Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Det florerer av sukker i barnehagen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-09, 00:14   #21
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg synes også det er bra at det er lov med litt godsaker innimellom. Men om det er kjeks til daglig så blir jo det hele litt misforstått. Ungene mine får youghurt og prim også, men det varieres og prim spises igrunnen sjeldnere enn annent pålegg uten sukker. Om de hadde fått prim hver dag i barnehagen så ville jeg synes det ble ensformig om ikke annet.Hos oss er det kaker på bursdager. For min del kunne det gjerne være uten det, men synes ikke det er en viktig kampsak for meg - men med litt fantasi burde det være mulig å gjøre stas på bursdagsbarnet uten kake. Kanskje et litt fint 'fest-fruktfat' kunne gjøre susen, dette bør nesten da barnehagen hjelpe til med, for sånt kan jo ikke stå ferdig oppskjært i timesvis.Synes ped. leder så saken fra en litt rar vinkel. Klart det er leit at datteren din blir utenfor om de andre får kjeks og ikke hun, men da kunne det kanskje være en ide å kutte ned på slike saker til hverdags.

Gammel 14-03-09, 00:15   #22
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket så nøye hva som egentlig serveres i barnehagen. Jeg vet selvsagt at de har brødmåltider hver dag, samt noen varmt i løpet av uka. Men hva slags brød som serveres, og om prim er blant utvalget - nei, det vet jeg ikke. Og om tomatsuppa er fra Toro vet jeg heller ikke. Det må jeg sjekke ut! Samtidig kjenner jeg at jeg ikke vil la meg opprøre for mye dersom det skulle være prim på bordet. Det er ikke det verste ungene kan få i seg, synes nå jeg. Jeg er mer nøye på at storesøster drikker minst mulig brus, saft og den slags. Snuppa mi er tynn som ei flis, og jeg foretrekker faktisk at hun i dårlige perioder spiser en skive med prim eller peanøttsmør dersom det gjør at hun spiser.

Jeg synes også det er okey at det serveres sjokoladekake når det er bursdager. Det er vi foreldrene som har med dette, og det er ingen restriksjoner på hva vi kan ha med (dvs. kake og is er greit, men ikke godteriposer). Det er 18 barn på avdelingen. Selvsagt synes jeg det er fint hvis noen har med fruktspyd i stedet, men litt kake nå og da finner jeg helt ok. Jeg antar at det blir slutt på sånt når de begynner på skolen. Eller?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:17   #23
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg antar at det blir slutt på sånt når de begynner på skolen. Eller?

Ikke hos oss.

Gammel 14-03-09, 00:19   #24
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kjenner at jeg er utrolig på bølgelengde med Tito her. Jeg blir litt satt ut av hva mange av ungene i barnehagen har med i matboksen til frokost. Sjokopops med skojolademelk er slett ikke uvanlig. Også diverse sjokoladepålegg.

Ungene mine får yoghurt hver dag. De nekter å drikke melk, så noe må vi gjøre for å få i dem kalsium.

Dette er veldig vanlig i vår barnehage også. Jeg har opplevd at en av de tidligere ansatte klagde på dette til meg mange ganger, også gjerne foran barnet som satt der og skulle spise "klisset" som hun gjerne kalte det. Men det er en helt annen diskusjon og passe vel bedre inn i tråden for hvordan man snakker til barna i barnehagen.

Gammel 14-03-09, 01:37   #25
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg mottar gjerne tips om bursdagsfeiring uten kake. Ungene får fersk og oppskåret frukt i barnehagen hver eneste dag, så det vil ikke akkurat gjøre susen.

Jeg lagde pizzasnurrer til knertens ettårsdag. Men å bake slikt til en avdeling med 9 småttiser er ganske anderledes enn å lage pizzasnurrer til 18 sultne 3-6-åringer.

Kjøp frukt du vanligvis ikke alltid har, og skjær opp og server på spyd - det er kjempestas. Blir noe helt annet enn eplebiter i ei skål.
Melon, druer, kiwi, ananas, appelsin osv.

Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 01:45   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber i en veldig sukkerredusert barnehage, og ungene våre får frukt som melon, durer, kiwi, ananas og appelsin flere ganger i uka. Skal love deg det ikke er spesielt stas når noen kommer med fruktspyd til bursdag da.

