serien med politietterforskeren Erlendur.
  5. Arild Rypdal - Intermesso i Praha.

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 22:32   #232
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

1. Gunnar Staalesen: Kalde hjerter (krim)(veldig klassisk Varg Veum-bok - fin for å få opp leselysten, men lite nytt under solen. Terningkast 4.)
2. Tove Nilsen: Vingetyven (roman) (velskrevet, spennende og med fine tilbakeblikk på familie og oppvekst. Jeg liker dog ikke åpne slutter. 4.)
3. Levi Henriksen: Like østenfor regnet (roman) (tonen i boka er fin, men dessverre taper historien seg litt mot slutten, som så ofte hos Henriksen. 4.)
4. Simen Sætre: Hugo (dokumentarroman) (velskrevet og dessverre meget gjenkjennelig portrett av en heroinmisbruker. 4.)
5. Torkil Damhaug: Døden ved vann (krim) (god driv og aldri kjedelig, men et litt tynt plott. 4.)
6. Erlend Loe: Muleum (roman) (tidvis småmorsomt i kjent stil, men bikker over i kjedelig vas. 3.)
7. Vigdis Hjorth: Hjulskift (roman) (litt tynn historie, men komisk, gjenkjennelig og fint. 5.)
8. Ingeborg Arvola: Livet i et skilpaddeskall og andre historier (noveller) (Bisarre historier som stort sett gikk langt over hodet på denne leseren. 3.)
9. Tove Nilsen: Lystreise (roman) (Småsvulstig om et svangerskap, reiser og lyst. 3.)

Gammel 29-03-09, 01:22   #233
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Sorrows of an American. Jeg likte den veldig, veldig godt, hun troner høyt på listen over mine favoritter.

2. Andreas Viestad: Hvordan koke vann. Egentlig en kokebok, men jeg leste den fra begynnelse til slutt, så den må med. Anbefales hvis man er usikker på hvordan flå en akkar, hvordan trekke fisk riktig, hvordan steke en perfekt biff osv, basert på molekylærgastronomiske matprinsipper. En vitenskapelig tilnærming til matlaging, inkludert det å koke vann.

3. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Kjent Hjortstil, og det er greit for meg, jeg synes hennes senere forfatterskap er undervurdert, og jeg liker at hun beskriver selvdestruktive personer som ikke nødvendigvis bare er sympatiske. Man kan kjenne seg igjen. Dessuten synes jeg hun skriver morsomt. Man ler alltid av hovedpersonene hennes, samtidig som de er såre og gjør de rareste og verste ting mot seg selv og andre.

4. Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk. Morsom!

5. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Veldig morsom og samtidig varm og innsiktsfull. Språket er hysterisk festlig (eter min mening da).

Jeg er visst litt på morsomme bøker for tiden ser det ut til.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 12:02   #234
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Victoria Hislop: Øya
2. Jonas Hassen Khemiri: Et øye rødt
3. Gustave Flaubert: Madame Bovary
4. August Strindberg: Det røde rommet
5. Toni Morrison: Kjærlighet
6. Orhan Pamuk: Det tause huset
7. Ingvar Ambjørnsen: Innocentia Park
8. Isabel Allende: Paula
9. Per Petterson: Ut og stjæle hester
10. Cecilia Samartin: Señor Peregrino

11. Isabel Allende: Summen av dagene
Memoarer fra Isabel Allende. Et innblikk i et rikt og fantastisk forfatterliv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 13:50   #235
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

1. Gert Nygårdshaug: Mengele Zoo - fantastisk bok - hverken mer eller mindre

2. Gert Nygårdshaug: Himmelblomsttreet - nok en god bok, likte godt tidsperspektivene i boka, må få lest, Afrodites basseng, siste i serien, også.
3-9. Gert Nygårdshaug: Krimserien hans om Freddrik Drum og Skarphedin Olsen, ganske morsom serie, en del morsomme plott og en vanvittig sjokkopplevelse å lese bok nummer 5 Cassandras finger - bøkene må leses kronologisk.
10. Lisa Marklund: En plass i solen - spennende
11. Jan Gilluo: Den indre fiende - sterk bok om terrorlovgivning, tankevekkende og godt plott
12. Robert Wilson: The deception of Blood - siste i Inspector Falcón serien, sterk og god avslutning, godt plott og en direkte fortsettelse på forrige bok.
13-19 - Hele Harry Potter serien -morsom å lese i ett.
20. Anne Holt: Presidentens valg - greit plott, hun skriver litt stotrete, men det er lett å følge med for en ammetåket hjerne - litt uklar slutt nåt jeg tenker etter, var ikke helt fornøyd med den.
21. Gert Nygårdshaug: Alle orkaners mor

