|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Off the map.
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenJeg synes også det er bra at det er lov med litt godsaker innimellom. Men om det er kjeks til daglig så blir jo det hele litt misforstått. Ungene mine får youghurt og prim også, men det varieres og prim spises igrunnen sjeldnere enn annent pålegg uten sukker. Om de hadde fått prim hver dag i barnehagen så ville jeg synes det ble ensformig om ikke annet.Hos oss er det kaker på bursdager. For min del kunne det gjerne være uten det, men synes ikke det er en viktig kampsak for meg - men med litt fantasi burde det være mulig å gjøre stas på bursdagsbarnet uten kake. Kanskje et litt fint 'fest-fruktfat' kunne gjøre susen, dette bør nesten da barnehagen hjelpe til med, for sånt kan jo ikke stå ferdig oppskjært i timesvis.Synes ped. leder så saken fra en litt rar vinkel. Klart det er leit at datteren din blir utenfor om de andre får kjeks og ikke hun, men da kunne det kanskje være en ide å kutte ned på slike saker til hverdags.
|
|
|
#22 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenJeg må innrømme at jeg ikke har sjekket så nøye hva som egentlig serveres i barnehagen. Jeg vet selvsagt at de har brødmåltider hver dag, samt noen varmt i løpet av uka. Men hva slags brød som serveres, og om prim er blant utvalget - nei, det vet jeg ikke. Og om tomatsuppa er fra Toro vet jeg heller ikke. Det må jeg sjekke ut! Samtidig kjenner jeg at jeg ikke vil la meg opprøre for mye dersom det skulle være prim på bordet. Det er ikke det verste ungene kan få i seg, synes nå jeg. Jeg er mer nøye på at storesøster drikker minst mulig brus, saft og den slags. Snuppa mi er tynn som ei flis, og jeg foretrekker faktisk at hun i dårlige perioder spiser en skive med prim eller peanøttsmør dersom det gjør at hun spiser. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
I gapestokken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det florerer av sukker i barnehagen
Ikke hos oss.
|
|
|
#24 |
|
I gapestokken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er veldig vanlig i vår barnehage også. Jeg har opplevd at en av de tidligere ansatte klagde på dette til meg mange ganger, også gjerne foran barnet som satt der og skulle spise "klisset" som hun gjerne kalte det. Men det er en helt annen diskusjon og passe vel bedre inn i tråden for hvordan man snakker til barna i barnehagen.
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Kjøp frukt du vanligvis ikke alltid har, og skjær opp og server på spyd - det er kjempestas. Blir noe helt annet enn eplebiter i ei skål. |
|
|
|
#26 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenJeg jobber i en veldig sukkerredusert barnehage, og ungene våre får frukt som melon, durer, kiwi, ananas og appelsin flere ganger i uka. Skal love deg det ikke er spesielt stas når noen kommer med fruktspyd til bursdag da.
|
|
|
#27 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Barnehagen er faktisk utrolig flinke til dette. Frukten serveres riktignok ikke på spyd, men de har masse forskjellig og spennende frukt hele tiden. I tillegg til det vanlige; eple, pære, banan, druer og appelsin varieres det alltid med noe eksotisk som: fersk ananas, mango, papaya, melon eller hva de har funnet på butikken (jeg tror de handler frukt på en innvandrersjappe i nærheten). Så frukt er ikke et alternativ som bursdagsfeiring.
|
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn har vi det også. Veldig fornøyd. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Tankefull
|
Vi hadde omtrent samme opplegget i barnehagen jeg jobbet, og det er virkelig ikke så mye arbeid. Tar omtrent like lang tid å bake en kake som en pizza, og rutiner rundt matbordet har en jo hver dag? Hvis en ikke har tid til å sitte seg ned å snakke med ett barn 15 min for å planlegge bursdagen så er det noe alvorlig gale med rutiner og bemanning, mener jeg. Å lage hefte og krone gjør en mens barna tegner.
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 14-03-09 kl 10:46. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenI Hannah sin barnehage har de kuttet ut kake til bursdag. De serverer ikke prim og gomme hver dag, de fokuserer på sunn mat og jeg er fornøyd.
|
|
|
#31 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenDet står jo i de forholdsvis nye retningslinjene fra Sosial - og helsedirektoratet at de anbefaler å kutte sukker i feks feiringer: Gjennom et barnehageår er det mange bursdager, merkedager og høytider samt anledninger som foreldrekaffe, utflukter og temadager. Dersom det ved mange anledninger blir servert søt og fet mat og søt drikke, kan dette fortrenge annen og mer næringsrik mat og drikke og bidra til at barnas totale kosthold blir helsemessig ugunstig. De fleste markeringer og feiringer bør gjennomføres uten servering av søt og fet mat og søt drikke. Barnehagen oppfordres til å finne alternativer til søt og fet mat og søt drikke ved feiringer og markeringer. http://www.helsedirektoratet.no/port...rticleId=79233
|
|
|
#32 |
|
Come what may...
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenVi har ikke kake i barnehagen vår. Med 100 barn så ble det en stund mange kaker som skulle spises. Så da sa vi stopp. Men det er forsatt mange som tar med seg kake og ikke respekterer reglene. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenNei, jeg forstår jo at det ikke er så spenstig med fruktspyd om de får slik frukt til vanlig. Det gjør de nemlig ikke her. Her går det i mye rå grønnsaker og vanlig frukt som epler, pærer, banan og appelsin. |
|
|
|
#35 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenjeg er enig i at dette ikke skal skje hver dag!!! jeg hadde tatt dette opp. knaksje det er flere foreldre som er enige med deg..
|
|
|
#36 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenJeg synes også det er vanskelig. Da min jente begynte i barnehagen ba jeg om at hun ikke skulle få søtsaker. Hun fikk youghurt når de andre fikk is, og jeg følte meg litt dum som skulle ha spesialbehandling for ungen min. Etterhvert som hun har blitt større har jeg følt at jeg har måttet slakke, så nå får hun det samme som de andre. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenI barnehagen her får de velge mellom grove vafler, pizza, fruktsalat eller fruktspyd på bursdagen sin. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Sånn er det hos oss også. |
|
|
|
#39 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenI "vår" barnehage er det ikke spesiell servering ved bursdager. Her markeres barnet og ikke kake/mat. Barnet er midtpunkt i bursdagssamling. Man tenner lys, får på seg konge/dronningkappe om man ønsker det. Ut av en sangpose trekker man konkreter som er en sang/rim/regle. Et konkret for hvert år man fyller. Man får stjerneskudd om man vil og det blir sendt opp bursdagsraketter. Barna har sjelden nevnt at at man ikke får kake/is. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Det florerer av sukker i barnehagenMin erfaring er at det er utrolig sjelden barna etterspør kaker etc på bursdagsfeiringen sin i bhg.
|
![]() |
|
|