Ei heller var "kanapeer" med kaviar og leverpostei toppers, selv om de var formet som hjerter og stjerner.

Men hva som går ned på bursdager er smoothie, fruktsalat med kesam og slike ting. Foreldrene har også fått et hefte med oppskrifter som vi har hentet fra en eller annen bok som er anbefalt som "sunnere" enn vanlige kaker -altså kaker med mindre sukker.

Selv syns jeg det er helt greit at vi ikke serverer, eller at Storebror får, syltetøy, prim, banos, sjokopålegg og slikt i barnehagen. Det blir nok sukker som det er.

Gammel 14-03-09, 08:02   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Kjøp frukt du vanligvis ikke alltid har, og skjær opp og server på spyd - det er kjempestas. Blir noe helt annet enn eplebiter i ei skål.
Melon, druer, kiwi, ananas, appelsin osv.

Barnehagen er faktisk utrolig flinke til dette. Frukten serveres riktignok ikke på spyd, men de har masse forskjellig og spennende frukt hele tiden. I tillegg til det vanlige; eple, pære, banan, druer og appelsin varieres det alltid med noe eksotisk som: fersk ananas, mango, papaya, melon eller hva de har funnet på butikken (jeg tror de handler frukt på en innvandrersjappe i nærheten). Så frukt er ikke et alternativ som bursdagsfeiring.

Men jeg ser jo at det er potensiale til å gjøre mer ut av selve feiringen uten at det nødvendigvis spises noe søtt. Det bare krever enda litt mer jobb fra personalet.

Gammel 14-03-09, 08:45   #28
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og jeg. Barnehagen vår er sukker-redusert. Det er mye bedre enn sukkerfritt, for det innebærer pepperkakebaking til jul, bollebaking til fastelavn og kakao på tur innimellom. Altså et helt naturlig forhold til normal mat. Samtidig er jeg veldig glad for at det ikke er lov med kake i bursdager (for det får de jo uansett hjemme) og at søtt pålegg ikke er lov.

Sånn har vi det også. Veldig fornøyd.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 10:38   #29
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Dette høres jo flott ut det, men det forutsetter at personalet har tid til å gjøre dette, og lyst. Og dette er mye arbeid når det må gjøres 3 dager på en uke. Jeg tviler på at dette hadde skjedd i vår barnehage.

Vi hadde omtrent samme opplegget i barnehagen jeg jobbet, og det er virkelig ikke så mye arbeid. Tar omtrent like lang tid å bake en kake som en pizza, og rutiner rundt matbordet har en jo hver dag? Hvis en ikke har tid til å sitte seg ned å snakke med ett barn 15 min for å planlegge bursdagen så er det noe alvorlig gale med rutiner og bemanning, mener jeg. Å lage hefte og krone gjør en mens barna tegner.

Storebror går i sukkerredusert barnehage, og vi er veldig fornøyd med det.
De får brunost, og av og til prim. De får av og til sukker på onsdagsgrøten eller sytletøy på vaffelen, men de prøver å begrense sukkerinntak. Jeg skulle ønske de laget mer mat fra bunnen, men som så mange andre har de det for seg at hjemmelaget mat tar såšlang tid. De er blitt flinkere da.

Sist redigert av Blåbær : 14-03-09 kl 10:46.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 10:42   #30
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Hannah sin barnehage har de kuttet ut kake til bursdag. De serverer ikke prim og gomme hver dag, de fokuserer på sunn mat og jeg er fornøyd.
Jeg tåler fint en sjokolade til karnevalet.

Jeg ønsker å bestemme når min datter skal spise søtt selv. I den ene barnehagen jeg jobber i nå har de kaker enda, det kommer det til å bli slutt på snart.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 10:45   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står jo i de forholdsvis nye retningslinjene fra Sosial - og helsedirektoratet at de anbefaler å kutte sukker i feks feiringer:

De fleste markeringer og feiringer bør gjennomføres uten servering av søt og fet mat og søt drikke.

