Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Melke/laktosefri kost

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-09, 17:09   #1
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Melke/laktosefri kost

I forbindelse med amming og urolig unge, så har jeg blitt anbefalt å kutte ut melkeprodukter og produkter med laktose. Jeg kunne spise gulost, så da er i alle fall frokosten reddet.
Hvilke hverdagsprodukter bør jeg holde meg unna for å være melkefri/laktosefri?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08

Sist redigert av Ibidelma : 18-03-09 kl 17:26.
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 17:30   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melke/laktosefri kost

Da jeg ammet eldstebarnet som baby, måtte jeg over på melkefri diett en periode pga at hun hadde blod i avføringen. Da mistenkte de melkeallergi, at hun ikke tålte kumelkrpotein via morsmelka. Så da kunne jeg ikke spise noe me spor av melk engang, og i alle fall ikke ost. Men med laktosefri kost er det kanskje litt lettere. Lag mat fra bunnen av, og bytt ut melk med andre ting. Kan du kanskje drikke laktoseredusert melk, eller er det helt uaktuelt?
Lykke til, i alle fall.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 17:31   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melke/laktosefri kost

Et annet tips jeg fikk, var at margarin faktisk inneholder melk. Det hadde aldri slått meg før. Men det finnes melkefritt margarin i det fleste butikker (Blå Soft flora, Blå melange). På helsekost og store butikker som Ultra finnes det mye melke-ertatningsprodukter, og melkefri sjokolade (et must )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 17:34   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melke/laktosefri kost

Jeg trodde laktose var laktose (dvs samme sukkeret finnes i din melk og kumelka helt naturlig), og at det ungene reagerer på var proteinene i kumelka? Med mine måtte jeg ihvertfall kutte alt som ligner på melk, også ost.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:46   #5
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Melke/laktosefri kost

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg trodde laktose var laktose (dvs samme sukkeret finnes i din melk og kumelka helt naturlig), og at det ungene reagerer på var proteinene i kumelka? Med mine måtte jeg ihvertfall kutte alt som ligner på melk, også ost.

Jeg var også sikker på at jeg måtte kutte ost.
Har nå gått 1 uke nå uten melk(og sjokolade), men har spist ost. Klarer ikke helt å se at han har hatt noe effekt av det. I kveld spiste jeg en del sjokolade, så nå spørs det om det kanskje kan komme en ringeffekt av det. Får vente å se
Skal ta meg en tur på Ultra i den "melkefrie" hylla. Jeg kunne forøvrig bruke kokosmelk i maten, og da er jeg ganske sikret i middagsveien

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no