Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 15:44   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg gjorde det. Og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan andre foreldre skal få vite slike ting, så lenge foreldre ikke sier noe selv. Vi som jobber i barnehage står jo ikke og diskuterer sykdom ift barn med andre enn barnas foreldre? Jeg følte det var det hun antydet.

Det jeg tror Dora mener, og som jeg også har lurt litt på er hvordan andre foreldre i denne tråden (ikke barnehageansatte som snakker med foreldrene i disse situasjonene) vet at det er mange/noen i deres barnehager som sender barn med feber og omgangssyke i barnehagen og ikke overholder gjeldende anbefalinger. Disse anbefalingene har brukt å henge som oppslag i barnehagen eller bli sendt ut til foreldrene der mine barn har gått, og jeg har ingen grunn til å tro at de ikke blir etterlevd. (Selv om det helt sikkert er noen som sender syke barn i barnehagen med vitende og vilje, jeg har bare ingen forutsetning for å si at sånn er det). Jeg kan ikke tenke meg at barnehageansatte ikke overholder taushetsplikten. Så hvordan vet dere at det er et slikt problem i deres barnehage? Er det barna som forteller det eller andre foreldre?

At hygiene i barnehagen også har endel å si med hensyn på smittespredning er jeg heller ikke i tvil om. Selvfølgelig skal man holde svært smittefarlige barn hjemme, men man skal ikke undervurdere håndvask heller. Vi flyttet da eldstemann var to. Da hadde han gått i en barnehage som vi oppfattet som bra. Men de sov på trange rom inne flere barn sammen, de tok bleieskift med våtservietter på grunn av plassen og de brukte feber som hovedkriterium for å sende barn hjem fra barnehagen. (Typisk telefon: nå har han vært slapp siden utetiden, men NÅ har vi målt han til 38 grader så da må dere hente han). Den ene infeksjonen avløste den andre hjemme hos oss helt til vi flyttet. I den nye barnehagen sov barna ute i vogn, de hadde større areal og mer utetid og vasket med klut og vann (det var altså bedre muligheter for vask av både voksne og barn). Det var som å skru av en bryter, han var nesten ikke syk. Han hadde nok uansett begynt å bli mindre syk på den tiden fordi han hadde vært i barnehagen en stund, men det var virkelig markant forskjell. Det tror jeg hadde med areal og hygiene å gjøre.

Jeg er enig med de andre om at kommunikasjon med barnehagen er det viktigste. Vi har hatt barn med meslingeaktig utslett i barnehagen etter vaksine for eksempel. Og er vi i tvil ber vi dem ringe hvis det ikke går. Ofte går det helt fint, av og til ringer de for å drøfte med oss, og et par ganger har vi måttet hente. Nå ringte de akkurat fra barnehagen til mellomste, han var slapp og hadde ikke spist noe særlig. Ingen feber. De ville si fra så vi kunne velge om vi ville hente han. Jeg synes det er veldig fint at de sier fra da, han får sjelden feber. Og det må være mye verre å være slapp og uggen i barnehagen enn turbo med 38,5 i temp.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.