Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tradisjonstyranniet...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-06, 20:51   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tradisjonstyranniet...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men nå er jo ikke jeg så voksen som du, heller, da.

Mener du at du også er fylt av en herlig julestemning som brer seg langt ut i tærne?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 20:52   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Mener du at du også er fylt av en herlig julestemning som brer seg langt ut i tærne?

Nei, egentlig ikke. Æsj. Da er jeg vel voksen likevel.

Gammel 18-12-06, 21:06   #23
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er lenge siden jeg sluttet å føle at jeg måtte gjøre kjipe pliktting til jul. Nå fokuserer jeg på det jeg har overskudd, tid og lyst til, og gjør det skikkelig. Jeg passer godt på meg selv og familien i førjulstiden sånn at vi ikke blir slitne og leie av mas og stress. Heldigvis er det ingen som har noen forventninger eller krav til hvordan jeg skal forberede julen. Og hvis de har det så får ikke jeg vite det - ergo jeg lar meg ikke plage av det. Jeg har inntrykk av at de fleste rundt meg gjør som oss, jeg. Viderefører de tradisjonene de har lyst til, og gir beng i de tradisjonene som ikke er så viktige for dem.

Kos dere i julen!

Helt enig med deg, jeg. Vi er visst voksne begge to.

Gammel 18-12-06, 21:06   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner julestemningen langt ned i magen, ja nesten ned i musa. Eller...,kanskje det er en annen stemning jeg snakker om? *usikker*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:10   #25
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg kjenner julestemningen langt ned i magen, ja nesten ned i musa. Eller...,kanskje det er en annen stemning jeg snakker om? *usikker*

Det kan være du har forvekslet et par stemninger, ja.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:27   #26
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg må melde meg inn i de voksnes rekker Den barnslige julegleden er nok borte for alltid.

Våre tradisjoner endrer seg, først det at vi begynte å feire jul sammen, og nå det at vi feirer sammen med barnet vårt. Så innholdet har endret seg. Men det består fortsatt også av masse god mat, drikke, familieselskaper, TP og Risk, gode filmer og bøker.

Gammel 18-12-06, 21:37   #27
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke voksen!
Noen tradisjoner har vi tatt med oss fra barndomsheimene, andre har vi droppet. Og noen nye er kommet til.

Jeg har lite MÅ-ting, og syns det blir jul uten for mye vasking og baking.

Gammel 18-12-06, 21:41   #28
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg tror jeg må melde meg inn i de voksnes rekker Den barnslige julegleden er nok borte for alltid.
.

Jeg blir vel aldri voksen hva dette angår jeg da.
Jeg gleder meg like mye hvert år og synes det er kjempekoselig å ta vare på våre egne tradisjoner.
Jeg sniker meg opp natten til julaften for å se om det er kommet noe i strømpen min men nei mannen kjenner meg så godt at han passer på å legge oppi på et tidspunkt jeg sover tungt.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:45   #29
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Jeg blir vel aldri voksen hva dette angår jeg da.
Jeg gleder meg like mye hvert år og synes det er kjempekoselig å ta vare på våre egne tradisjoner.
Jeg sniker meg opp natten til julaften for å se om det er kommet noe i strømpen min men nei mannen kjenner meg så godt at han passer på å legge oppi på et tidspunkt jeg sover tungt.

Jeg bruker å henge opp strømpen min, men det er aldri noen pakker i den

Gammel 18-12-06, 21:47   #30
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg bruker å henge opp strømpen min, men det er aldri noen pakker i den

Min henger oppe nå den med resten av familien sine.
Seint lillejulaften når alle har lagt seg legger jeg oppi ting. Prøver å holde meg våken for å passe på når mannen skal legge oppi min men sniken klarer å gjøre det uten at jeg er våken.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:50   #31
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Hvis jeg ikke får pinnekjøtt på julaften så blir jeg sur. Siden jeg var liten så
har vi spist det. Så ble jeg sammen med sambo og de spiser bare ribbe. Min
snille svigermor ordner pinnekjøtt til meg likevel. Sambo får også ribbe
hos mine foreldre. To retter er kjapt å lage siden det er jul

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:05   #32
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Så mange fornuftige mennesker det er her inne Som om det var en overraskelse

Helt enig i at tyranniet er der når man blir tvunget inn i tradisjoner man egentlig ikke ønsker. Heldigvis slipper jeg det. Mannen min har ingen sterke ønsker og foreldrene mine er ikke spesielt tradisjonelle.

