Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Som sagt så har jeg alltid spilt med åpne kort.
Likevel har jeg hørt - ikke direkte til meg eller om meg - at barnehagepersonale sukker og stønner over ett barn som har blitt levert i barnehagen, og så har ungen sjøl sagt at "jeg spydde i senga i natt".
Da hevder de ansatte at barnet er sykt. Men hva om det skyldtes at flourtabletten satte seg på tverke og barnet hostet den opp? Skal da barnet holdes hjemme i 2 døgn bare for sikkerhets skyld? Jeg tror at de fleste foreldre gjør fornuftige vurderinger, men opplever at barnehagene mistenkeliggjør. I mange barnehager hevdes det f.eks. regler av typen "oppkast: 2 døgns karantene". Hvis det er dette viruset som er så kraftig Nor... ett eller annet, så ja. Men for at man satte flux-en i halsen...?
Det blir veldig fort firkantet. Oppkast = 2 døgn karantene. En rød prikk? Hold ungen hjemme. Ups, var bare et myggstikk, men det KUNNE jo vært vannkopper. Øyekatarr? Hold ungen hjemme. Og så videre. Det viktigste må være barnets allmenntilstand, ikke om det på noen måte kan defineres som "småsykt".
Det jeg sa om tilrettelegging, jeg skjønner at det ikke lar seg gjøre når noen leverer om morgenen og barnet er slapt. Men dette kunne man lagd systemer for, hvis man bestemte seg for det. Før i tiden (da jeg var ung..) så kunne vi ha med melding på skolen som fritok oss for gym, og vi kunne ha melding om at vi skulle være inne i friminuttene. I dag er det krav både på skolen og i barnehagen om at ungene er tipp-topp til enhver tid. Jeg ser for meg at mange barn vil miste muligheten til å lære noe på skolen hvis de ikke kan få komme selv om de er "småsyke". Det er i den forbindelse jeg etterlyser tilrettelegging, at man må lage systemer som tillater at noen barn er snufsete, slappe, osv.
|