Gjennom et barnehageår er det mange bursdager, merkedager og høytider samt anledninger som foreldrekaffe, utflukter og temadager. Dersom det ved mange anledninger blir servert søt og fet mat og søt drikke, kan dette fortrenge annen og mer næringsrik mat og drikke og bidra til at barnas totale kosthold blir helsemessig ugunstig. De fleste markeringer og feiringer bør gjennomføres uten servering av søt og fet mat og søt drikke. Barnehagen oppfordres til å finne alternativer til søt og fet mat og søt drikke ved feiringer og markeringer.

http://www.helsedirektoratet.no/port...rticleId=79233

Gammel 14-03-09, 11:23   #32
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke kake i barnehagen vår. Med 100 barn så ble det en stund mange kaker som skulle spises. Så da sa vi stopp. Men det er forsatt mange som tar med seg kake og ikke respekterer reglene.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 11:51   #33
Left
Passiv

Standard

Nei, jeg forstår jo at det ikke er så spenstig med fruktspyd om de får slik frukt til vanlig. Det gjør de nemlig ikke her. Her går det i mye rå grønnsaker og vanlig frukt som epler, pærer, banan og appelsin.
De lager ellers stort sett all maten de skal spise i barnehagen, så om vi ikke vil ta med noe, så lager barnehagen noe. Grove rundstykker som barna har vært med å bake f.eks - det er nå godt da
Grove vafler har de laget, grove lapper, pizza, fullkornspasta osv. De bruker det som en aktivitet, og noe de vil prioritere, så tidsaspektet i forhold til bursdager er ikke noe tema. Det har de tid til.

Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 11:55   #34
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Føler meg som en etterdilter, men er enig med Veronal jeg også.

Gammel 14-03-09, 11:55   #35
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg er enig i at dette ikke skal skje hver dag!!! jeg hadde tatt dette opp. knaksje det er flere foreldre som er enige med deg..
en gang i blant med vafler og yogurt er ikke ille syns jeg.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 12:06   #36
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Jeg synes også det er vanskelig. Da min jente begynte i barnehagen ba jeg om at hun ikke skulle få søtsaker. Hun fikk youghurt når de andre fikk is, og jeg følte meg litt dum som skulle ha spesialbehandling for ungen min. Etterhvert som hun har blitt større har jeg følt at jeg har måttet slakke, så nå får hun det samme som de andre.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 12:23   #37
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

I barnehagen her får de velge mellom grove vafler, pizza, fruktsalat eller fruktspyd på bursdagen sin. Og de gjør mye ut av dagen - det flagges ute, det henger plakat med bursdagsbarnet på i garderoben, og de får sitte på bursdagsstolen mens de spiser. Det er en sukkerredusert barnehage - og det er ikke slik at de messer om hvor farlig sukker er. De baker til jul, de serverer lussekatter på luciadagen, og på sommerfesten etc har de kake. Jeg er bare glad til - de kan kose seg med kake e.l., men de ikke.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 12:55   #38
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

I barnehagen her får de velge mellom grove vafler, pizza, fruktsalat eller fruktspyd på bursdagen sin. Og de gjør mye ut av dagen - det flagges ute, det henger plakat med bursdagsbarnet på i garderoben, og de får sitte på bursdagsstolen mens de spiser. Det er en sukkerredusert barnehage - og det er ikke slik at de messer om hvor farlig sukker er. De baker til jul, de serverer lussekatter på luciadagen, og på sommerfesten etc har de kake. Jeg er bare glad til - de kan kose seg med kake e.l., men de ikke.

Sånn er det hos oss også.

Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 13:55   #39
astrid_d
Superduperaktiv

astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

I "vår" barnehage er det ikke spesiell servering ved bursdager. Her markeres barnet og ikke kake/mat. Barnet er midtpunkt i bursdagssamling. Man tenner lys, får på seg konge/dronningkappe om man ønsker det. Ut av en sangpose trekker man konkreter som er en sang/rim/regle. Et konkret for hvert år man fyller. Man får stjerneskudd om man vil og det blir sendt opp bursdagsraketter. Barna har sjelden nevnt at at man ikke får kake/is.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 13:57   #40
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Min erfaring er at det er utrolig sjelden barna etterspør kaker etc på bursdagsfeiringen sin i bhg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.