Er det noen her som MÅÅ bake 7 slag kaker før jul???

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:08   #33
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Er det noen her som MÅÅ bake 7 slag kaker før jul???

Smult har jeg alltid holdt meg unna. Det er brannfarlig, det. Jeg kjøper pepperkaker og smultringer, og baker litte grann. Ikke riktig 7 sorter. Går hjemmelaget marsipan inn under disse?

Gammel 18-12-06, 22:10   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det 4 sorter til jul - ikke 7.
Ikke vasker jeg "rundt" heller

Jeg er vant til skinkestek på julaften, mannen ribbe. I år tar vi ribbe. Jeg er ikke sånn at jeg MÅ ha stek på julaften, men jeg må ha det iløpet av jula

For meg er det viktigste å feire jul sammen med de jeg bryr meg om, skape god stemning og ha det koselig

Så får det så være at jeg gjør ting litt annerledes en feks svigermor ville ha gjort, og har gjort i alle år. Det kan jo bli spennende å se hva hun synes om feiringa vår

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:10   #35
Svirre
Fullverdig medlem

Svirre sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Svirre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Tenk så mange diskusjoner det er i en del hjem fordi man har forskjellige tradisjoner og ønsker....... da tenker jeg på de som kanskje skal feire sin første jul som samboere, familie osv. Noen MÅ bare gå i kirka på julaften. Jeg foretrekker, om jeg skal gå i kirka, å gå alle andre dager enn på julaften.

Kjærringa mot strømmen det er meg og jeg liker det

Syntes egentlig du bare høres egoistisk ut jeg.

Tradisjoner er fint, men ingen tvang. Men om du stifter familie med en person som har andre tradisjoner eller ønsker enn deg, så må man vel møtes litt.

Og om du ønsker å gå i kirken alle andre dager, så er jo det en tradisjon det også, for de som har ønske eller behov for å fly dørene ned der.

Gammel 18-12-06, 22:14   #36
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en hund etter tradisjoner, men vi har bare sånne som vi har lagd sjøl og som vi liker, og vi ofrer med lett hjerte tradisjoner som gir mer mas enn glede. Ellers er jeg en stor unge og får julestemning som bare det. Jeg går riktignok ikke søvnløs og febril rundt med mageknip i hele desember sånn som jeg gjorde da jeg var liten, men jeg griner av julesanger og får stjerner i øynene av både det ene og det andre. Så jeg har bare blitt sånn akkurat passe voksen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:23   #37
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er nok også bare sånn passe voksen for her er det julesteming i lange baner. Jeg storkoser meg med de tradisjonene vi selv har skapt og det gleder meg veldig at ungene snakker om at da skal vi gjøre sånn og sånn... Juletreet som vi pynter sammen, nissegrøten etterpå og grøtskåla som settes ut til nissen, julestrømpene tidlig julaftens morgen osv. jeg er klar for julefeiring

Gammel 18-12-06, 22:24   #38
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Syntes egentlig du bare høres egoistisk ut jeg.

Tradisjoner er fint, men ingen tvang. Men om du stifter familie med en person som har andre tradisjoner eller ønsker enn deg, så må man vel møtes litt.

Og om du ønsker å gå i kirken alle andre dager, så er jo det en tradisjon det også, for de som har ønske eller behov for å fly dørene ned der.

Egoistisk ja..... det er meg. Tar ikke hensyn til andre nei. Tenker kun på meg selv. Sånn er jeg

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:30   #39
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Tradisjonstyranniet...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg føler meg ikke undertrykket av noe tyranni. Jeg synes tradisjoner er hyggelige, det er jo de som gjør at det er jul og ikke bare en tilfeldig langhelg. Men jeg dropper uproblematisk og angerfritt de tradisjonene jeg ikke liker eller ikke har kapasitet til å gjennomføre.

Jeg og snuppa gjør det vi vil gjøre, det som passer oss, og det vi ønsker. Tradisjoner er det noen av ja, men bare de vi ønsker å ha, de koselige.
Jeg er særdeles avslappet i forhold til jule-stresset, det gjør jeg bare ikke, så sånn sett koser vi oss bare vi.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:34   #40
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker julen. Mer en noen gang ellers i året er jeg helt hyper. virrer rundt og er med på lassevis av arrangementer, baker med barna, baker alene, vasker hus, pynter, kjøper julegaver, skriver lister og handler.

Og det beste av alt.. når julaften kommer finnes jeg ikke sliten, Jeg bare nyyyter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.