Holder på med
22. Camilla Läckberg: Havfruen - veldig suggererende lesing - man dras rett inn i et uhyggelig plott - spennende.

Idefonso Falcon : Havets Katedral - denne leses på lydbok sammen med mannen når vi kjører langturer - fantastisk historie så langt.

Gammel 29-03-09, 23:35   #236
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

1. Ute og stjæle hester - Per Petterson
2. Snømannen - Jo Nesbø
3. Livstid - Liza Marklund
4. Marekors - Jo Nesbø
5. Blodsbånd, bok nr 40 i serien Ingebjørg Olavsdatter av Frid Ingulstad
6. Frelseren - Jo Nesbø
7. Boktyven - Markus Zusak
8. Sorgenfri - Jo Nesbø
9. Menn som hater kvinner - Stieg Larsson- Veldig spennende, litt treg de første sidene men så klarte jeg nesten ikke å legge boken fra meg.

Gammel 29-03-09, 23:51   #237
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Sorrows of an American. Jeg likte den veldig, veldig godt, hun troner høyt på listen over mine favoritter.

2. Andreas Viestad: Hvordan koke vann. Egentlig en kokebok, men jeg leste den fra begynnelse til slutt, så den må med. Anbefales hvis man er usikker på hvordan flå en akkar, hvordan trekke fisk riktig, hvordan steke en perfekt biff osv, basert på molekylærgastronomiske matprinsipper. En vitenskapelig tilnærming til matlaging, inkludert det å koke vann.

3. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Kjent Hjortstil, og det er greit for meg, jeg synes hennes senere forfatterskap er undervurdert, og jeg liker at hun beskriver selvdestruktive personer som ikke nødvendigvis bare er sympatiske. Man kan kjenne seg igjen. Dessuten synes jeg hun skriver morsomt. Man ler alltid av hovedpersonene hennes, samtidig som de er såre og gjør de rareste og verste ting mot seg selv og andre.

4. Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk. Morsom!

5. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Veldig morsom og samtidig varm og innsiktsfull. Språket er hysterisk festlig (etter min mening da).

6. Knut Nærum: De dødes båt. Lettlest og grei underholdning, faktisk ganske spennende mot slutten. Selv om jeg lo høyt noen ganger var den ikke hysterisk morsom, men parodien på eldre norsk krim er uansett ganske vittig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 23:59   #238
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Vikas Swarup: Gutten som hadde svar på alt.
2. Victoria Hislop: Øya

Nå har jeg startet på "Menn som hater kvinner", gleder meg til jeg kommer ordentlig inn i den, for jeg har hørt så mye bra om boka. Foreløpig går det ganske trått.....

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 00:30   #239
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Da har jeg slukt Millenium-bøkene til Stieg Larsson. Jeg har hele tiden trodd at de handlet om noe annet, derfor har jeg ikke lest de tidligere.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 09:37   #240
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Har lest:
Markus Zusak - Boktyven. Likte den veldig godt.
Frank Schätzing - Svermen. Bra bok, spennende flere steder.
Åsa Linderborg - Meg eier ingen. Helt ok bok.
Jette A. Kaarsbøl - Den lukkede bok. En god bok. Sukk.
Ellen og Heidi Linde - Resten av livet. Småvittig og lettlest bok om en nybakt mor.
Per Petterson - Ute og stjæle hester. Skuffet. Syns den var kjedelig.

Holder på med:
Gert Nygårdshaug - Mengele Zoo
Unni Lindell - Mørkemannen

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.